Pursuances and Challenges for State Aid in the Time of Crisis
Streszczenie
Pomoc publiczna stanowi jeden z instrumentów polityki państwa w gospodarce rynkowej.
Pomocą publiczną jest przysporzenie korzyści finansowych ze środków publicznych, w sposób,
który mógłby naruszać konkurencję. Założenia Strategii Lizbońskiej i zalecenia określone przez
Radę Europy wskazują na konieczność zredukowania rozmiarów pomocy, ze szczególnym uwzględnieniem
pomocy zniekształcającej konkurencję, oraz prowadzenie bardziej przejrzystego
systemu jej przyznawania.
W latach 2000–2007 łączna wartość pomocy publicznej w Polsce wyniosła 20,2 mld euro, co
daje wartość przeciętną na poziomie 2,5 mld euro rocznie. Łączna wartość pomocy publicznej
w okresie 2000–2007 dla 15 krajów Unii Europejskiej wynosiła 477,2 mld euro, co w przeliczeniu
na kraj oznacza średnią na poziomie 3,9 mld euro rocznie. Łączna wartość pomocy publicznej dla
27 krajów Unii Europejskiej wyniosła 535,9 mld euro, co w przeliczeniu na jeden kraj oznacza
średnią roczną na poziomie 2,5 mld euro. Z powyższego wynika, że łączna wartość pomocy publicznej
dla UE 27 stanowi 112% wartości pomocy publicznej UE 27. Oznacza to, że kraje nowe
w UE oddziałują w niewielkim stopniu na pomoc publiczną ogółem. Należy też zwrócić uwagę, że
kraje UE-15 dokonały restrukturyzacji swoich gospodarek w latach 80 i 90tych XX wieku.
Polska i inne kraje postkomunistyczne włączone w struktury UE są wciąż na początku drogi
restrukturyzacji gospodarki, podczas gdy „stare” kraje Unii Europejskiej proces ten zakończyły.
Zauważyć należy, że kraje UE-15, będąc aktualnie w dużo lepszej sytuacji niż pozostałe kraje,
wymagają od pozostałych krajów, które znajdują się w gorszej sytuacji niż ta, w której się znajdowały
one kilkanaście lat temu, stosowania zasad jakie same aktualnie stosują. Analizując problematykę
pomocy publicznej zwrócić należy uwagę na specyfikę uwarunkowań Polski w porównaniu
do krajów Europy Zachodniej. Polskę charakteryzuje relatywnie wysoka stopa bezrobocia,
niedokończony proces restrukturyzacji, słabość strukturalna sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Wydaje się, że kryzys finansowy lat 2007–2008 i wiążące się z tym spowolnienie gospodarcze
w 2008 stawiają nowe wyzwania dla polityki Unii Europejskiej w zakresie pomocy publicznej,
szczególnie tej przeznaczonej na ratowanie i restrukturyzację. Jednak dotychczasowe doświadczenia
wskazują, że pomoc w związku z kryzysem została udzielona wyłącznie starym krajom UE.
Należy zwrócić uwagę, że o ile w Polsce dotychczas nie było znaczących potrzeb pomocy
w związku z kryzysem finansowym, jednak występują innego rodzaju potrzeby.
Collections