Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrochala, Beata
dc.date.accessioned2022-12-30T07:24:30Z
dc.date.available2022-12-30T07:24:30Z
dc.date.issued2022-12-29
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44979
dc.description.abstractThe article focuses on text forms required at the B1 level of state certificate exam in Polish as a foreign language (module Pisanie – test for adult candidates). It discusses how these forms are presented in three textbooks for exam preparation (B1 – piszę, mówię i zdaję!, M. Januszewicz, Pisz po polsku. Poradnik, ćwiczenia i przygotowanie do egzaminu oraz B. Łukaszewicz, N. Yaumen, A. Święcka i P. Garncarek Zdaj się na polski! Podręcznik kursowy przygotowujący do egzaminu certyfikatowego na poziomie B1). The main goal of the analysis is to answer the question whether genre presentation the discussed textbooks reflects Maria Wojtak’s concept of genre template, which includes structural, pragmatic, cognitive and stylistic aspect. The author uses genre-oriented content analysis. The results of the study show that textbook authors refer to all the four genre aspects although they do not do it in proportion. The knowledge of the genre template is crucial, but only the use of such template in an original text results in positive exam outcomes. Therefore it is advisable for language teachers to be aware of the complexity of a genre pattern, which consists of not only its composition but also communicative and cultural factors.en
dc.description.abstractPrzedmiotem artykułu jest ocena sposobu prezentacji form wypowiedzi pisemnych wymaganych na poziomie B1 certyfikatu z języka polskiego jako obcego (część Pisanie – egzamin dla osób dorosłych) w trzech pomocach dydaktycznych przygotowujących do tegoż egzaminu (B1 – piszę, mówię i zdaję!, M. Januszewicz, Pisz po polsku. Poradnik, ćwiczenia i przygotowanie do egzaminu oraz B. Łukaszewicz, N. Yaumen, A. Święcka i P. Garncarek Zdaj się na polski! Podręcznik kursowy przygotowujący do egzaminu certyfikatowego na poziomie B1). Główny cel analizy to odpowiedź na pytanie, czy w omawianych podręcznikach znajduje zastosowanie koncepcja gatunku Marii Wojtak, zgodnie z którą na wzorzec gatunkowy składają się cztery aspekty: strukturalny, pragmatyczny, poznawczy oraz stylistyczny. Przyjęta metoda badawcza to analiza zawartości ukierunkowana genologicznie. Na jej podstawie stwierdzono, że autorzy podręczników wskazują na wszystkie cztery aspekty gatunków, choć nie robią tego w sposób równomierny. Poznanie wzorca gatunkowego jest niezmiernie ważne, jednak dopiero jego autorska realizacja i umiejętne zastosowanie reguł w praktyce to gwarancja egzaminacyjnego sukcesu. Dlatego postuluje się, aby nauczyciele mieli świadomość złożoności wzorca gatunkowego, który nie sprowadza się jedynie do budowy, ale zawiera w sobie także uwikłania komunikacyjne i kulturowe.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;29pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectthe skill of writingen
dc.subjectcertificate exam in Polish as a foreign languageen
dc.subjectlinguistic genologyen
dc.subjectsprawność pisaniapl
dc.subjectegzamin certyfikatowy z języka polskiego jako obcegopl
dc.subjectgenologia lingwistycznapl
dc.titleWzorce gatunkowe a kształcenie w zakresie form wypowiedzi pisemnych w wybranych pomocach dydaktycznych przygotowujących do egzaminu certyfikatowego na poziomie B1pl
dc.title.alternativeGenre patterns and developing the know ledge of written text types in selected teaching aids preparing for the certificate exam at the B1 levelen
dc.typeArticle
dc.page.number179-189
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódźpl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesB1 – piszę, mówię i zdaję! Formy wypowiedzi pisemnych i ustnych na egzaminie certyfikatowym z języka polskiego jako obcego, 2020, Warszawa (PMZ).pl
dc.referencesDunin-Dudkowska A., 2016, Gatunki urzędowo-prawne w perspektywie glottodydaktycznej, w: W. Próchniak, M. Smoleń-Wawrzusiszyn (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego. Tradycje i innowacje, Lublin, s. 65–77.pl
dc.referencesDunin-Dudkowska A., 2018, Gatunki wypowiedzi w kontekście glottodydaktycznym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 25, s. 111–121. http://dx.doi.org/10.18778/0860-6587.25.10pl
dc.referencesDunin-Dudkowska A., 2020, Genologia jako styl myślowy. Implikacje glottodydaktyczne (na przykładzie felietonu), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 193–208. http://dx.doi.org/10.18778/0860-6587.27.10pl
dc.referencesDunin-Dudkowska A., 2021, Akademickie gatunki wypowiedzi w glottodydaktyce (na przykładzie artykułu naukowego), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 28, s. 285–295. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.19pl
dc.referencesGębal P., Miodunka W., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.pl
dc.referencesJanowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, 2016, Kraków.pl
dc.referencesJanuszewicz M., 2021, Pisz po polsku. Poradnik. Ćwiczenia. Przygotowanie do egzaminu, Jelenia Góra (PPP).pl
dc.referencesLipińska E., 2016, Pisanie – sprawność niezbędna w kształceniu językowym, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 9–14.pl
dc.referencesŁukaszewicz B., Yaumen N., Święcka A., Garncarek P., 2022, Zdaj się na polski! Podręcznik kursowy przygotowujący do egzaminu certyfikatowego na poziomie B1, Warszawa (ZSNP).pl
dc.referencesPadzik D., 2021, Pisanie, które uczy, motywuje i bawi, „Języki Obce w Szkole”, nr 1, s. 51–57. DOI: 10.47050/jows.2021.1.51–57pl
dc.referencesSeretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.pl
dc.referencesStandardy wymagań odnoszących się do poszczególnych poziomów biegłości językowej w zakresie znajomości języka polskiego jako obcego, 2016, załącznik do Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, „Dziennik Ustaw z 2016 r. poz. 405”.pl
dc.referencesSzulc A., 1984, Podręczny słownik językoznawstwa stosowanego, Warszawa.pl
dc.referencesUstawa z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim, „Dziennik Ustaw z 2012 r. poz. 161”.pl
dc.referencesWilczyńska B., 2021, Polski na B1, Warszawa.pl
dc.referencesWojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.pl
dc.referencesWojtak M., 2019, Wprowadzenie do genologii, Lublin.pl
dc.referenceshttps://certyfikatpolski.pl/system-certyfikacji/statystyki/ [20.08.2022].pl
dc.referenceshttps://certyfikatpolski.pl/wp-content/uploads/2017/03/6_B1_P.pdf [20.08.2022].pl
dc.contributor.authorEmailbeata.grochala@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.29.12


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0