Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCzyżak, Agnieszka
dc.contributor.editorSzajnert, Danuta
dc.contributor.editorIzdebska, Agnieszka
dc.date.accessioned2023-02-09T10:57:46Z
dc.date.available2023-02-09T10:57:46Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45800
dc.description.abstractThe main goal of the article is approaching the peculiar character of Leszek Kołakowski’s textual activities. Polish philosopher used the most important textes of European culture (especially the Bible) to create his own works — renarration of myth was a vehicle to understanding contemporary problems. His compositions were also connected with oral tradition and philosophy of dialogue. Those choices had also genological effects — in Kołakowski’s litterary and popularizing output prevailed lectures, tales, sermons, parables and allegories.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;4
dc.subjectEuropean identitypl_PL
dc.subjectoral traditionpl_PL
dc.subjectdialoguepl_PL
dc.titleFilozof czyta teksty kultury, albo dlaczego zapominamy o Kołakowskimpl_PL
dc.title.alternativePhilosopher reads culture textes or why we forget about Kołakowskipl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number63-71pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Zakład Poetyki i Krytyki Literackiejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesFrye Northorp (1998), Wielki Kod. Biblia i literatura, przeł. A. Fulińska, Homini, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesKłoczowski Jan A. (2014), Kołakowski o Jezusie [w:] L. Kołakowski, Jezus ośmieszony. Esej apologetyczny i sceptyczny, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesKłoczowski Jan A. (1984), Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, Aneks, Londynpl_PL
dc.referencesKołakowski Leszek (1990), Bajki różne. Opowieści biblijne. Rozmowy z diabłem, Iskry, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKołakowski Leszek (1995), O tożsamości zbiorowej, przeł. S. Amsterdamski [w:] Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesKołakowski Leszek (2002), Wiara dobra, niewiara dobra [w:] Co nas łączy? Dialog z niewierzącymi (wstępem opatrzył Leszek Kołakowski), Wydawnictwo WAM, Kraków.pl_PL
dc.referencesKołakowski Leszek (2003), Kapłan i błazen [w:] Kosmopolityzm i sarmatyzm. Antologia powojennego eseju polskiego, wybór D. Heck, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKołakowski Leszek (2004), O co nas pytają wielcy filozofowie, seria I, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesKołakowski Leszek (2007), O co nas pytają wielcy filozofowie, seria III, Znak Kraków.pl_PL
dc.referencesKołakowski Leszek (2014), Jezus ośmieszony. Esej apologetyczny i sceptyczny, przeł. D. Zańko, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesMentzel Zbigniew (2009), Czas ciekawy, czas niespokojny. Z Leszkiem Kołakowskim rozmawia Zbigniew Mentzel, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesMiłosz Czesław (2002), Otwarcie nowego wymiaru, „Apokryf ” nr 18, dodatek do „Tygodnika Powszechnego” 2002 nr 43.pl_PL
dc.referencesObirek Stanisław (2010), Uskrzydlony umysł. Antropologia słowa Waltera Onga, Wydawnictwo UW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOng Walter J. (1992), Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. J. Japola, Wydawnictwo KUL, Lublinpl_PL
dc.referencesTaylor Charles (2002), Uciekinier z krainy iluzji, „Apokryf ” nr 18, dodatek do „Tygodnika Powszechnego” 2002 nr 43.pl_PL
dc.referencesWittekind Folkart (2008), Charles Taylor: religia i nowoczesny indywidualizm, przeł. L. Łysień [w:] Filozofia religii. Od Schleiermachera do Eco, red. V. Drechsen i in., Wydawnictwo WAM, Kraków.pl_PL
dc.relation.volume59pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord