dc.description.abstract | Znak ikoniczny jest to znak, którego cechą dominującą jest podobieństwo wobec przedmiotu
oznaczanego. Język semiotyczny definiuje to podobieństwo jako częściową identyczność na płaszczyźnie
opisów znaku i przedmiotu oznaczanego. Ikoniczność jest zagadnieniem podstawowym
w całym systemie semiotycznym, a zwłaszcza w tych dyscyplinach, które zajmują się sztukami
oglądowymi.
W tekstach znak ikoniczny ma równie istotne znaczenie, które zresztą będzie tym większe, im
głębiej będzie ukryte i bardziej nieoczekiwane. Odnosi się to przede wszystkim do tekstów o szczególnie
sugestywnych właściwościach: do tekstów poetyckich, politycznych i reklam. Można nawet
przypuszczać, że zwodnicza moc tych tekstów polega na obecności i konwergencji znaków ikonicznych
wszelkich odmian.
Według klasyfikacji zaproponowanej już przez Ch. S. Peirce'a można wyróżnić trzy rodzaje
znaków ikonicznych: obrazy (ikony topologiczne), diagramy (ikony wykresowe) i przenośnie (ikony
metaforyczne). Ikony pierwszego typu uwidaczniają się przede wszystkim w poezji konkretnej, drugiego
— w tekstach, w których relacje i proporcje komunikują znaczenie dodatkowe (lub podstawowe).
Ikoniczność metaforyczna jest jeszcze mało zbadana. Występuje ona wówczas, gdy drugi
odpowiednik, zdenotowany pośrednio, przekracza barierę nieczytelności. W tym drugim odpowiedniku
występuje pewien paralelizm względem pierwszego, oznaczonego bezpośrednio. Ten rodzaj
ikoniczności łatwo rozpoznać na płaszczyźnie makrostrukturalnej: w alegoriach, przypowieściach
itd.; trudniej — na płaszczyźnie mikrostrukturalnej.
Celem niniejszego studium jest więc przedstawienie szeregu przykładów znaków ikonicznych,
które występują głównie w tekstach literackich, ustosunkowanie się do niektórych hipotez związanych
z pojęciem "znaku ikonicznego” oraz udowodnienie, że pojęcie to jest dla teoretyka literatury
narzędziem badawczym niezwykle użytecznym. Z tej perspektywy rysuje się nadzieja, że badania nad
ikonicznością w tekstach przyczynią się do zrozumienia pewnych mechanizmów manipulowania
sumieniami w świecie, gdzie „konsumpcja” semiotyczna jest procesem stałym. | pl_PL |