• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Repozytorium UŁ
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1982, t. 25, nr 1 (48)
  • Zobacz pozycję
  •   Repozytorium UŁ
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1982, t. 25, nr 1 (48)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

ZalogujZarejestruj

Statystyki

Przejrzyj statystyki użycia

The Nande's conception of man's genesis and apocalypse

No Thumbnail [100%x80]
Oglądaj/Otwórz
The Nande's conception of man's genesis and apocalypse (3.606MB)
Data
1982
Autor
Mutaka, Ngessimo Mathe
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Nieobecność mitu w pełni genezyjskiego i apokaliptycznego o charakterze kosmogonicznym kręgu Benanda (plemię przeważnie pasterskie i kupieckie w Kiwu, wschodni Zair) jest następstwem braku zrozumienia dla tego wszystkiego, co mogłoby mówić o budowie wszechświata, lecz wynika raczej z pozostawania pod presją tego, co świadczy o jakości tego świata. Według tych mniemań transcendentalna istota świata, bytująca gdzieś daleko poza bóstwem, tkwi w uwikłaniach budzących głęboki lęk. Logicznym następstwem tego rodzaju postawy jest rozumienie ludzkiego bytu poprzez pragmatyczne doświadczanie świata. Zaznaczyło się to w szeroko rozkrzewionym kulcie przodków. Idea narodzin i zniszczenia została przesunięta na plan dalszy, podczas gdy ludzkość stała się nie kończącym się ciągiem wcieleń praojców, kontynuującym w obecnym świecie idee przodków. Obraz tego świata to przede wszystkim ziemia, wieś. Jednakże w sferze mitów zjawiska fizyczne, materialne ujawniają również treści negatywne występujące w postaci anomaliów, jak choroby, śmierć, przerażenie; tu również rozgrywa się podstawowy konflikt między siłami duchowymi, dobrem i złem, gdzie aktorami są duchy, bóstwa, upiory, czarownice. Przy tym wszystkim kosmos nie jest dualistyczny; w samej swej istocie jest on produktem nieustannie zachodzącej transformacji zjawisk nadnaturalnych.
URI
http://hdl.handle.net/11089/45684
Collections
  • Zagadnienia Rodzajów Literackich 1982, t. 25, nr 1 (48) [13]

Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego

Kontakt z nami | Wyślij uwagi | Deklaracja dostępności
 

 


Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego

Kontakt z nami | Wyślij uwagi | Deklaracja dostępności
 

 

NoThumbnail