Show simple item record

dc.contributor.authorPrzybyszewska, Agnieszka
dc.date.accessioned2023-01-30T12:23:12Z
dc.date.available2023-01-30T12:23:12Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45651
dc.description.abstractThis paper proposes a reflection on how to introduce some aspects of programming into creative writing study programs. Educational implementation of Twine is an analyzed case study. The problem is discussed in the context of the modern reflection on digital literature pedagogy (methods, topics) as well as of statements on the need of new media literacies. Nick Montfort’s conception of creative/exploratory programming is also used and discussed.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.subjectcreative writingpl_PL
dc.subjectcreative/exploratory programmingpl_PL
dc.subjectTwinepl_PL
dc.subjectNick Montfortpl_PL
dc.subjectelectronic literaturepl_PL
dc.titlePisarz (i czytelnik) w laboratorium, czyli od twórczego pisania do twórczego programowania — przypadek Twinepl_PL
dc.title.alternativeWriter (and Reader) in a Laboratory, or from Creative Writing to Creative Programming — Case Study of Twinepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number43-56pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literaturypl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesArmstrong Julie (2014), Experimental Fiction. An Introduction for Readers and Writers, Bloomsbury, London–New York.pl_PL
dc.referencesDomańska Ewa (2010), Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka?, „Teksty Drugie”, nr 1–2.pl_PL
dc.referencesEngberg Maria (2014), Electronic Literature Pedagogies [w:] Electronic Literature as a Model of Creativity and Innovation in Practice. A Report from the HERA Joint Research Project, eds. S. Rettberg, S. Baldwin, West Virginia UP, Morgantown, http://dspace.uib.no/bitstream/handle/ 1956/8939/rettberg_baldwin_elmcip.pdf?sequence=3&isAllowed=y [dostęp: 30.05.2016].pl_PL
dc.referencesFord Meliss (2016), Writing Interactive Fiction with Twine. Play Inside a Story, QUE Publishing.pl_PL
dc.referencesGórska-Olesińska Monika (2016), Kolektywne „prze-pisywanie” e-literatury [w:] Literatura prze- -pisana II. Od zapomnianych teorii do kryminału, red. A. Izdebska, A. Przybyszewska, D. Szajnert, WUŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesGrigar Dene (2008), Electronic Literature: Where is it?, „Electronic Book Review” 28.12, http:// www.electronicbookreview.com/thread/technocapitalism/invigorating [dostęp: 30.05.2016].pl_PL
dc.referencesHusárová Zuzana, Montfort Nick (2012), Shuffle Literature and the Hand of Fate, http://www. electronicbookreview.com/thread/electropoetics/shuffled [dostęp: 30.05.16].pl_PL
dc.referencesJenkins Henry, Purushotma Ravi, Weigel Margaret, Clinton Katie, Robison Alice J. (2009), Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education in 21st Century, MIT Press, Cambridge–London.pl_PL
dc.referencesMarecki Piotr (2015), „Taroko George” Nick Montfort [w:] Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów, red. P. Zawojski, Instytucja Kultury Katowice — Miasto Ogródów, Katowice.pl_PL
dc.referencesMontfort Nick (2005) Twisty Little Passages: An Approach to Interactive Fiction, MIT Press, Cambridge MA.pl_PL
dc.referencesMontfort Nick (2016), Exploratory Programming for the Arts and Humanities, MIT Press, Cambridge MA. Montfort Nick, Marecki Piotr (2015), Materialność twórczego programowania. Z Nickiem Montfortem o badaniach platform, współczesnych game studies oraz interaktywnej fikcji rozmawia Piotr Marecki, „Czas Kultury”, nr 2.pl_PL
dc.referencesOulipo Compendium (2005), eds. H. Mathews, A. Brotchie, Atlas Press — Make Now Press, London–Loss Angeles.pl_PL
dc.referencesPawlicka Urszula (2014), Nauczanie literatury cyfrowej. Trochę wątpliwości i o wiele więcej zysków [w:] Polonistyka dziś — kształcenie dla jutra, red. K. Biedrzycki, W. Bobiński, A. Janus-Sitarz, R. Przybylska, vol. 2, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesPawlicka Urszula (2015), To nie jest muzeum, to jest laboratorium, „Czas Kultury”, nr 2.pl_PL
dc.referencesPrzybyszewska Agnieszka (2014), Ku literaturze grywalnej (kilka uwag wstępnych), „Przegląd Kulturoznawczy”, nr 2.pl_PL
dc.referencesPrzybyszewska Agnieszka (2015a), Medialne uwikłania literatury a twórcze pisanie [w:] Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, red. A. Ogonowska, G. Ptaszek, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesPrzybyszewska Agnieszka (2015b), Wprowadzenie do literatury (roz)grywalnej, „Poradnik bibliotekarza”, nr 3.pl_PL
dc.referencesSimanowski Roberto (2010), Teaching Digital Literature. Didactic and Institutional Aspects [w:] Reading Moving Letters, eds. R. Simanowski, J. Schäfer, P. Gendolla, Transcript, Bielefeld.pl_PL
dc.referencesSimanowski Roberto, Schäfer Jörgen, Gendolla Peter (2010), Reading Moving Letters. Digital literature in Research and Teaching. A Handbook, Transcript, Bielefeld.pl_PL
dc.referencesWąwóz Taroko — blok specjalny (2016), „Techsty”, nr 1, www.techsty.art.pl.pl_PL
dc.relation.volume60pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record