Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCastillo, Jose Romera
dc.date.accessioned2023-01-31T18:24:21Z
dc.date.available2023-01-31T18:24:21Z
dc.date.issued1982
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45686
dc.description.abstractJaka jest podstawa naukowego poznania dzieła literackiego (literatury)? Przy rozważaniu tego nader skomplikowanego zagadnienia należy brać pod uwagę to wszystko, co się wiąże z badaniem i poznawaniem sztuki słowa. Niniejsza rozprawa, rozważając elementy teorii nauki, zmierza do wykazania, że literatura (dzieła literackie, fakty literackie) mieści się w zakresie „nauk faktycznych” (rzeczowych) z uwagi na to, że w obręb jej zainteresowań poznawczych wchodzą obiekty nacechowane realnością przedmiotową, indywidualną i społeczną. "To są podstawowe przesłanki ukształtowania całego szeregu składników naukowego poznania literatury. Prymarne założenia naukowego określania literatury w jej skomplikowanych uwarunkowaniach dadzą się sprowadzić do trzech uzupełniających się nawzajem wyznaczników. Pierwszym z nich jest racjonalność, to znaczy przestrzeganie fundamentalnych zasad posługiwania się metodą dedukcyjną w formułowaniu uporządkowanych twierdzeń i propozycji poznawczych. Drugim obiektywność, czyli ujawnianie prawidłowości i układów funkcjonujących w literaturze w sposób obiektywny, proponowanie modeli poznawczych umotywowanych przez samą literaturę. Wreszcie trzecim wyznacznikiem jest możność podlegania pełnej weryfikacji w skonfrontowaniu z doświadczeniem uzyskanym przez obserwację i stosowne dla tego typu poznania eksperymentowanie. W naukowej teorii literatury funkcjonują różne, bardzo istotne odmiany i aspekty poznawania faktów literackich; należą do nich takie, jak rzeczowe czy przedmiotowe (faktyczne), ujmujące i charakteryzujące obiekty literackie, analityczne ukazujące wszelkie odmiany form literackich oraz ich wewnętrzne ukształtowanie, wreszcie weryfikujące, metodyczne, systematyzujące, podstawowe i generalizujące, interpretujące, oceniające, porównujące, pragmatyczne. W rezultacie należy stwierdzić, że kształtowanie podstaw poznania dzieła literackiego (literatury) zmierza do uformowania określonego modelu teoretycznego opisu i interpretacji zjawisk literackich, odpowiadającego rygorom postępowania naukowego.pl_PL
dc.language.isoespl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiupl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.subjectscientific cognition of a literary workpl_PL
dc.subjectliterary studiespl_PL
dc.subjectscience theorypl_PL
dc.titleBases para un estatuto cientifico de la literaturapl_PL
dc.title.alternativePodstawy naukowego poznania dzieła literackiegopl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number59-71pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume25pl_PL
dc.contributor.translatorTrzynadlowski, Jan
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord