Science fiction as Trivialliteratur: some ontological problems
Streszczenie
Wychodząc od dynamicznej koncepcji wszystkich zjawisk estetycznych praca niniejsza jest
próbą ustalenia zbioru kategorii, które by pozwoliły dowieść, dlaczego — zarówno z socjologicznego,
jak i filozoficznego punktu widzenia — literatura trywialna (Trivialliteratur) jest lepszym i mocniej
uzasadnionym przedmiotem badań socjologicznych niż literatura światowa (Weltliteratur). Jako układy epistemologiczne zjawiska estetyczne z literaturą włącznie nie przystają do żadnego statycznego
modelu czy metody. Wprowadzają one kategorie dynamiczne, takie jak dialektyka, procesy
budowy diachronicznej, przenikalność itd. Skoro więc literaturę interpretuje się jako manifestację
złożonej, historycznej i ideologicznej infrastruktury danego społeczeństwa, to jej analiza powinna
odzwierciedlać pole jej genealogii, czyli społeczeństwo i system komunikacji.
Toteż negacja jakiegokolwiek systemu zamkniętego (pojęciowego, przedmiotowego i społecznego)
wymaga zmiany podejścia nie tylko do przedmiotu badań (ograniczenia zakresu badań), ale
także zaniechania indywidualizacji na rzecz matrycy tekstowej i jej suprastrukturalnych implikacji: .
mitologizacji i ideologii (Trivialliteratur). Na doniosłość literatury trywialnej jako przedmiotu badania
wpływają trzy czynniki: uproszczenie tematyczno-ideologiczne, wysoki stopień integracji ze
strukturą społeczno-ekonomiczną oraz jej związki ilościowe. Powyższym czynnikom odpowiadają
trzy typy analizy: strukturalno-tematyczna, statystyczna oraz ideologiczna.
Praca niniejsza skupia się na ostatnim typie analizy, ponieważ łączy się on z główną cechą
literatury trywialnej, a mianowicie z różnicującym charakterem mistyfikacji oraz jej formą (struktura
zewnętrzna — zjawisko), a także z reifikacją (zniekształcenie przedmiotu). Za przykład obrano
science fiction. Mitologizację w literaturze fantastycznonaukowej potraktowano historycznie i porównawczo
w stosunku do powieści fantastycznej. Jej charakter wywodzi się ze społecznego zachowania
klas niższych wobec wyobcowanych układów władzy. Jej rola, a zwłaszcza rola utopii jako
początkowego modelu projekcji przyszłości, polega na mediacji i aktywności: odzwierciedla ona
całkowitą zmianę modelu zachodniego społeczeństwa (w kierunku modelu tellurańskiego, metafizycznego,
technokratycznego) i sugeruje modele alternatywne. Jednakże niektórych odchyleń nie
da się praktycznie wyeliminować (czynnik stabilizujący, obiektywizacja).
Collections