Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDauksza, Agnieszka
dc.date.accessioned2023-02-22T13:14:51Z
dc.date.available2023-02-22T13:14:51Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46099
dc.descriptionTekst powstał w ramach projektu finansowego ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznawanych na podstawie decyzji numer DEC-2013/11/N/HS2/03509.pl_PL
dc.description.abstractIn the following article the author considers a formlessness phenomenon which, at first, is understood as a philosophical term (Georges Bataille’s concept), then as aesthetic category (informel painting, Tadeusz Kantor's theatre, Leo Lipski's literature). Commentary is conducted from the perspective of ‘affective criticism’. The author analyses meaning, function and figures which formlessness becomes in different artistic works. Then, the author examines avant-garde interest in formlessness as a manifestation of search and establishment of ‘alternative’ modernity.pl_PL
dc.description.abstractW niniejszym artykule autorka rozważa zjawisko bezforemności rozumiane najpierw jako pojęcie filozoficzne (koncepcja Georgesa Bataille’a), a następnie jako kategoria estetyczna (malarstwo informel, teatr Taduesza Kantora, literatura Leo Lipskiego). Rozważania są prowadzone z perspektywy „krytyki afektywnej”. Autorka analizuje znaczenie, funkcje i postaci, które przybiera bezformie w różnych pracach artystycznych. Następnie rozpatruje awangardowe zainteresowanie tym, co bezforemne jako przejaw poszukiwania i konstytuowania „alternatywnej” nowoczesności.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.subjectInformepl_PL
dc.subjectaffectpl_PL
dc.subjectavant-gardepl_PL
dc.subjectGeorges Bataillepl_PL
dc.subjectTadeusz Kantorpl_PL
dc.subjectLeo Lipskipl_PL
dc.subjectafektpl_PL
dc.subjectawangardapl_PL
dc.titleAwangardowe bezformia i ich losy. Prolegomenapl_PL
dc.title.alternativeFates of Avant-garde Formlessnesspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number119-134pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Katedra Antropologii Literatury i Badań Kulturowychpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAhmed S. (2014), Performatywność obrzydzenia, przeł. A. Barcz, „Teksty Drugie” 2014, nr 1.pl_PL
dc.referencesAlphen E. (2008), Affective operations of art and literature, „Res” 53/54.pl_PL
dc.referencesAugustyn Św. (1994), Wyznania, przeł. Z. Kubiak, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesBataille G. (1973), OEuvres complètes, t. I, Gallimard, Paris.pl_PL
dc.referencesCuber M. (2011), Trofea wyobraźni. O prozie Leo Lipskiego, Wydawnictwo UŚ, Katowice.pl_PL
dc.referencesDauksza A.(2014), Afektywny awangardyzm, „Teksty Drugie” 2014, nr 1.pl_PL
dc.referencesDidi-Huberman G. (1995), La Ressemblance informe, ou le Gai savoir visuel selon Georges Bataille, Macula, Paris.pl_PL
dc.referencesGosk H. (1998), Jesteś sam w swej drodze. O twórczości Leo Lipskiego, Świat Literacki, Izabelin.pl_PL
dc.referencesKantor T. (2005), Metamorfozy. Teksty o latach 1934−1974, oprac. K. Pleśniarowicz, Ossolineum, Cricoteka, Kraków.pl_PL
dc.referencesKrauss R. (2011), Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, przeł. M. Szuba, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesKrupiński P. (2011), Ciało, historia, kultura. Pisarstwo Mariana Pankowskiego i Leo Lipskiego wobec tabu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.pl_PL
dc.referencesLeiris M. (1996), Miroir de l’Afrique, Gallimard, Paris.pl_PL
dc.referencesMajewska B. (1974), Sztuka inna, sztuka ta sama, Wydawnictwa artystyczne i filmowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMassumi B. (2013), Autonomia afektu, przeł. A. Lipszyc, „Teksty Drugie” 2013, nr 6.pl_PL
dc.referencesLeiris M. (2007), L’Afrique fantôme, przeł. T. Szerszeń, „Konteksty” 2007, nr 3−4 (278−279).pl_PL
dc.referencesLipski L. (1991), Śmierć i dziewczyna. Opowiadania, Wydawnictwo FIS, Lublin.pl_PL
dc.referencesOdkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze (2004), pod red. R. Nycza, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesSeel M. (2008), Estetyka obecności fenomenalnej, przeł. K. Krzemieniowa, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesSwoboda T. (2010), Historie oka. Bataille, Leiris, Artaud, Blanchot, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSzerszeń T. (2007), „Documents” 1929−1930, „Konteksty” 2007, nr 3−4 (278−279).pl_PL
dc.referencesSzkłowski W. (1970), Wskrzeszenie słowa [w:] Rosyjska szkoła stylistyki, oprac. M. R. Mayenowa, Z. Saloni, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesValéry P. (1974), Rzeczy przemilczane (Z pism o sztuce), przeł. J. Guze, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.relation.volume57pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord