Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMaliszewski, Bartłomiej
dc.date.accessioned2022-12-30T07:24:23Z
dc.date.available2022-12-30T07:24:23Z
dc.date.issued2022-12-29
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44969
dc.description.abstractIn modern Polish language courses, integrated teaching of both language and culture is quite a popular option. This fact is backed up by numerous publications which serve that purpose. In the following article, we are discussing the goals of the Lubimy Lublin [We Like Lublin – translator’s note] project, which additionally combines testing and developing communication skills with a transfer of knowledge concerning the local culture. The Project is characterised by its multimodal nature by including films and associated language exercises with an attractive graphical style. It is also deeply rooted in the methodology of teaching Polish as a foreign language and, at the same time, can provide inspiration for the development of further filmic-textual classes that will serve to teach language and culture.en
dc.description.abstractDość dużą popularnością na współczesnych kursach języka polskiego cieszy się zintegrowane nauczanie języka i kultury, o czym świadczą liczne publikacje, które służą właśnie temu celowi. W niniejszym artykule omawiamy założenia projektu Lubimy Lublin, który także łączy testowanie i rozwijanie sprawności komunikacyjnych z przekazywaniem wiedzy o lokalnej kulturze. Projekt odznacza się multimodalnym charakterem, obejmując filmy oraz związane z nimi zadania językowe o bogatej szacie graficznej. Projekt jest silnie zakorzeniony w metodyce nauczania języka polskiego jako obcego, a zarazem może dostarczać inspiracji do opracowywania kolejnych filmowo-tekstowych lekcji, które będą służyły nauczaniu języka i kultury.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;29pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectglottodydaktykapl
dc.subjectkulturapl
dc.subjectmultimodalnośćpl
dc.subjectteaching Polish as a foreign languageen
dc.subjectcultureen
dc.subjectmultimodalityen
dc.titleNauczanie kultury oraz języka przez obrazy i słowa (na przykładzie multimodalnego projektu „Lubimy Lublin”)pl
dc.title.alternativeTeaching Culture and Language Through Images and Vocabulary (on a Basis of a Multimodal Project “Lubimy Lublin”)en
dc.typeArticle
dc.page.number17-30
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Centrum Języka i Kultury Polskiej, ul. Weteranów 18, 20-038 Lublinpl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBrzeziński J., Chrupczalska-Laskowska A., Dziak A., Hudy W., Maliszewski B., 2021, Lubimy Lublin, lubimylublin.umcs.pl [11.12.2022].pl
dc.referencesBurzyńska-Kamieniecka A., Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., 2005, Z Wrocławiem w tle, Wrocław.pl
dc.referencesButcher A., Maliszewski B., Przechodzka G., Rzeszutko-Iwan M., Trębska-Kerntopf A., 2009, Wokół Lublina, Lublin.pl
dc.referencesCichoń A., 2018, Kultura regionalna w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego, „Kwartalnik Polonicum”, nr 28/29, s. 67–71.pl
dc.referencesDąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., 2010, Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa.pl
dc.referencesDembowska-Wosik I., Strzelecka A., Zawada A., 2011, Spacerkiem po Łodzi i okolicy, Łódź.pl
dc.referencesDobesz U., 2004, Spacery po Wrocławiu, Wrocław.pl
dc.referencesEuropejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczania, ocenianie (ESOKJ), 2003, Warszawa.pl
dc.referencesFoland-Kugler M., 2001, Uczymy polskiego na Wschodzie, Warszawa.pl
dc.referencesGrzegorczykowa R., 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa.pl
dc.referencesHandzel A., 2014, Content and language integrated learning jako metoda ułatwiająca przełamywanie bariery komunikacyjnej w nauczaniu języka, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 21, s. 145–152.pl
dc.referencesKomorowska H., 1993, Podstawy metodyki nauczania języków obcych, Warszawa.pl
dc.referencesKubicka E. (red.), 2021, Truchcikiem z Kopernikiem, Toruń.pl
dc.referencesMiodunka W., Wróbel J., 1968, Polska po polsku, Warszawa.pl
dc.referencesPiekot T., Żurek A., 2008, Ideologie w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, w: I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M., Poprawa (red.), Ideologie w słowach i obrazach, Wrocław, s. 206–219.pl
dc.referencesPrizel-Kania A., Bucko D., Majcher-Legawiec U., Sowa K., 2016, Po polsku po Polsce, Kraków.pl
dc.referencesRzeszutko-Iwan M., 2016, Przekaz wiedzy, czyli nauczanie specjalistycznej odmiany języka – w kontekście pedagogiki CLIL, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 23, s. 97–113, http://doi.org/10.18778/0860-6587.23.08pl
dc.referencesSeretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.pl
dc.referencesSzamryk K., 2019, Spacerem po Białymstoku, Białystok.pl
dc.referencesSzelc-Mays M., 2010, Witamy na Podkarpaciu, Rzeszów.pl
dc.referencesWieczorek I. (red.), 2014, Poznajmy się w Poznaniu, Poznań.pl
dc.referencesWierzbicka A., 1999, Akty i gatunki mowy w różnych językach i kulturach, przeł. T. Kornacki, w: A. Wierzbicka, Język, umysł, kultura, Warszawa, s. 228–269.pl
dc.referencesWierzbicka A., 1999, Emocje. Język i „skrypty kulturowe”, przeł. T. Dobrzyńska, w: A. Wierzbicka, Język, umysł, kultura, Warszawa, s. 163–227.pl
dc.referencesZarzeczny G., Piekot T., 2010, Inny punkt widzenia – treści kulturowe w podręcznikach oczami cudzoziemców, w: P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz (red.), Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa, s. 199–206.pl
dc.referencesŽák-Caplot K., 2021, Warszawa dla początkujących, Warszawa.pl
dc.contributor.authorEmailbartlomiej.maliszewski@mail.umcs.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.29.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0