dc.contributor.author | Dauksza, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2023-02-22T13:14:51Z | |
dc.date.available | 2023-02-22T13:14:51Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46099 | |
dc.description | Tekst powstał w ramach projektu finansowego ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznawanych na
podstawie decyzji numer DEC-2013/11/N/HS2/03509. | pl_PL |
dc.description.abstract | In the following article the author considers a formlessness phenomenon which, at first, is
understood as a philosophical term (Georges Bataille’s concept), then as aesthetic category
(informel painting, Tadeusz Kantor's theatre, Leo Lipski's literature). Commentary is conducted
from the perspective of ‘affective criticism’. The author analyses meaning, function
and figures which formlessness becomes in different artistic works. Then, the author examines
avant-garde interest in formlessness as a manifestation of search and establishment of
‘alternative’ modernity. | pl_PL |
dc.description.abstract | W niniejszym artykule autorka rozważa zjawisko bezforemności rozumiane najpierw jako
pojęcie filozoficzne (koncepcja Georgesa Bataille’a), a następnie jako kategoria estetyczna
(malarstwo informel, teatr Taduesza Kantora, literatura Leo Lipskiego). Rozważania
są prowadzone z perspektywy „krytyki afektywnej”. Autorka analizuje znaczenie, funkcje
i postaci, które przybiera bezformie w różnych pracach artystycznych. Następnie rozpatruje
awangardowe zainteresowanie tym, co bezforemne jako przejaw poszukiwania i konstytuowania
„alternatywnej” nowoczesności. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;1 | |
dc.subject | Informe | pl_PL |
dc.subject | affect | pl_PL |
dc.subject | avant-garde | pl_PL |
dc.subject | Georges Bataille | pl_PL |
dc.subject | Tadeusz Kantor | pl_PL |
dc.subject | Leo Lipski | pl_PL |
dc.subject | afekt | pl_PL |
dc.subject | awangarda | pl_PL |
dc.title | Awangardowe bezformia i ich losy. Prolegomena | pl_PL |
dc.title.alternative | Fates of Avant-garde Formlessness | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 119-134 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Katedra Antropologii Literatury i Badań Kulturowych | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Ahmed S. (2014), Performatywność obrzydzenia, przeł. A. Barcz, „Teksty Drugie” 2014, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Alphen E. (2008), Affective operations of art and literature, „Res” 53/54. | pl_PL |
dc.references | Augustyn Św. (1994), Wyznania, przeł. Z. Kubiak, Znak, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Bataille G. (1973), OEuvres complètes, t. I, Gallimard, Paris. | pl_PL |
dc.references | Cuber M. (2011), Trofea wyobraźni. O prozie Leo Lipskiego, Wydawnictwo UŚ, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Dauksza A.(2014), Afektywny awangardyzm, „Teksty Drugie” 2014, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Didi-Huberman G. (1995), La Ressemblance informe, ou le Gai savoir visuel selon Georges Bataille, Macula, Paris. | pl_PL |
dc.references | Gosk H. (1998), Jesteś sam w swej drodze. O twórczości Leo Lipskiego, Świat Literacki, Izabelin. | pl_PL |
dc.references | Kantor T. (2005), Metamorfozy. Teksty o latach 1934−1974, oprac. K. Pleśniarowicz, Ossolineum, Cricoteka, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Krauss R. (2011), Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, przeł. M. Szuba, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Krupiński P. (2011), Ciało, historia, kultura. Pisarstwo Mariana Pankowskiego i Leo Lipskiego wobec tabu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin. | pl_PL |
dc.references | Leiris M. (1996), Miroir de l’Afrique, Gallimard, Paris. | pl_PL |
dc.references | Majewska B. (1974), Sztuka inna, sztuka ta sama, Wydawnictwa artystyczne i filmowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Massumi B. (2013), Autonomia afektu, przeł. A. Lipszyc, „Teksty Drugie” 2013, nr 6. | pl_PL |
dc.references | Leiris M. (2007), L’Afrique fantôme, przeł. T. Szerszeń, „Konteksty” 2007, nr 3−4 (278−279). | pl_PL |
dc.references | Lipski L. (1991), Śmierć i dziewczyna. Opowiadania, Wydawnictwo FIS, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze (2004), pod red. R. Nycza, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Seel M. (2008), Estetyka obecności fenomenalnej, przeł. K. Krzemieniowa, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Swoboda T. (2010), Historie oka. Bataille, Leiris, Artaud, Blanchot, słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Szerszeń T. (2007), „Documents” 1929−1930, „Konteksty” 2007, nr 3−4 (278−279). | pl_PL |
dc.references | Szkłowski W. (1970), Wskrzeszenie słowa [w:] Rosyjska szkoła stylistyki, oprac. M. R. Mayenowa, Z. Saloni, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Valéry P. (1974), Rzeczy przemilczane (Z pism o sztuce), przeł. J. Guze, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.relation.volume | 57 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |