dc.contributor.author | Płuciennik, Jarosław | |
dc.contributor.author | Sikora-Krizhevska, Paulina | |
dc.contributor.editor | Lemann, Natalia | |
dc.contributor.editor | Landry, Donna | |
dc.date.accessioned | 2023-01-03T09:44:52Z | |
dc.date.available | 2023-01-03T09:44:52Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/45046 | |
dc.description.abstract | The article is a short essayist contribution to the study of the culture of Russia and critical media analysis. It is supposed to be a propaedeutic recognition of the main issues. It is not a methodical review.
Authors start with an overview of the relationship between culture and war especially in the context of nazi totalitarianism and post-colonial thoughts of Joseph Conrad: culture often serves as an excuse to plunder someone else's land. War and propaganda always, and this is also a case recent in Russian-Ukraine war, are strictly interrelated: one of Putin's most important ideological stories is the restoration of the Tsarism with the tsar as the savior of the world. (Cf. Snyder 2018). Ivan Iljin is the main figure from Russia's past who is restored and venerated by the Putin regime. The "real men" ideology supports this ideological construct.
The authors of the essay refer to the notions of "turning points history" and "counterfactual history" by Nial Ferguson and Nassim Taleb. This concept can be subordinated to the symbolic graphic representation in the tilde sign, discussed in the context of the culture of Putin's regime in Critical Quarterly by Condee, Prokhorov, Prokhorov 2021.
According to the authors of the essay, these old-new cultural phenomena, including the present war, are also accompanied by nostalgia and the phenomenon of retrotopia described by Zygmunt Bauman. Svetlana Boym (1995) wrote about nostalgia in the context of breakthroughs in Russia as early as 1995, which, moreover, is mentioned at the beginning of Bauman's last book (2017; see Bauman 2018).
The role of retrotopia in contemporary Russian culture, based on the popularity of filmic retro-series of the last decade, was analyzed and described by Mark Lipowiecki (2021). The authors point to several new examples of this retrotopic shift in Putin's culture in Russia. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;1 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | tilde | pl_PL |
dc.subject | retrotopia | pl_PL |
dc.subject | Putin's Russia | pl_PL |
dc.subject | ideology | pl_PL |
dc.subject | critical media analysis | pl_PL |
dc.title | Kultura, retrotopia, „tylda”. I co z tego wynika w kontekście wojny Rosji z Ukrainą | pl_PL |
dc.title.alternative | Culture, Retrotopia, and "Tilde". And what is the Result of this Juxtaposition in the Context of Russia's War with Ukraine | pl_PL |
dc.type | Other | pl_PL |
dc.page.number | 105-114 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literatury | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury i Kultury Rosyjskiej | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Jarosław Płuciennik, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Poland
Polski kulturoznawca, literaturoznawca, kognitywista, historyk idei, profesor na Uniwersytecie Łódzkim. Członek Komisji Nauk o Kulturze PAN. Redaktor naczelny międzynarodowego kwartalnika „Zagadnienia Rodzajów Literackich”. Prorektor UŁ w latach 2012–2016. Prowadził studia i badania w Lund University Cognitive Science w Szwecji, w Westminster College i Clare Hall w Cambridge, w Instytucie Kultury w Bolzano i w CEU w Budapeszcie. Wykładał gościnnie na Uniwersytecie Warszawskim, Akademii Muzycznej w Łodzi, Uniwersytecie w Lund oraz Seton Hall University w New Jersey, USA. Wypromował 7 doktorów. Autor prawie 200 publikacji. E-mail: jaroslaw.pluciennik@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Paulina Sikora-Krizhevska, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Poland.
Magister, asystent w Zakładzie Literatury i Kultury Rosyjskiej Uniwersytetu Łódzkiego. Interesuje się najnowszą literaturą rosyjską ze szczególnym uwzględnieniem dramatu, współczesną kulturą rosyjską oraz wzajemnymi wpływami kultury i polityki. E-mail: paulina.sikora@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.references | Achebe Chinua (2016), An Image of Africa: Racism in Conrad’s Heart of Darkness, „The Massachusetts Review” nr 1, DOI: 10.1353/mar.2016.0003 [dostęp: 15.07.2022]. | pl_PL |
dc.references | Adams John (2020), From George Eliot to Neo-Nazi Skinheads: The Chaotic Cult of Richard Wa¬gner, „The New York Times”, www.nytimes.com/2020/09/16/books/review/wagnerism¬-alex-ross.html [dostęp: 22.04.2022]. | pl_PL |
dc.references | Bauman Zygmunt (2017), Retrotopia, Polity Press, Cambridge, Malden, MA. | pl_PL |
dc.references | Bauman Zygmunt (2018), Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość, przeł. K. Lebek, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Benjamin Walter (1996), O pojęciu historii, przeł. K. Krzemieniowa [w:] Anioł historii, red. H. Orłowski, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Bieriezin Fiedor (2014a), Ukrainskij ad. Eto nasza wojna!, Jauza, Moskwa | pl_PL |
dc.references | Bieriezin Fiedor (2014b), Ukrainskij front. Krasnyje zwiezdy nad Majdanom, Eksmo, Moskwa. | pl_PL |
dc.references | Bobrow Gleb (2014), Ukraina w ognie. Epocha miertworożdiennych, Eksmo, Moskwa. | pl_PL |
dc.references | Bodin Per-Årne (1997), Miłosz i Rosja. Z perspektywy szwedzkiej, „Teksty Drugie” nr 5. | pl_PL |
dc.references | Boym Svetlana (1995), From the Russian Soul to Post-Communist Nostalgia, „Representations” nr 49, DOI: 10.2307/2928753 [dostęp: 22.04.2022]. | pl_PL |
dc.references | Burszta Wojciech Józef (2017), Płynność i retrotopia [w:] Przyszłość kultury. Od diagnozy do prognozy, red. A. Kisielewska, A. Kisielewski, M. Kosztaszuk-Romanowska, Wydawnictwo PRYMAT, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Burszta Wojciech Józef (2018), Silencing the past, retrotopia, and teaching history, „Sprawy Naro-dowościowe. Seria Nowa” nr 50, DOI: 10.11649/sn.1656 [dostęp: 22.04.2022]. | pl_PL |
dc.references | Condee Nancy, Prokhorov Alexander, Prokhorova Elena (2021), Putin ~ Culture: Introduction, „Critical Quarterly” nr 63 (3), DOI: 10.1111/criq.12622 [dostęp: 22.04.2022]. | pl_PL |
dc.references | Conrad Joseph (Konrad Korzeniowski Józef ) (2017), Jądro ciemności, przeł. A. Zagórska, Avia Artis, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Czech Franciszek (2015), Spiskowe narracje i metanarracje, Nomos, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | D’Ancona Matthew (2016), The politics of Wagner’s Ring, „The Guardian”, www.theguardian. com/music/2016/apr/22/matthew-dancona-the-politics-of-wagners-ring-cycle-opera-north [dostęp: 22.04.2022]. | pl_PL |
dc.references | Jedlińska Eleonora (2011), Angelus Novus Paula Klee — anioł historii, mistyków i wędrowców [w:] Architektura znaczeń. Studia ofiarowane prof. Zbigniewowi Bani w 65. rocznicę urodzin i w 40-lecie pracy dydaktycznej, red. A.S. Czyż, J. Nowiński, M. Wiraszka, Instytut Historii Sztuki UKSW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kłosiński Michał (2020), Technologie nostalgii. Analiza retrotopii w grze „World of Warships”, „Postscriptum Polonistyczne” nr 25(1). | pl_PL |
dc.references | Lipman Maria (2016), How Putin Silences Dissent: Inside the Kremlin’s Crackdown, „Foreign Affairs” nr 3(95). | pl_PL |
dc.references | Lipowieckij Mark (2021), Wczerasznije rieszenija siegodniasznich problem: rietrotopija w rossijskich sierialach, kinoart.ru/texts/vcherashnie-resheniya-segodnyashnih-problem-retrotopiya-v-rossiyskih-serialah [dostęp: 13.08.2022]. | pl_PL |
dc.references | Norris Stephen (2021), War, Cinema, and the Politics of Memory in Putin 2.0 Culture [w:] The Future of the Soviet Past, red. A. Weiss-Wendt, N. Adler, Indiana University Press, Bloomington. | pl_PL |
dc.references | Nycz Ryszard (2017), Kultura jako czasownik: sondowanie nowej humanistyki, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Nussbaum Rachel (2000), Wagner’s „Rienzi” and the Creation of a People, „The Musical Quarterly” nr 3. | pl_PL |
dc.references | Piekutowski Piotr (2020), Przyszłość przeszłości. Retrotopia w narracjach sztucznej inteli¬gencji Stanisława Lema i Łukasza Zawady, „Przegląd Kulturoznawczy” nr 3(49), DOI: 10.4467/20843860PK.21.037.14357 [dostęp: 22.04.2022]. | pl_PL |
dc.references | Prange Martine (2013), Nietzsche, Wagner, Europe, De Gruyter, Berlin. | pl_PL |
dc.references | Prilepin Zachar (2021), Niektórzy nie pójdą do piekła, przeł. B. Hass, Wydawnictwo Glowbook, Sieradz | pl_PL |
dc.references | Putin Władimir (2021), Zapis przemowy na Paradzie Zwycięstwa w Moskwie, 9.05.2021 r., www.tass.ru/obschestvo/11330515 [dostęp: 13.08.2022]. | pl_PL |
dc.references | Rid Thomas (2022), Wojna informacyjna, przeł. F. Tryl, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ross Alex (2020), Wagnerism: Art and Politics in the Shadow of Music, Farrar, Straus and Giroux, Nowy Jork. | pl_PL |
dc.references | Sawickij Gieorgij (2009), Pole boja — Ukraina. Słomannyj triezubiec, Jauza, Moskwa. | pl_PL |
dc.references | Sawickij Gieorgij (2014a), Dikoje Pole 2017. Na Ruinach Ukrainy, Eksmo, Moskwa. | pl_PL |
dc.references | Sawickij Gieorgij (2014b), Ukraina w krowi. Bandierowskij gienocyd, Jauza, Moskwa. | pl_PL |
dc.references | Snyder Timothy (2015), Czarna ziemia: Holokaust jako ostrzeżenie, przeł. B. Pietrzyk, Znak Horyzont, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Snyder Timothy (2018a), Ivan Ilyin, Putin’s Philosopher of Russian Fascism, „The New York Review of Books”, www.nybooks.com/daily/2018/03/16/ivan-ilyin-putins-philosopher-of-russian-fascism/ [dostęp: 22.04.2022]. | pl_PL |
dc.references | Snyder Timothy (2018b), The Road to Unfreedom, Penguin, London. | pl_PL |
dc.references | Snyder Timothy (2019), Droga do niewolności, przeł. B. Pietrzyk, Znak Horyzont, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Taleb Nassim Nicholas (2020), Czarny łabędź. Jak nieprzewidywalne zdarzenia rządzą naszym życiem, przeł. O. Siara, Zysk i S-ka, Poznań. | pl_PL |
dc.references | To nie wina Wagnera, że lubił go Hitler. Koncert urodzinowy na Ołowiance, Trojmiasto.pl, www.kultura.trojmiasto.pl/To-nie-wina-Wagnera-ze-lubil-go-Hitler-Koncert-urodzinowy-na-Olowiance-n68870.html [dostęp: 22.04.2022]. | pl_PL |
dc.references | Viereck Peter (2017), Metapolitics: From Wagner and the German romantics to Hitler, Rout¬ledge, New Brunswick, London. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.26485/ZRL/2022/65.1/10 | |
dc.relation.volume | 65 | pl_PL |
dc.discipline | nauki o kulturze i religii | pl_PL |