Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPłuciennik, Jarosław
dc.contributor.authorSikora-Krizhevska, Paulina
dc.contributor.editorLemann, Natalia
dc.contributor.editorLandry, Donna
dc.date.accessioned2023-01-03T09:44:52Z
dc.date.available2023-01-03T09:44:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45046
dc.description.abstractThe article is a short essayist contribution to the study of the culture of Russia and critical media analysis. It is supposed to be a propaedeutic recognition of the main issues. It is not a methodical review. Authors start with an overview of the relationship between culture and war especially in the context of nazi totalitarianism and post-colonial thoughts of Joseph Conrad: culture often serves as an excuse to plunder someone else's land. War and propaganda always, and this is also a case recent in Russian-Ukraine war, are strictly interrelated: one of Putin's most important ideological stories is the restoration of the Tsarism with the tsar as the savior of the world. (Cf. Snyder 2018). Ivan Iljin is the main figure from Russia's past who is restored and venerated by the Putin regime. The "real men" ideology supports this ideological construct. The authors of the essay refer to the notions of "turning points history" and "counterfactual history" by Nial Ferguson and Nassim Taleb. This concept can be subordinated to the symbolic graphic representation in the tilde sign, discussed in the context of the culture of Putin's regime in Critical Quarterly by Condee, Prokhorov, Prokhorov 2021. According to the authors of the essay, these old-new cultural phenomena, including the present war, are also accompanied by nostalgia and the phenomenon of retrotopia described by Zygmunt Bauman. Svetlana Boym (1995) wrote about nostalgia in the context of breakthroughs in Russia as early as 1995, which, moreover, is mentioned at the beginning of Bauman's last book (2017; see Bauman 2018). The role of retrotopia in contemporary Russian culture, based on the popularity of filmic retro-series of the last decade, was analyzed and described by Mark Lipowiecki (2021). The authors point to several new examples of this retrotopic shift in Putin's culture in Russia.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjecttildepl_PL
dc.subjectretrotopiapl_PL
dc.subjectPutin's Russiapl_PL
dc.subjectideologypl_PL
dc.subjectcritical media analysispl_PL
dc.titleKultura, retrotopia, „tylda”. I co z tego wynika w kontekście wojny Rosji z Ukrainąpl_PL
dc.title.alternativeCulture, Retrotopia, and "Tilde". And what is the Result of this Juxtaposition in the Context of Russia's War with Ukrainepl_PL
dc.typeOtherpl_PL
dc.page.number105-114pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literaturypl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury i Kultury Rosyjskiejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.contributor.authorBiographicalnoteJarosław Płuciennik, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Poland Polski kulturoznawca, literaturoznawca, kognitywista, historyk idei, profesor na Uniwersytecie Łódzkim. Członek Komisji Nauk o Kulturze PAN. Redaktor naczelny międzynarodowego kwartalnika „Zagadnienia Rodzajów Literackich”. Prorektor UŁ w latach 2012–2016. Prowadził studia i badania w Lund University Cognitive Science w Szwecji, w Westminster College i Clare Hall w Cambridge, w Instytucie Kultury w Bolzano i w CEU w Budapeszcie. Wykładał gościnnie na Uniwersytecie Warszawskim, Akademii Muzycznej w Łodzi, Uniwersytecie w Lund oraz Seton Hall University w New Jersey, USA. Wypromował 7 doktorów. Autor prawie 200 publikacji. E-mail: jaroslaw.pluciennik@uni.lodz.plpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotePaulina Sikora-Krizhevska, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Poland. Magister, asystent w Zakładzie Literatury i Kultury Rosyjskiej Uniwersytetu Łódzkiego. Interesuje się najnowszą literaturą rosyjską ze szczególnym uwzględnieniem dramatu, współczesną kulturą rosyjską oraz wzajemnymi wpływami kultury i polityki. E-mail: paulina.sikora@uni.lodz.plpl_PL
dc.referencesAchebe Chinua (2016), An Image of Africa: Racism in Conrad’s Heart of Darkness, „The Massachusetts Review” nr 1, DOI: 10.1353/mar.2016.0003 [dostęp: 15.07.2022].pl_PL
dc.referencesAdams John (2020), From George Eliot to Neo-Nazi Skinheads: The Chaotic Cult of Richard Wa¬gner, „The New York Times”, www.nytimes.com/2020/09/16/books/review/wagnerism¬-alex-ross.html [dostęp: 22.04.2022].pl_PL
dc.referencesBauman Zygmunt (2017), Retrotopia, Polity Press, Cambridge, Malden, MA.pl_PL
dc.referencesBauman Zygmunt (2018), Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość, przeł. K. Lebek, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBenjamin Walter (1996), O pojęciu historii, przeł. K. Krzemieniowa [w:] Anioł historii, red. H. Orłowski, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.pl_PL
dc.referencesBieriezin Fiedor (2014a), Ukrainskij ad. Eto nasza wojna!, Jauza, Moskwapl_PL
dc.referencesBieriezin Fiedor (2014b), Ukrainskij front. Krasnyje zwiezdy nad Majdanom, Eksmo, Moskwa.pl_PL
dc.referencesBobrow Gleb (2014), Ukraina w ognie. Epocha miertworożdiennych, Eksmo, Moskwa.pl_PL
dc.referencesBodin Per-Årne (1997), Miłosz i Rosja. Z perspektywy szwedzkiej, „Teksty Drugie” nr 5.pl_PL
dc.referencesBoym Svetlana (1995), From the Russian Soul to Post-Communist Nostalgia, „Representations” nr 49, DOI: 10.2307/2928753 [dostęp: 22.04.2022].pl_PL
dc.referencesBurszta Wojciech Józef (2017), Płynność i retrotopia [w:] Przyszłość kultury. Od diagnozy do prognozy, red. A. Kisielewska, A. Kisielewski, M. Kosztaszuk-Romanowska, Wydawnictwo PRYMAT, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBurszta Wojciech Józef (2018), Silencing the past, retrotopia, and teaching history, „Sprawy Naro-dowościowe. Seria Nowa” nr 50, DOI: 10.11649/sn.1656 [dostęp: 22.04.2022].pl_PL
dc.referencesCondee Nancy, Prokhorov Alexander, Prokhorova Elena (2021), Putin ~ Culture: Introduction, „Critical Quarterly” nr 63 (3), DOI: 10.1111/criq.12622 [dostęp: 22.04.2022].pl_PL
dc.referencesConrad Joseph (Konrad Korzeniowski Józef ) (2017), Jądro ciemności, przeł. A. Zagórska, Avia Artis, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzech Franciszek (2015), Spiskowe narracje i metanarracje, Nomos, Warszawa.pl_PL
dc.referencesD’Ancona Matthew (2016), The politics of Wagner’s Ring, „The Guardian”, www.theguardian. com/music/2016/apr/22/matthew-dancona-the-politics-of-wagners-ring-cycle-opera-north [dostęp: 22.04.2022].pl_PL
dc.referencesJedlińska Eleonora (2011), Angelus Novus Paula Klee — anioł historii, mistyków i wędrowców [w:] Architektura znaczeń. Studia ofiarowane prof. Zbigniewowi Bani w 65. rocznicę urodzin i w 40-lecie pracy dydaktycznej, red. A.S. Czyż, J. Nowiński, M. Wiraszka, Instytut Historii Sztuki UKSW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKłosiński Michał (2020), Technologie nostalgii. Analiza retrotopii w grze „World of Warships”, „Postscriptum Polonistyczne” nr 25(1).pl_PL
dc.referencesLipman Maria (2016), How Putin Silences Dissent: Inside the Kremlin’s Crackdown, „Foreign Affairs” nr 3(95).pl_PL
dc.referencesLipowieckij Mark (2021), Wczerasznije rieszenija siegodniasznich problem: rietrotopija w rossijskich sierialach, kinoart.ru/texts/vcherashnie-resheniya-segodnyashnih-problem-retrotopiya-v-rossiyskih-serialah [dostęp: 13.08.2022].pl_PL
dc.referencesNorris Stephen (2021), War, Cinema, and the Politics of Memory in Putin 2.0 Culture [w:] The Future of the Soviet Past, red. A. Weiss-Wendt, N. Adler, Indiana University Press, Bloomington.pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard (2017), Kultura jako czasownik: sondowanie nowej humanistyki, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNussbaum Rachel (2000), Wagner’s „Rienzi” and the Creation of a People, „The Musical Quarterly” nr 3.pl_PL
dc.referencesPiekutowski Piotr (2020), Przyszłość przeszłości. Retrotopia w narracjach sztucznej inteli¬gencji Stanisława Lema i Łukasza Zawady, „Przegląd Kulturoznawczy” nr 3(49), DOI: 10.4467/20843860PK.21.037.14357 [dostęp: 22.04.2022].pl_PL
dc.referencesPrange Martine (2013), Nietzsche, Wagner, Europe, De Gruyter, Berlin.pl_PL
dc.referencesPrilepin Zachar (2021), Niektórzy nie pójdą do piekła, przeł. B. Hass, Wydawnictwo Glowbook, Sieradzpl_PL
dc.referencesPutin Władimir (2021), Zapis przemowy na Paradzie Zwycięstwa w Moskwie, 9.05.2021 r., www.tass.ru/obschestvo/11330515 [dostęp: 13.08.2022].pl_PL
dc.referencesRid Thomas (2022), Wojna informacyjna, przeł. F. Tryl, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRoss Alex (2020), Wagnerism: Art and Politics in the Shadow of Music, Farrar, Straus and Giroux, Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesSawickij Gieorgij (2009), Pole boja — Ukraina. Słomannyj triezubiec, Jauza, Moskwa.pl_PL
dc.referencesSawickij Gieorgij (2014a), Dikoje Pole 2017. Na Ruinach Ukrainy, Eksmo, Moskwa.pl_PL
dc.referencesSawickij Gieorgij (2014b), Ukraina w krowi. Bandierowskij gienocyd, Jauza, Moskwa.pl_PL
dc.referencesSnyder Timothy (2015), Czarna ziemia: Holokaust jako ostrzeżenie, przeł. B. Pietrzyk, Znak Horyzont, Kraków.pl_PL
dc.referencesSnyder Timothy (2018a), Ivan Ilyin, Putin’s Philosopher of Russian Fascism, „The New York Review of Books”, www.nybooks.com/daily/2018/03/16/ivan-ilyin-putins-philosopher-of-russian-fascism/ [dostęp: 22.04.2022].pl_PL
dc.referencesSnyder Timothy (2018b), The Road to Unfreedom, Penguin, London.pl_PL
dc.referencesSnyder Timothy (2019), Droga do niewolności, przeł. B. Pietrzyk, Znak Horyzont, Kraków.pl_PL
dc.referencesTaleb Nassim Nicholas (2020), Czarny łabędź. Jak nieprzewidywalne zdarzenia rządzą naszym życiem, przeł. O. Siara, Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesTo nie wina Wagnera, że lubił go Hitler. Koncert urodzinowy na Ołowiance, Trojmiasto.pl, www.kultura.trojmiasto.pl/To-nie-wina-Wagnera-ze-lubil-go-Hitler-Koncert-urodzinowy-na-Olowiance-n68870.html [dostęp: 22.04.2022].pl_PL
dc.referencesViereck Peter (2017), Metapolitics: From Wagner and the German romantics to Hitler, Rout¬ledge, New Brunswick, London.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2022/65.1/10
dc.relation.volume65pl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe