Show simple item record

dc.contributor.authorPekaniec, Anna
dc.contributor.editorZatora, Anna
dc.contributor.editorKraskowska, Ewa
dc.date.accessioned2023-01-05T12:26:59Z
dc.date.available2023-01-05T12:26:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45136
dc.description.abstractThe text was conceived as a review, combined with an analysis and interpretation, of texts written by Polish women authors after 2010, especially novels and short story collections in which the grandmother is an important character. Women authors from the 1970s and 1980s, who in creating various herstories, make the eldest women in the family the disposers of narratives, responsible for building specific bridges between the past and the present, as well as the guardians of memory and guides through the labyrinth of interpersonal relations. The numerous representations of grandmothers in post-2010 literature is directly related to the ‘family turn’ in domestic prose announced over a decade ago, as well as to the transforma­tions within women’s literature, in which the mother-daughter relationship is being replaced by a granddaughter (rarely grandson) — grandmother relationship. Granddaughters become narrators, through them the grandmothers’ stories taking verbal shape. The established bond enables the creation of alternative versions of herstories in which grandmothers, as delegates of the past, teach granddaughters in the present how to cope with the future. “The grandmo­therly turn”, however, marks above all the emergence of the figure of the Polish grandmother, enabling granddaughters to speak about themselves (and them also) in their own voice.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectgrandmotherspl_PL
dc.subjectnovelspl_PL
dc.subjectshort storiespl_PL
dc.subjectherstorypl_PL
dc.subjectliterature after 2010pl_PL
dc.titleBabizna? Babcie jako bohaterki rodzimej prozy kobiet po 2010 rokupl_PL
dc.title.alternativeGrandmotherness? Grandmothers as Heroines in Polish Women’s Prose After 2010pl_PL
dc.typeOtherpl_PL
dc.page.number121-133pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Katedra Krytyki Współczesnejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.contributor.authorBiographicalnoteAnna Pekaniec - Uniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Katedra Krytyki Współczesnej. Literaturoznawczyni pracująca jako adiunktka z habilitacją w Katedrze Krytyki Współczesnej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierowniczka Pracowni Badań Biografii i Autobiografii (tamże), członkini Ośrodka Badań Literatury Dziecięcej i Młodzie­żowej (tamże). Autorka dwóch monografii: Czy w tej autobiografii jest kobieta? Kobieca literatura dokumentu osobistego od początku XIX wieku do wybuchu II wojny światowej (Kraków 2013), Autobiografki. Szkice o literaturze dokumentu osobistego kobiet (Kraków 2020) oraz licznych artykułów publikowanych w punktowanych czasopismach naukowych, np. w „Pamiętniku Literackim”, „Wielogłosie”, „Ruchu Literackim”, „Zagadnieniach Rodzajów Literackich”, „Er(r)go”, oraz wielu tekstów w monografiach zbiorowych. Naukowo interesuje się autobiografistyką i epistolografią kobiet, prozą kobiet od XIX do XXI wieku, literaturą przedziału 1890–1939 oraz pisaną po 1989 roku, feministyczną krytyką literacką, historią krytyki literackiej.pl_PL
dc.referencesBoryczka Małgorzata (2021), O perspektywach rozwoju małych miasteczek, Nisza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBator Joanna (2020), Gorzko, gorzko, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesBunda Martyna (2017), Nieczułość, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesCiarkowska Anna (2018), Pestki, Wydawnictwo Otwarte, Kraków.pl_PL
dc.referencesCieplak Anna (2021), Rozpływaj się, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesCieślik Anna, Zubik Agnieszka, Bańczarowska Marta, „Starość” w narracjach kobiet w drugiej połowie życia [w:] Starsze kobiety w społeczeństwie, red. E. Zierkiewicz, przy współudz. A. Łysak, Wydawnictwo MarMar, Marian Kaczorowski, Wrocław.pl_PL
dc.referencesCixous Hélène (2001), Śmiech Meduzy, przeł. A. Nasiłowska [w:] Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie — antologia szkiców, red. A. Nasiłowska, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesChutnik Sylwia (2012), Cwaniary, il. M. Zabłocka, Świat Książki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzapliński Przemysław (2009), Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.pl_PL
dc.referencesDehnel Jacek (2007), Lala, wyd. II, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.pl_PL
dc.referencesDragun Gabriela (2005), Ta, która wie. Motyw starej kobiety-wiedźmy we współczesnej prozie [w:] Starsze kobiety w społeczeństwie, red. E. Zierkiewicz, przy współudziale A. Łysak, Wydawnictwo MarMar, Marian Kaczorowski, Wrocław.pl_PL
dc.referencesGajewska Agnieszka (2008), Hasło: feminizm, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.pl_PL
dc.referencesHałas Salcia (2019), Potop, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.pl_PL
dc.referencesHonek Urszula (2022), Białe noce, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesHorodecka Dominika (2020), Wdech i wydech, Warstwy, Wrocław.pl_PL
dc.referencesIwasiów Inga (2013), Granice. Polityczność prozy i dyskursu kobiet po 1989 roku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.pl_PL
dc.referencesJarzębski Jerzy (2020), Prozatorskie debiuty w trzydziestoleciu [w:] Po transformacji? Literackie idiomy zjawisk i procesów rzeczywistości III Rzeczypospolitej, red. H. Gosk, Ł. Pawłowski, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJelonek Agnieszka (2020), Koniec świata, umyj okna, Wydawnictwo Cyranka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJóźwik Paulina (2019), Strupki, Znak Literanova, Kraków.pl_PL
dc.referencesKępa Ewa (2005), Klimakterium a kulturowa tożsamość kobiet [w:] Starsze kobiety w społeczeństwie, red. E. Zierkiewicz, przy współudziale A. Łysak, Wydawnictwo MarMar, Marian Kaczorowski, Wrocław.pl_PL
dc.referencesLech Joanna (2016), Sztuczki, Nisza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMrozik Agnieszka (2012), Akuszerki transformacji. Kobiety, literatura i władza w Polsce po 1989 roku, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNałkowska Zofia (1990), Utwory dramatyczne, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPapużanka Zośka (2021), Kąkol, Wydawnictwo Marginesy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPekaniec Anna (2014), Rodzina w polskiej powieści po 1989 (rekonesans), „Nowa Dekada Krakowska” nr 1–2.pl_PL
dc.referencesSłowik Dominika (2019), Zimowla, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesSolnit Rebecca (2017), Mężczyźni objaśniają mi świat, przeł. A. Dzierzgowska, Wydawnictwo Karakter, Kraków.pl_PL
dc.referencesWalczewska Sławomira (1999), Damy, rycerze i feministki. Kobiecy dyskurs emancypacyjny w Polsce, eFKa, Kraków.pl_PL
dc.referencesZatora Anna (2017), Saga rodzinna — próba uporządkowania i konceptualizacji gatunku, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” nr 2.pl_PL
dc.referencesZielińska Aleksandra (2017), Kijanki i kretowiska, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.pl_PL
dc.referencesZielińska Aleksandra (2019), Sorge, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2022/65.2/7
dc.relation.volume65pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe