Show simple item record

dc.contributor.authorBortliczek, Małgorzata
dc.date.accessioned2023-01-03T15:38:33Z
dc.date.available2023-01-03T15:38:33Z
dc.date.issued2022-12-21
dc.identifier.issn0208-6077
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45089
dc.description.abstractThe paper disputes the results from the analysis of discussion forum about the causes related to ignorance of punctuation in the texts currently edited by Poles. Having analysed the texts, three categories of views were grouped following the respondents’ opinions. They were the participants of the author’s MOOC online course: 1. Unmasking education; 2. Information and communication technologies as the foundation for dissemination of the simplified writing; 3. Myths about (un)awareness of punctuation. Respondents in both modern spaces of communication (online and offline ones) register both presence of punctuation norm (official and standard communication and ignorance of punctuation principles (unofficial communication in social media).en
dc.description.abstractArtykuł przedstawia wyniki analizy forum dyskusyjnego poświęconego przyczynom ignorowania interpunkcji w tekstach współcześnie redagowanych przez Polaków. W trakcie analizy wyłonione zostały trzy kategorie głosów, w obrębie których plasowały się opinie forumowiczów — uczestników autorskiego kursu internetowego typu MOOC: 1. Demaskacja edukacji; 2. Technologie informacyjno-komunikacyjne jako podstawa upowszechniania się uproszczonego pisarstwa; 3. Mity na temat (nie)znajomości interpunkcji. Respondenci w obu współczesnych przestrzeniach komunikacyjnych (online i offline) odnotowują zarówno obecność normy interpunkcyjnej (komunikacja oficjalna, wzorcowa), jak i ignorowanie zasad interpunkcyjnych (komunikacja nieoficjalna w mediach społecznościowych).pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Linguisticapl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectpunctuationen
dc.subjectawareness/unawareness of punctuation principlesen
dc.subjectdiscussion forumen
dc.subjectpost (in forum)en
dc.subjectInternet courseen
dc.subjecteducationen
dc.subjectinterpunkcjapl
dc.subjectznajomość/ nieznajomość zasad interpunkcyjnychpl
dc.subjectforum dyskusyjnepl
dc.subjectwpis (w forum)pl
dc.subjectkurs internetowypl
dc.subjectedukacjapl
dc.titleInterpunkcja w przestrzeni internetowej w opinii studentówpl
dc.title.alternativeStudents’ opinion on punctuation in the Internet spaceen
dc.typeArticle
dc.page.number105-116
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicachpl
dc.identifier.eissn2450-0119
dc.referencesAdamczyk M., 2018, Kropka nienawiści, https://youtu.be/v4piCwcE-Vw (dostęp: 21.05.2021).pl
dc.referencesAwramiuk E., Andrejewicz U., 2016, Miejsca niedookreślone w polskiej interpunkcji — wybrane zagadnienia, „Poradnik Językowy” 4, s. 7–18.pl
dc.referencesBortliczek M., 2021, Jak stawiać przecinki, aby zdania miały sens? Przyjaźnie o polskiej interpunkcji, https://navoica.pl/courses/course-v1:UniwersytetSlaski+ME_02+2020/about (dostęp: 7.07.2022).pl
dc.referencesKrzyżyk D., 2016, O (nie)obecności interpunkcji w szkole, „Poradnik Językowy” 4, s. 31–42.pl
dc.referencesŁuczyński E., 1997, Ukośnik – nowy znak interpunkcyjny, „Język Polski” 4–5, s. 380–381.pl
dc.referencesOżóg K., 2012, Współczesna polszczyzna a postmodernizm — zachowania językowe młodzieży, „Kwartalnik Edukacyjny” 4, s. 14–22.pl
dc.referencesPiekot T., 2021, Prosty język na wesoło, https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/promocja/prosto-o-funduszach-europejskich-1/prosty-jezyk-na-wesolo/ (dostęp: 21.05.2021).pl
dc.referencesPodracki J., b.r., Klasyfikacja błędów interpunkcyjnych, https://rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1100:klasyfikacja-bdow-interpunkcyjnych&catid=54&Itemid=66 (dostęp: 5.04.2022).pl
dc.referencesPodracki J., 1998, Słownik interpunkcyjny języka polskiego z zasadami przestankowania, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesPolański E., 1995, Dydaktyka ortografii i interpunkcji, wyd. 3. zmienione, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl
dc.referencesSikora K., Rak M., 2011, Nowe tendencje w interpunkcji — przecinek (na materiale internetowym), „Język Polski” 2–3, s. 188–194.pl
dc.referencesSJP PWN — Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/zasady/Imieslow-zakonczony-na-ac-lszy-wszy;629779.html (dostęp: 20.05.2021).pl
dc.referencesSkudrzyk A., 2005, Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.referencesWarchala J., Skudrzyk A., 2010, Kultura piśmienności młodego pokolenia, Katowice: Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek.pl
dc.contributor.authorEmailmalgorzata.bortliczek@us.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6077.56.06
dc.relation.volume56


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0