Show simple item record

dc.contributor.authorMessyasz, Karolina
dc.date.accessioned2023-01-24T12:46:58Z
dc.date.available2023-01-24T12:46:58Z
dc.date.issued2022-12-30
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45530
dc.description.abstractThe subject of consideration in the article is the idea of lifelong learning and the European educational area being created within the EU. Both objects of the study are produced within the EU by means of relevant strategic documents (treated in the analytical sense as prescriptive texts), which are to provide guidelines for member countries to implement specific educational solutions in the form of legislation, programs, projects, etc. The documents, selected through research selection, form the basis of an empirical analysis, conducted in the spirit of post-Foucault reflection using selected tools typical of frame analysis and qualitative content analysis. More broadly, the article aims to show the ways in which education is problematized and instrumentalized in EU policy, which in turn is the result of adopting a particular economic model.en
dc.description.abstractPrzedmiotem rozważań w artykule jest idea uczenia się przez całe życie (lifelong learning) oraz tworzony w ramach UE europejski obszar edukacji. Oba przedmioty badań są „wytwarzane” w ramach UE za pomocą odpowiednich dokumentów strategicznych (traktowanych w sensie analitycznym jako teksty preskryptywne), które stanowić mają wytyczne dla krajów członkowskich w zakresie wdrażania konkretnych rozwiązań edukacyjnych w postaci legislacji, programów, projektów itd. Dokumenty wybrane w drodze selekcji badawczej stanowią podstawę badania empirycznego, prowadzonego w duchu refleksji postfoucaultowskiej z zastosowaniem wybranych narzędzi typowych dla analizy ramowania oraz jakościowej analizy treści. W szerszym ujęciu artykuł służy ukazaniu sposobów problematyzowania i instrumentalizowania edukacji w polityce UE, która z kolei jest efektem przyjęcia określonego modelu gospodarczego.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;83pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectlifelong learningen
dc.subjectEuropean education areaen
dc.subjectEuropean Unionen
dc.subjecteducation policyen
dc.subjectproblematizationen
dc.subjectinstrumentalizationen
dc.subjectuczenie się przez całe życiepl
dc.subjecteuropejski obszar edukacjipl
dc.subjectUnia Europejskapl
dc.subjectpolityka edukacyjnapl
dc.subjectproblematyzacjapl
dc.subjectinstrumentalizacjapl
dc.titleProblematyzacja i instrumentalizacja edukacji w UE. Przykład idei uczenia się przez całe życie i europejskiego obszaru edukacjipl
dc.title.alternativeProblematization and instrumentalization of education in the EU. Example of the idea of lifelong learning and the European education areaen
dc.typeArticle
dc.page.number33-56
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Rewolucji 1905 r. 41/43, 90-214 Łódźpl
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesBarnett C. (2015), On Problematization. Elaborations on a Theme in „Late Foucault”, „Nonsite.org”, nr 16, On Problematization: Elaborations on a Theme in “Late Foucault” – Nonsite.org (dostęp: 2.07.2022).pl
dc.referencesBorg C., Mayo P. (2005), The EU Memorandum on Lifelong Learning. Old Wine in New Bottles?, „Globalisation, Societies and Education”, t. 3(2), s. 203–225, https://doi.org/10.1080/14767720500167082pl
dc.referencesCastells M. (2011), Społeczeństwo sieci, przeł. M. Marody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.referencesDelors J. (1993), Growth, Competitiveness, Employment – The Challenges and Ways Forward into the 21st Century (White Paper), „Bulleting of the European Communities”, Special Supplement 6/93.pl
dc.referencesDrucker P. (1999), Społeczeństwo pokapitalistyczne, przeł. G. Kranas, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.referencesEurydice (2002), Uczenie się przez całe życie: rola systemów edukacji w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Europejskie Biuro Eurydice, Bruksela.pl
dc.referencesFoucault M. (2001), Fearless Speech, J. Pearson (ed.), Semiotext(e), Los Angeles.pl
dc.referencesFranczak K. (2017), Instrumentalizacja kultury w powojennych i współczesnych dyskursach modernizacyjnych, [w:] M. Czyżewski, A. Horolets, K. Podemski, D. Rancew-Sikora (red.), Polskie sprawy 1945–2015. Warsztaty analizy dyskursu, Wydawnictwo Akademickie Sedno, Warszawa, s. 151–179.pl
dc.referencesGass J.R. (1996), The goals, architecture and means of lifelong learning: background paper. European year of lifelong learning, Komisja Europejska, Biuro Urzędowych Publikacji Wspólnot Europejskich, Luksemburg.pl
dc.referenceshttps://eur-lex.europa.eu/homepage.html (dostęp: lipiec–sierpień 2022).pl
dc.referencesKok W. (2004), Facing the Challenge – The Lisbon Strategy for Growth and Employment, European Communities, Brussels.pl
dc.referencesKozaczka D. (2016), Polityki publiczne jako proces, „Zoon Politikon”, nr 7, s. 323–341.pl
dc.referencesLawn M. (2011), Standardizing the European Education Policy Space, „European Educational Research Journal”, nr 10(2), s. 259–272, https://doi.org/10.2304/eerj.2011.10.2.259pl
dc.referencesLawn M., Grek S. (2012), Europeanizing education: Governing a new policy space, Symposium Books, Oxford, https://doi.org/10.15730/books.78pl
dc.referencesMikiewicz P. (2014), Kapitał społeczny i edukacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.referencesNowicka-Franczak M. (2017), Postfoucaultowska analiza dyskursu o edukacji. Uwagi warsztatowe, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja”, nr 2(12), s. 197–223, https://doi.org/10.14746/kse.2017.12.10pl
dc.referencesRizzo S. (2017), The politics of knowledge that govern the European Union lifelong learning policy space – A Foucauldian reading, Doctoral School in Educational Sciences at the Faculty of Language and Literature, Humanities, Arts and Education at the Université du Luxembourg.pl
dc.referencesSzarfenberg R. (2016), Polityka publiczna – zagadnienia i nurty teoretyczne, „Studia z Polityki Publicznej”, nr 1(9), s. 45–75, https://doi.org/10.33119/KSzPP.2016.1.1pl
dc.referencesToffler A. (1996), Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, przeł. J. Łoziński, Zysk i S-ka, Poznań.pl
dc.referencesVolles N. (2014), Lifelong learning in the EU: changing conceptualisations, actors, and policies, „Studies in Higher Education”, s. 1–21, https://doi.org/10.2139/ssrn.2511176pl
dc.referencesWhite R., Wyn J. (2004), Youth and Society, Oxford University Press, Oxford.pl
dc.referencesWorek B. (2019), Uczące się społeczeństwo. O aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków,pl
dc.referencesWyn J. (2012), The making of a generation: policy and the lives and aspirations of Generation X, „Journal of Educational Administration and History”, t. 44, nr 3, s. 269–282, https://doi.org/10.1080/00220620.2012.683392pl
dc.referencesCommission of the European Communities (1995), Teaching and Learning: towards the learning society, https://europa.eu/documents/comm/white_papers/pdf/com95_590_en.pdfpl
dc.referencesCommission of the European Communities (2000), Memorandum on Lifelong Learning, https://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_Learning.pdfpl
dc.referencesCommission of the European Communities (2001), The Concrete Future Objectives of Education Systems [COM(2001) 59 final – Not published in the Official Journal], https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/summary/concrete-future-objectives-of-education-systems.htmlpl
dc.referencesCommission of the European Communities (2006), Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning (2006/962/EC), https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDFpl
dc.referencesCouncil of the European Union (1996), Council Conclusions on a Strategy for lifelong learning (97/C 7/02), https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/cbe5b068-0047-4920-9fd0-15b852df1c1f/language-enpl
dc.referencesCouncil of the European Union (2002), Council Resolution on Lifelong Learning (2020/C 163/01), https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/0bf0f197-5b35-4a97-9612-19674583cb5bpl
dc.referencesCouncil of the European Union (2004), Education and Training 2010. The success of the Lisbon Strategy Hinges on Urgent Reforms. Joint interim report of the Council and the Commission on the implementation of the detailed work programme on the follow-up for the objectives on education and training systems in Europe (2004/C 104/01), https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/59381b9f-3a72-4bca-9b8f-1f9029644152/language-enpl
dc.referencesEuropean Commission (2001), Making a European Area of Lifelong Learning a Reality (COM(2001) 678 final), https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2001:0678:FIN:EN:PDFpl
dc.referencesKomisja Europejska (2010), Europa 2020: Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu (KOM(2010) 2020), https://ec.europa.eu/eu2020/pdf/1_PL_ACT_part1_v1.pdfpl
dc.referencesKomisja Europejska (2012), Nowe podejście do edukacji: Inwestowanie w umiejętności na rzecz lepszych efektów społeczno-gospodarczych (COM(2012) 669 final), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52012DC0669&from=ENpl
dc.referencesKomisja Europejska (2019), Wytyczne polityczne na następną kadencję KE Ursuli von der Leyen (2019–2024), https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/political-guidelines-next-commission_pl.pdfpl
dc.referencesKomisja Europejska (2020), Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie utworzenia europejskiego obszaru edukacji do 2025 r. (COM(2020) 625 final), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020DC0625&from=PLpl
dc.referencesParlament Europejski (2021), Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 listopada 2021 r. w sprawie europejskiego obszaru edukacji: wspólne całościowe podejście (2020/2243(INI)), https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2021-0452_PL.pdfpl
dc.referencesParlament Europejski i Rada Unii Europejskiej (2008), Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (2008/C 111/01), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32008H0506(01)&from=PLpl
dc.referencesParlament Europejski, Rada Unii Europejskiej, Komisja Europejska (2021), Wspólne konkluzje Parlamentu Europejskiego, Rady Unii Europejskiej i Komisji Europejskiej – Cele i priorytety polityczne na lata 2020–2024, https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/joint-conclusions-policy-objectives-2019-2024_en.pdfpl
dc.referencesRada Europejska (2019), Nowy program strategiczny na lata 2019–2024, https://www.consilium.europa.eu/media/39919/a-new-strategic-agenda-2019-2024-pl.pdfpl
dc.referencesRada Unii Europejskiej (2009), Konkluzje Rady z dnia 12 maja 2009 r. w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia („ET 2020”) (2009/C 119/02), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52009XG0528(01)&from=PLpl
dc.referencesRada Unii Europejskiej (2017), Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2017 r. w sprawie europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie i uchylające zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (2017/C 189/03), https://europa.eu/europass/system/files/2020-05/Legal%20text-PL.pdfpl
dc.referencesRada Unii Europejskiej (2018a), Konkluzje Rady w sprawie kroków ku urzeczywistnieniu wizji europejskiego obszaru edukacji (2018/C 195/04), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018XG0607(01)&from=HUpl
dc.referencesRada Unii Europejskiej (2018b), Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2018/C 189/01), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=ENpl
dc.referencesRada Unii Europejskiej (2019a), Konkluzje Rady w sprawie kluczowej roli polityk uczenia się przez całe życie we wzmacnianiu społeczeństw z myślą o technologicznej i ekologicznej transformacji wspierającej trwały i włączający wzrost (2019/C 389/07), https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzienniki-UE/konkluzje-rady-w-sprawie-kluczowej-roli-polityk-uczenia-sie-przez-cale-zycie-69244578pl
dc.referencesRada Unii Europejskiej (2019b), Rezolucja Rady w sprawie dalszego rozwijania europejskiego obszaru edukacji w celu wsparcia zorientowanych na przyszłość systemów kształcenia i szkolenia (2019/C 389/01), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019G1118(01)&from=ESpl
dc.referencesRada Unii Europejskiej (2021), Rezolucja Rady w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia na rzecz europejskiego obszaru edukacji i w szerszej perspektywie (2021–2030) (2021/C 66/01), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021G0226(01)&from=PLpl
dc.referencesRada Unii Europejskiej, Komisja Europejska (2015), Wspólne sprawozdanie Rady i Komisji z 2015 r. z wdrażania strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET 2020). Nowe priorytety współpracy europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia (2015/C 417/04), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52015XG1215(02)&from=SKpl
dc.contributor.authorEmailkarolina.messyasz@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.83.02


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0