Show simple item record

dc.contributor.authorSidowska, Karolina
dc.contributor.authorWąsik, Monika
dc.contributor.editorSidowska, Karolina
dc.contributor.editorWąsik, Monika
dc.date.accessioned2022-12-21T11:50:27Z
dc.date.available2022-12-21T11:50:27Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSidowska K., Wąsik M. (red.), Ze szczytów Alp… Dramat i teatr szwajcarski w XX i XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-203-1pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-203-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44801
dc.descriptionMożna śmiało zaryzykować tezę, że w Polsce dramat i teatr szwajcarski to teren nieznany, że jego przedstawiciele rzadko kiedy kojarzą się polskiemu odbiorcy z kulturą szwajcarską i są identyfikowani przede wszystkim poprzez język – jako twórcy niemieckojęzyczni. W konsekwencji postrzeganie dramatu i teatru szwajcarskiego jest niezwykle ograniczone i sprowadza się do utrwalania kanonu, tak jakby szwajcarski teatr spoczywał tylko na barkach Friedricha Dürrenmatta i Maxa Frischa. Publikacja, którą oddajemy do rąk Czytelników, wyrasta z potrzeby przybliżenia spektrum szwajcarskich twórców znanych w teatrze polskim i europejskim słabo lub w ogóle nieobecnych. Refleksja nad specyfiką dramatu i teatru szwajcarskiego jest także próbą przedstawienia nie zawsze ortodoksyjnej recepcji szwajcarskich autorów w Europie, pewnych aspektów organizacji systemu teatralnego w Szwajcarii i wreszcie ma prowadzić do nowego odczytania literackiej tradycji, z którą mierzy się nowa dramaturgia. (Ze Wstępu)pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectteatr szwajcarskipl_PL
dc.subjectPeter Stammpl_PL
dc.subjectLukas Linderpl_PL
dc.subjectUrs Widmerpl_PL
dc.subjectLukas Bärfusspl_PL
dc.subjectFriedrich Dürrenmattpl_PL
dc.subjectMax Frischpl_PL
dc.titleZe szczytów Alp… Dramat i teatr szwajcarski w XX i XXI wiekupl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2019; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019pl_PL
dc.page.number250pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Germańskiej, Zakład Mediów Niemieckojęzycznych i Kultury Austriackiej, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Dramatu i Teatru, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-204-8
dc.contributor.authorBiographicalnoteKarolina Sidowska – dr, absolwentka germanistyki i polonistyki, od 2011 zatrudniona w Instytucie Filologii Germańskiej (do 2016: Katedra Literatury i Kultury Niemiec, Austrii i Szwajcarii) Uniwersytetu Łódzkiego, stypendystka programów ERASMUS i DAAD (studia na Eberhard-Karls-Universität w Tybindze). Autorka książki „Reprezentacje emocji w liryce ekspresjonistycznej. Analiza kognitywistyczna” (2012) oraz kilkunastu artykułów w języku polskim i niemieckim (m.in. w „Zagadnieniach Rodzajów Literackich”, „Frazie”). Współredaktorka tomów: “Polnisch-deutsche Duette. Interkulturelle Begegnungen in Literatur, Film, Journalismus (1990–2012)”, 2013 oraz “Literatur, Utopie und Lebenskunst”, 2014. Tłumaczka z języka niemieckiego (Diane Broeckhoven „Jeden dzień z panem Julesem”, 2008). Zainteresowania: kognitywizm w badaniach literackich, teoria afektu i „emotion studies”, niemiecka i polska literatura modernistyczna.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMonika Wąsik – dr, teatrolożka, kulturoznawczyni, od 2012 r. zatrudniona w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka książki „Futro z czcigodnej padliny. Volksstuck od Nestroya do Fassbindera” (2016) oraz licznych artykułów w monografiach i czasopismach (m.in. „Dialog”, „Didaskalia”, „Teatr”, „Pamiętnik Teatralny”). Współredaktorka tomu „Spektakl jako wydarzenie i doświadczenie, Aktor” (2016), recenzentka teatralna. Stypendystka programów Erasmus, DAAD i OeAD na Wolnym Uniwersytecie w Berlinie, Uniwersytetcie Ludwika I Maksymiliana w Monachium i Uniwersytecie Wiedeńskim. Laureatka Nagrody Naukowej Fundacji Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-203-1
dc.disciplinesztuki filmowe i teatralnepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe