La Liberté dans l'univers romanesque d'André Malraux
Streszczenie
Przedmiotem analizy jest problem wolności w trzech powieściach Malraux —
Zdobywcy, Droga królewska, Dola człowiecza — należących do tzw. cyklu orientalnego.
W części wstępnej artykułu autorka dokonuje próby usytuowania Malraux i jego
trzech powieści wobec twórczości literackiej współczesnych mu pisarzy, zaangażowanych,
tak jak i on, w nurt problematyki społecznej, politycznej i moralnej właściwej
dla Europy lat dwudziestych i trzydziestych. Jako autor powieści cyklu orientalnego
należy on do kategorii tych pisarzy, którzy, w sytuacji powszechnego kryzysu
wartości, usiłują nadać sens ludzkiej egzystencji. Proponuje on bowiem taki model
życia, który określić można krótko jako nonkonformistyczny, odwołujące się do wartości
wspólnych dla humanistycznej tradycji Zachodu. Na drodze pisarskiego eksperymentu
próbuje poddać je swoistej weryfikacji starając się wyłonić spośród nich
system wartości autentycznych i trwałych. Zastanawiający jest tu fakt systematycznego
pomijania przez pisarza kategorii wolności, która, z punktu widzenia etycznego,
stanowi jedną z wartości naczelnych. To milczenie ze strony pisarza pociągnęło za
sobą milczenie nawet tych krytyków, którzy usiłowali zrekonstruować myśl etyczną
Malraux.
Pragnąc wypełnić tę lukę autorka zwraca szczególną uwagę na specyficzny charakter
postawionego problemu. Kategoria wolności nie jest zagadnieniem centralnym
w trzech analizowanych powieściach, nie stanowi też przedmiotu dyskursywnych
rozważań narratora bądź którejś z postaci. Jest ona uwikłana w ludzkie działania
stanowiąc ich ukrytą motywację. Chcąc więc określić, czym jest wolność w pojęciu
Malraux i jakie jest jej miejsce w fikcyjnym świecie jego powieści, należy odnieść ją
do innych funkcjonujących w nim wartości, a przede wszystkim do tej naczelnej
antywartości, jaką jest w całym cyklu orientalnym kategoria losu czy przeznaczenia.
Określa się ona w dwu płaszczyznach: biologicznej i metafizycznej. W płaszczyźnie
biologicznej los zdeterminowany jest przez śmierć, a także wszystkie jej
prefiguracje, jak choroba i proces starzenia się. W płaszczyźnie metafizycznej poprzez
odczucie niezbywalnej samotności. Czynniki te określają sposób istnienia bohatera
u Malraux. Istnienia, trzeba dodać, wyobcowanego. Jego bowiem przeżycie świata jest .przeżywaniem braku par excellence. Brak ów z kolei jawi mu się jako ontologiczna
konieczność, która egzysteneję pozbawia jakiegokolwiek znaczenia.
Lecz uświadomienie sobie nieodwołalnej zależności od praw losu staje się dla
postaci Malraux punktem wyjścia szukania takich wartości, które byłyby zdolne
nadać ich życiu sens. Wydaje im się, że wartości takie znajdą w działaniu, które wyraża
się bądź w walce rewolucyjnej, bądź w awanturniczej przygodzie. Usiłują oni poprzez
działania zakwestionować nieuchronność losu, by w ten sposób zaafirmować swą
wolę i osiągnąć wolność, lecz z wyjątkiem jednej postaci (Hemmerlicha z Doli człowieczej),
której się to udało, jest ona im dana wyłącznie w poszukiwaniu, a nie w autentycznym
przeżyciu. Wolność posiada tu status wartości upragnionej, do której
się dąży i która wyznacza etyczny horyzont ludzkich wysiłków.
Collections