Show simple item record

dc.contributor.authorWiszniowska, Monika
dc.contributor.editorZatora, Anna
dc.contributor.editorKraskowska, Ewa
dc.date.accessioned2023-01-05T12:26:05Z
dc.date.available2023-01-05T12:26:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45135
dc.description.abstractThe first part of the article discusses the issue of Polish reportage and its generic variants. Next, the author focuses on the autobiographical book reportage, of which the following varieties are specified: the press reportage (journalistic or literary version) and the book reportage (literary or popular version). The contemporary book reportage continues the tradition of the Polish school of reportage (from Wańkowicz through to Kapuściński, Szejnert and Krall to Smoleński, Tochman, Szczygieł or Jagielski, to name but a few), while the autobiographi­cal reportage constitutes a very important and broad current of this type of non-fiction writ­ing. The article analyses three recently published autobiographical reportage books: Dom z dwiema wieżami by Maciej Zaremba Bielawski (2018), Czystka by Małgorzata Surmiak Domańska (2021), and Kajś by Zbigniew Rokita (2020). It turns out that this genre variant is neither a classic autobiography nor a family saga, because its most important and domi­nant feature is that of reportage. This manifests itself in the authors’ attempt to understand and explain not just their own biography or family history, but the world and its complex processes. For this reason, each of the aforementioned writers undertakes a documentary investigation not only of their own and their family’s lives, but also of the entire historical and socio-political context, in order to leave the reader with a historiosophical reflection and a reflection on the present.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectautobiographical literary reportagepl_PL
dc.subjectbook reportagepl_PL
dc.subjectfamily sagapl_PL
dc.subjecthistoriosophypl_PL
dc.titleAutobiograficzne reportaże książkowe. Kategoria genologiczna i jej odmianypl_PL
dc.title.alternativeAutobiographical Book Reportage. The Genre and its Variationspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number101-117pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski, Wydział Humanistyczny, Instytut Nauk o Kulturzepl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesXX Antologia polskiego reportażu XX wieku (2014–2015), tom I, II, III, red. M. Szczygieł, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesBalbus Stanisław (1999), Zagłada gatunków, „Teksty Drugie” nr 6.pl_PL
dc.referencesBalcerzan Edward (1999), W stronę genologii multimedialnej, „Teksty Drugie” nr 6.pl_PL
dc.referencesBalcerzan Edward (2013), Literackość, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.pl_PL
dc.referencesBauer Zbigniew (2000), Gatunki dziennikarskie [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesBikont Anna (2017), Sendlerowa, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesCzermińska Małgorzata (1987), Autobiografia i powieść, czyli pisarz i jego postacie, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesCzermińska Małgorzata (1998), Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesCzermińska Małgorzata (2009), O autobiografii i autobiograficzności [w:] Autobiografia, red. M. Czermińska, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesDarska Bernadetta (2017), Młodzi i fakty. Notatki o reportażach roczników osiemdziesiątych, Wydawnictwo Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.pl_PL
dc.referencesDąbrowski Stanisław (1977), Literatura i literackość, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesDomańska Ewa (1999), Mikrohistorie: spotkania w międzyświatach, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.pl_PL
dc.referencesDuda Maciej (2019), Rzeczy bardzo smutne, „Czas Kultury” nr 1.pl_PL
dc.referencesFiedorczuk Julia (2021), Tylko trzy słowa, www.kulturalna.warszawa.pl/kapuscinski,6,11027.html [dostęp: 17.03.2021].pl_PL
dc.referencesFrukacz Katarzyna (2019), Polski reportaż książkowy. Przemiany i adaptacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesGłowiński Michał (2008), Kapuściński: reportaż jako sztuka [w:] „Życie jest z przenikania…” Szkice o twórczości Ryszarda Kapuścińskiego, red. B. Wróblewski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGontarz Beata (2009), W poszukiwaniu tożsamości - współczesna saga rodzinna [w:] Ku antropologii rodziny, red. L. Rożek, Akademia im. Jana Długosza, Częstochowa.pl_PL
dc.referencesHugo-Bader Jacek (1997), Widok ze stuletniej morwy, „Gazeta Wyborcza” nr 32 [dodatek: „Magazyn”].pl_PL
dc.referencesKaiser Gerhard R. (1989), O dynamice gatunków literackich, „Pamiętnik Literacki” nr 2.pl_PL
dc.referencesKapuściński Ryszard (1962), Busz po polsku. Historie przydrożne, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKapuściński Ryszard (1963), Czarne gwiazdy, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKapuściński Ryszard (1969), Gdyby cała Afryka, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKapuściński Ryszard (1993), Imperium, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKapuściński Ryszard (2004), Podróże z Herodotem, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKozicka Dorota (2007), „Nie ma nic na końcu książki”? - o literaturze niefikcjonalnej ostatnich lat [w:] Narracje po końcu (wielkich) narracji. Kolekcje, obiekty, symulakra, red. H. Gosk, A. Zieniewicz, Dom wydawniczy Elipsa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLejeune Philippe (2001), Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, przeł. W. Grajewski, S. Jaworski i in., TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesMalewska Hanna (1965), Apokryf rodzinny, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesMiecik Igor T. (2015), Sezon na słoneczniki, Wydawnictwo Agora, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMiłosz Czesław (1985), Rodzinna Europa, Litery, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesMorawiecki Jędrzej (2022), Szuga. Krajobraz po imperium, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard (1984), Sylwy współczesne. Problem Konstrukcji tekstu, Zakład Narodowy im. Ossolińskich–Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław–Warszawa–Kraków– Gdańsk–Łódź.pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard (1984), Sylwy współczesne. Problem Konstrukcji tekstu, Zakład Narodowy im. Ossolińskich–Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław–Warszawa–Kraków– Gdańsk–Łódź.pl_PL
dc.referencesObirek Stanisław (2020), Dom z dwiema wieżami — książka na czasie, www.studioopinii.pl/ archiwa/199021 [dostęp 20.06.2020].pl_PL
dc.referencesOlczak-Ronikier Joanna (2002), W ogrodzie pamięci, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesOpacki Ireneusz (1963), Krzyżowanie się postaci gatunkowych jako wyznacznik ewolucji poezji, „Pamiętnik Literacki” z. 4.pl_PL
dc.referencesPollack Martin (2006), Śmierć w bunkrze. Opowieść o moim ojcu, przeł. A. Kopacki, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesPollack Martin (2020), Kobieta bez grobu: Historia mojej ciotki, przeł. K. Niedenthal, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesRadziwon Marek (2005), Rozmowa z Ryszardem Kapuścińskim, www.wyborcza. pl/1,75475,2941045.html [dostęp: 15.09.2010].pl_PL
dc.referencesRient Robert (2015), Świadek, Dowody na Istnienie, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRodak Paweł (2020), Trzy słowniki autobiograficzne. Kilka refleksji o przemianach spojrzenia na autobiograficzne praktyki piśmienne, „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media” nr 2.pl_PL
dc.referencesRokita Zbigniew (2020), Kajś. Opowieść o Górnym Śląsku, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesSmulski Jerzy (1988), Autobiografizm jako postawa i jako strategia artystyczna. Na materiale współczesnej prozy polskiej, „Pamiętnik Literacki” z. 4.pl_PL
dc.referencesStarobinski Jean (1979), Styl autobiografii, przeł. W. Kwiatkowski, „Pamiętnik Literacki” z. 1.pl_PL
dc.referencesSurmiak-Domańska Katarzyna (2018), Kieślowski: zbliżenie, Wydawnictwo Agora, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSurmiak-Domańska Katarzyna (2021), Czystka, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesSwarczyńska Stefania (1965), Wstęp do nauki o literaturze, t. III, PAX, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzady Beata (2012), Kondycja współczesnego polskiego reportażu, „Dziennikarstwo i Media” nr 3.pl_PL
dc.referencesSzczygieł Mariusz (2022), Fakty muszą zatańczyć, Dowody na Istnienie, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzejnert Małgorzata (2007), Czarny ogród, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesSznajderman Monika (2019), Fałszerze pieprzu. Historia rodzinna, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesSzperkowicz Jerzy (2021), Wrócę przed nocą. Reportaż o przemilczanym, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesSzyłło Aleksandra (2016), Proszę nie trącać mnie łokciem w bok. Rozmowa z Maciejem Zarembą Bielawskim, „Gazeta Wyborcza”, 10 marca 2016 [dodatek: „Duży Format”].pl_PL
dc.referencesŚredziński Paweł (2015), Wywiad: Wojciech Jagielski, www.afryka.org/afryka/wywiad--wojciech-jagielski,news [dostęp 06.10.2022].pl_PL
dc.referencesTochman Wojciech (2007), Człowiek, który powstał z torów, „Gazeta Wyborcza” nr 52 [dodatek: „Magazyn”].pl_PL
dc.referencesTuszyńska Agata (2005), Rodzinna historia lęku, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesWańkowicz Melchior (1936), Na tropach Smętka, Instytut Wydawniczy „Bibljoteka Polska”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWańkowicz Melchior (1957), Ziele na kraterze, PAX, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWicha Marcin (2018), Mama powiedziała: „Wyjeżdżamy. Jestem Żydówką”. Nowa książka Zaremby Bielawskiego jest jak operacja na samym sobie, „Magazyn Książki” nr 6 [dodatek do „Gazety Wyborczej”].pl_PL
dc.referencesWiegant Ewa (2010), Niepokoje literatury. Studia o prozie polskiej XX wieku, Wydawnictwo WBPiCAK, Poznań.pl_PL
dc.referencesWiszniowska Monika (2017), Zobaczyć – opisać - zrozumieć. Polskie reportaże literackie o rosyjskim imperium, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesWolny-Zmorzyński Kazimierz (2004), Reportaż, jak go napisać?, Wydawnictwa Szkolne i Peda¬gogiczne, Warszawa. Wolny-Zmorzyński Kazimierz, Kaliszewski Andrzej, Furman Wojciech (2006), Gatunki dziennikarskie. Teoria. Praktyka. Język, Poltext, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZaremba Bielawski Maciej (2018), Dom z dwiema wieżami, przeł. M. Kalinowski, Wydawnictwo Karakater, Kraków.pl_PL
dc.referencesZatora Anna (2017), Saga rodzinna - próba uporządkowania i konceptualizacji gatunku, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” nr 60, z. 2(122).pl_PL
dc.referencesŻyrek-Horodyska Edyta (2018), Reportaż biograficzny czy biografia reportażowa? Refleksje genologiczne i analiza przypadku, „Zeszyty Naukowe KUL” nr 4.pl_PL
dc.referencesŻyrek-Horodyska Edyta (2019), Reportażowa saga rodzinna. Fuzja gatunków i dziennikarska archiwistyka, „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media” nr 2.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2022/65.2/6
dc.relation.volume65pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe