dc.contributor.author | Przybyszewska, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2023-01-30T12:23:12Z | |
dc.date.available | 2023-01-30T12:23:12Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/45651 | |
dc.description.abstract | This paper proposes a reflection on how to introduce some aspects of programming into
creative writing study programs. Educational implementation of Twine is an analyzed
case study. The problem is discussed in the context of the modern reflection on digital
literature pedagogy (methods, topics) as well as of statements on the need of new media
literacies. Nick Montfort’s conception of creative/exploratory programming is also used and
discussed. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;1 | |
dc.subject | creative writing | pl_PL |
dc.subject | creative/exploratory programming | pl_PL |
dc.subject | Twine | pl_PL |
dc.subject | Nick Montfort | pl_PL |
dc.subject | electronic literature | pl_PL |
dc.title | Pisarz (i czytelnik) w laboratorium, czyli od twórczego pisania do twórczego programowania — przypadek Twine | pl_PL |
dc.title.alternative | Writer (and Reader) in a Laboratory, or from Creative Writing to Creative Programming — Case Study of Twine | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 43-56 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literatury | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Armstrong Julie (2014), Experimental Fiction. An Introduction for Readers and Writers, Bloomsbury, London–New York. | pl_PL |
dc.references | Domańska Ewa (2010), Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka?, „Teksty Drugie”, nr 1–2. | pl_PL |
dc.references | Engberg Maria (2014), Electronic Literature Pedagogies [w:] Electronic Literature as a Model of Creativity and Innovation in Practice. A Report from the HERA Joint Research Project, eds. S. Rettberg, S. Baldwin, West Virginia UP, Morgantown, http://dspace.uib.no/bitstream/handle/ 1956/8939/rettberg_baldwin_elmcip.pdf?sequence=3&isAllowed=y [dostęp: 30.05.2016]. | pl_PL |
dc.references | Ford Meliss (2016), Writing Interactive Fiction with Twine. Play Inside a Story, QUE Publishing. | pl_PL |
dc.references | Górska-Olesińska Monika (2016), Kolektywne „prze-pisywanie” e-literatury [w:] Literatura prze- -pisana II. Od zapomnianych teorii do kryminału, red. A. Izdebska, A. Przybyszewska, D. Szajnert, WUŁ, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Grigar Dene (2008), Electronic Literature: Where is it?, „Electronic Book Review” 28.12, http:// www.electronicbookreview.com/thread/technocapitalism/invigorating [dostęp: 30.05.2016]. | pl_PL |
dc.references | Husárová Zuzana, Montfort Nick (2012), Shuffle Literature and the Hand of Fate, http://www. electronicbookreview.com/thread/electropoetics/shuffled [dostęp: 30.05.16]. | pl_PL |
dc.references | Jenkins Henry, Purushotma Ravi, Weigel Margaret, Clinton Katie, Robison Alice J. (2009), Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education in 21st Century, MIT Press, Cambridge–London. | pl_PL |
dc.references | Marecki Piotr (2015), „Taroko George” Nick Montfort [w:] Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów, red. P. Zawojski, Instytucja Kultury Katowice — Miasto Ogródów, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Montfort Nick (2005) Twisty Little Passages: An Approach to Interactive Fiction, MIT Press, Cambridge MA. | pl_PL |
dc.references | Montfort Nick (2016), Exploratory Programming for the Arts and Humanities, MIT Press, Cambridge MA. Montfort Nick, Marecki Piotr (2015), Materialność twórczego programowania. Z Nickiem Montfortem o badaniach platform, współczesnych game studies oraz interaktywnej fikcji rozmawia Piotr Marecki, „Czas Kultury”, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Oulipo Compendium (2005), eds. H. Mathews, A. Brotchie, Atlas Press — Make Now Press, London–Loss Angeles. | pl_PL |
dc.references | Pawlicka Urszula (2014), Nauczanie literatury cyfrowej. Trochę wątpliwości i o wiele więcej zysków [w:] Polonistyka dziś — kształcenie dla jutra, red. K. Biedrzycki, W. Bobiński, A. Janus-Sitarz, R. Przybylska, vol. 2, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Pawlicka Urszula (2015), To nie jest muzeum, to jest laboratorium, „Czas Kultury”, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Przybyszewska Agnieszka (2014), Ku literaturze grywalnej (kilka uwag wstępnych), „Przegląd Kulturoznawczy”, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Przybyszewska Agnieszka (2015a), Medialne uwikłania literatury a twórcze pisanie [w:] Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, red. A. Ogonowska, G. Ptaszek, Impuls, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Przybyszewska Agnieszka (2015b), Wprowadzenie do literatury (roz)grywalnej, „Poradnik bibliotekarza”, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Simanowski Roberto (2010), Teaching Digital Literature. Didactic and Institutional Aspects [w:] Reading Moving Letters, eds. R. Simanowski, J. Schäfer, P. Gendolla, Transcript, Bielefeld. | pl_PL |
dc.references | Simanowski Roberto, Schäfer Jörgen, Gendolla Peter (2010), Reading Moving Letters. Digital literature in Research and Teaching. A Handbook, Transcript, Bielefeld. | pl_PL |
dc.references | Wąwóz Taroko — blok specjalny (2016), „Techsty”, nr 1, www.techsty.art.pl. | pl_PL |
dc.relation.volume | 60 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | nauki o kulturze i religii | pl_PL |