dc.description.abstract | Na rozwój literatury włoskiej okresu międzywojennego we Włoszech wpłynęła
sytuacja polityczna kraju, a także tradycja literacka. Reżym Mussoliniego starał
się w różny sposób wpłynąć na stworzenie literatury odzwierciedlającej problemy
„rewolucji” faszystowskiej, jednak znalazł posłuch u pisarzy miernych, stąd znikoma
wartość tego typu utworów słusznie przemilczanych przez krytyków i historyków
literatury.
Większość pisarzy przeciwnych lub co najmniej „neutralnych”” wobec faszyzmu,
a także część pisarzy, która zgłosiła akces do partii faszystowskiej, unikała angażowania
literatury w problemy epoki, hołdując swoiście pojmowanej autonomii
sztuki. Duże znaczenie na formowanie się tego rodzaju poglądów miała estetyka
Benedetta Croce.
Tak więc w latach dwudziestych i częściowo trzydziestych przeważała we
Włoszech literatura, którą można nazwać ewazyjną. Kształtowanie się tej literatury
da się najlepiej prześledzić na przykładzie prozy narracyjnej, która w omawianym
okresie przeżywała swój rozkwit i która pod koniec lat trzydziestych,
a zwłaszcza w latach czterdziestych, doprowadziła do przełomu w podejściu do
znaczenia literatury w całokształcie problematyki polityczno-kulturalnej Włoch.
Można wyróżnić trzy zasadnicze metody, którymi posługiwali się pisarze, by
uniknąć poruszania w swoich dziełach tematów aktualnych dla ówczesnej sytuacji
kraju: 1. Tworzenie dzieł pod wpływem tzw. prozy artystycznej, w której główny
nacisk kładziono na formalny kształt utworu, na szatę językowo-stylistyczną, pieczołowicie
a często w sposób przesadny opracowaną. Utwory tego typu charakteryzowały
się nikłymi elementami fabuły, krótkością formy i dużą zawartością
pierwiastków lirycznych. Najbardziej utalentowani pisarze nie mogli jednak
utrzymać się w granicach tych rygorów, zaczęli tworzyć dzieła o cechach strukturalnych
zbliżonych do powieści i uzyskiwali niekiedy efekty zbliżone do awangardowej
literatury europejskiej (np. E. Pea, G. Manzini).
2. Dążenie do przedstawienia rzeczywistości odrealnionej. Głównym przedstawicielem
tego „nurtu” był Massimo Bontempelli, twórca teorii tzw. realizmu
magicznego, polegającego na wzajemnym współistnieniu w świecie przedstawionym
elementów rzeczywistości i fantazji. Zdaniem pisarza miała w ten sposób
powstać nowa poetyka, która mogłaby rozpowszechnić sztukę włoską równolegle
do ekspansji doktryny faszystowskiej. Jednak zasady „realizmu magicznego” odrzucały
możliwość odzwierciedlenia jakiejkolwiek myśli politycznej i nie zyskały
uznania nawet we Włoszech; jedynym pisarzem realizującym w praktyce swe
własne zasady teoretyczne był sam Bontempelli. Do pisarzy stosujących metody
kształtowania rzeczywistości w oparciu o świat fantazji i mitów należy Dino Buzzati,
u którego absurdalność Świata, często przyrównywana do Kafki, uzyskuje
zupełnie inny charakter dzięki niejednolitości wizji i środków wyrazu.
W sposób zdecydowany odróżniają się od wymienionych pisarzy V. Brancati
i A. Palazzeschi. Pierwszy, za młodu związany z literaturą faszystowską, a później
przeciwnik reżymu, zajął się satyrą obyczajową, ale wyrażającą nie krytykę
społeczną, lecz uwypuklającą przywary regionu, a mianowicie pokutujący wśród
Sycylijczyków (niezależnie od ich przynależności klasowej) mit męskiej pyszałkowatości.
Z kolei Aldo Palazzeschi głównie w swoim arcydziele Sorelle Materassi
ograniczył się do wnikliwej prezentacji postaci o cechach patologicznych, używając
całej gamy deformacji — od ironii do groteski.
3. Kontynuacja powieści XIX-wiecznej, a w szczególności powieści historycznej
i werystycznej. Powieść historyczna Bacchellego, jakkolwiek nie stroni od
problematyki politycznej i moralnej, a nawet ją podkreśla w niezliczonych komentarzach,
dotyczy jednak głównie okresów dawniejszych. Pomimo konserwatywnego
stanowiska w kwestiach społecznych i nacjonalistycznego w zagadnieniach
politycznych, pisarz unika wypowiadania się w sprawach związanych z ówczesną
sytuacją Włoch. Natomiast u Bruna Cicognaniego elementy charakterystyczne
dla poetyki weryzmu zostają w pewnym stopniu poszerzone analizą postaci
niekiedy wręcz patologicznych, co z jednej strony pogłębia konstrukcję
postaci, ale z drugiej — stępia ostrze problematyki społecznej, zajmującej poważne
miejsce w powieści werystycznej.
Dopiero w latach trzydziestych zaczyna się rozwijać nowa literatura antykonformistyczna
wobec polityki kulturalnej reżymu, która stworzy przesłanki dla
bogatej twórczości powieściowej powojennej, zwanej często neorealistyczną. | pl_PL |