dc.description.abstract | Jaka jest podstawa naukowego poznania dzieła literackiego (literatury)? Przy rozważaniu
tego nader skomplikowanego zagadnienia należy brać pod uwagę to wszystko, co się wiąże z badaniem
i poznawaniem sztuki słowa. Niniejsza rozprawa, rozważając elementy teorii nauki, zmierza
do wykazania, że literatura (dzieła literackie, fakty literackie) mieści się w zakresie „nauk
faktycznych” (rzeczowych) z uwagi na to, że w obręb jej zainteresowań poznawczych wchodzą
obiekty nacechowane realnością przedmiotową, indywidualną i społeczną. "To są podstawowe
przesłanki ukształtowania całego szeregu składników naukowego poznania literatury.
Prymarne założenia naukowego określania literatury w jej skomplikowanych uwarunkowaniach
dadzą się sprowadzić do trzech uzupełniających się nawzajem wyznaczników. Pierwszym z nich
jest racjonalność, to znaczy przestrzeganie fundamentalnych zasad posługiwania się metodą dedukcyjną
w formułowaniu uporządkowanych twierdzeń i propozycji poznawczych. Drugim obiektywność,
czyli ujawnianie prawidłowości i układów funkcjonujących w literaturze w sposób obiektywny,
proponowanie modeli poznawczych umotywowanych przez samą literaturę. Wreszcie
trzecim wyznacznikiem jest możność podlegania pełnej weryfikacji w skonfrontowaniu z doświadczeniem
uzyskanym przez obserwację i stosowne dla tego typu poznania eksperymentowanie.
W naukowej teorii literatury funkcjonują różne, bardzo istotne odmiany i aspekty poznawania
faktów literackich; należą do nich takie, jak rzeczowe czy przedmiotowe (faktyczne), ujmujące
i charakteryzujące obiekty literackie, analityczne ukazujące wszelkie odmiany form literackich
oraz ich wewnętrzne ukształtowanie, wreszcie weryfikujące, metodyczne, systematyzujące,
podstawowe i generalizujące, interpretujące, oceniające, porównujące, pragmatyczne.
W rezultacie należy stwierdzić, że kształtowanie podstaw poznania dzieła literackiego (literatury)
zmierza do uformowania określonego modelu teoretycznego opisu i interpretacji zjawisk
literackich, odpowiadającego rygorom postępowania naukowego. | pl_PL |