dc.contributor.author | Wawrzeń, Marzena | |
dc.date.accessioned | 2022-12-30T07:24:25Z | |
dc.date.available | 2022-12-30T07:24:25Z | |
dc.date.issued | 2022-12-29 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/44971 | |
dc.description.abstract | The „poster carousel” is an interesting didactic technique. It is a task-based form of work inspired by poster sessions, i.e. discussions held at posters. Tony Lynch and Joan Maclean in the article A case of exercising: Effects of immediate task repetition on learners’ performance (2001) showed the relationship between the use of the „carousel” technique and the increase in the accuracy of linguistic production. The results of this study encouraged the author of this article to use the „carousel” technique for developing language activities in a group at B2 level. In the article we will try to answer following questions: Is the „poster carousel” technique an effective tool for teaching the Polish language? What are the benefits of using this technique? How do learners rate this technique? We will try to show that “poster carousel” can successfully integrate oral production, interaction and mediation. | en |
dc.description.abstract | „Karuzela plakatowa” to ciekawa propozycja techniki nauczania. Jest to zadaniowa forma pracy inspirowana sesjami plakatowymi, czyli dyskusjami prowadzonymi przy rozwieszonych plakatach. Tony Lynch i Joan Maclean w artykule A case of exercising: Effects of immediate task repetition on learners’ performance (2001) wykazali związek między zastosowaniem techniki „karuzeli” a wzrostem poprawności produkcji językowej. Efekty ich pracy zachęciły autorkę artykułu do wykorzystania techniki „karuzeli” jako narzędzia wspierającego rozwijanie działań językowych na lekcji języka polskiego jako obcego na poziomie B2. W artykule odpowiemy na następujące pytania: Czy technika „karuzeli plakatowej” jest skutecznym narzędziem nauczania języka polskiego? Jakie korzyści wynikają z zastosowania tej techniki? Jak uczący się oceniają tę technikę? Postaramy się także pokazać, że „karuzela plakatowa” jest ciekawą techniką nauczania mówienia integrującą rozwijanie produktywnych, interakcyjnych i mediacyjnych działań językowych. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;29 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | poster | en |
dc.subject | poster carousel | en |
dc.subject | attention to language | en |
dc.subject | attention to content | en |
dc.subject | integrating language activities | en |
dc.subject | interaction | en |
dc.subject | mediation | en |
dc.subject | plakat | pl |
dc.subject | karuzela plakatowa | pl |
dc.subject | dbałość o poprawność językową | pl |
dc.subject | dbałość o treść | pl |
dc.subject | integracja działań językowych | pl |
dc.subject | interakcja | pl |
dc.subject | mediacja | pl |
dc.title | „Karuzela plakatowa” jako technika rozwijania działań językowych | pl |
dc.title.alternative | „Poster Carousel” as a Technique for Developing Language Activities | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 53-65 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Instytut Glottodydaktyki Polonistycznej, Zakład Języka Polskiego Jako Obcego, ul. Grodzka 64, 31-044, Kraków | pl |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Bujnowicz-Szewczyk I., 2005, Metody aktywizujące z wykorzystaniem plakatu w edukacji polonistycznej w szkole ponadgimnazjalnej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Literraria Polonica”, 7/2, s. 229–253. | pl |
dc.references | Byram M., 1997, Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence, Clevedon. | pl |
dc.references | Council of Europe, 2018, Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume with New Descriptors (https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989 [11.12.2022]). | pl |
dc.references | Gębal P., Miodunka W., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa. | pl |
dc.references | Grętkiewicz E., 2005, Szczekająca szczęka Saszy, Warszawa. | pl |
dc.references | Kajak P., 2017, Poradnik innowacyjnego nauczyciela, Warszawa. | pl |
dc.references | Karpeta-Peć B., 2008, Otwarty, aktywny, samodzielny…: alternatywne formy pracy: przewodnik dla nauczycieli języków obcych, Warszawa. | pl |
dc.references | Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa. | pl |
dc.references | Lynch T., Maclean J., 2001, „A case of exercising”: Effects of immediate task repetition on learners’ performance, w: M. Bygate, P. Skehan, M. Swain (red.), Researching pedagogic tasks. Second language learning, teaching and testing, Edinburgh, s. 141–162. | pl |
dc.references | Ostaszewska E., 2016, Plakaty edukacyjne, „Języki Obce w Szkole”, nr 1, s. 97–100. | pl |
dc.references | Rada Europy, 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa. | pl |
dc.references | Wawrzeń M., 2022, Zadanie jako narzędzie rozwijania międzykulturowej kompetencji komunikacyjnej w nauczaniu języka polskiego jako obcego, niepublikowana praca doktorska, Uniwersytet Jagielloński, Kraków. | pl |
dc.references | Weiner J., 1992, Technika pisania i prezentowania prac naukowych, Uniwersytet Jagielloński, Kraków. | pl |
dc.references | https://betterlesson.com/strategy/74 [11.12.2022]. | pl |
dc.contributor.authorEmail | marzenka.baran@uj.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.29.04 | |