Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKushner, Eva
dc.date.accessioned2023-01-23T17:20:36Z
dc.date.available2023-01-23T17:20:36Z
dc.date.issued1985
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45516
dc.description.abstractRzadko się zdarza, by w którymkolwiek okresie literatury dialog był zupełnie nieobecny w rejestrze gatunków literackich. W dobie Renesansu opiera się on o trzy głównie modele: Platona, Cicerona, Lucjana z Samosat, a zostaje utwierdzony dzięki teoretycznej myśli — między innymi — Sigoniusa, który śmiało na jego korzyść uogólnia Poetykę Arystotelesa. Staje się on-ulubionym narzędziem wykładu filozoficznego; porzuca średniowieczny teren sformalizowanego sprzeciwu, aby stać się środkiem wyrazu filozoficznej refleksji, względnie otwartej (dla poglądów przeciwnika, które podejmuje kunsztownie, licząc się z oczekiwanymi reakcjami czytelnika); dąży do przekonania czytelnika, ale w atmosferze wymiany myśli. Jest dialog bliski listowi, rozmowie (według Policjana — il Polizano). Stanowi on formę odsłaniającą pełnię jakiejś mentalności, jak to wykazał Garin. Jest on także obrazem komunikacji ,,samej w sobie”; dla Bernardyna ze Sieny wszelka lektura jest rozmową, tak jak nią jest w oczach Bruniego znajomość przeszłości. W Niemczech łaciński dialog jest bądź filozoficzny lub teologiczny, bądź szkolny. Według Mikołaja z Kuzy dialog trafnie odpowiada sporządzonemu na własnym terytorium przez umysł ,„,nieoświecony” inwentarzowi, i służy realizacji indywidualnej i kolektywnej poglądu, że prawdziwa wiedza jest w Bogu. De pace fidei (1453) jest wzorcem epistemologicznego otwarcia inkarnowanego w dialog. We Włoszech dominuje w XV wieku łaciński dialog, w XVI wieku dialog w języku „gminnym”. U Pontana dydaktyzm i teatralność uzupełniają się z powodzeniem, jak tego sobie życzył Lucjan z Samosat.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiupl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.subjectRenaissancepl_PL
dc.subjectdialoguepl_PL
dc.subjectAristotlepl_PL
dc.titleThéorie et pratique du dialogue à la Renaissance: exemples en langue latinepl_PL
dc.title.alternativeTeoria i praktyka dialogu w dobie renesansu: przykłady w języku łacińskimpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number13-20pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume26pl_PL
dc.contributor.translatorSkwarczyńska, Stefania
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord