| dc.contributor.author | Sidowska, Karolina | |
| dc.contributor.author | Wąsik, Monika | |
| dc.contributor.editor | Sidowska, Karolina | |
| dc.contributor.editor | Wąsik, Monika | |
| dc.date.accessioned | 2022-12-21T11:50:27Z | |
| dc.date.available | 2022-12-21T11:50:27Z | |
| dc.date.issued | 2019 | |
| dc.identifier.citation | Sidowska K., Wąsik M. (red.), Ze szczytów Alp… Dramat i teatr szwajcarski w XX i XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-203-1 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8142-203-1 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/44801 | |
| dc.description | Można śmiało zaryzykować tezę, że w Polsce dramat i teatr szwajcarski to teren nieznany, że jego przedstawiciele rzadko kiedy kojarzą się polskiemu odbiorcy z kulturą szwajcarską i są identyfikowani przede wszystkim poprzez język – jako twórcy niemieckojęzyczni. W konsekwencji postrzeganie dramatu i teatru szwajcarskiego jest niezwykle ograniczone i sprowadza się do utrwalania kanonu, tak jakby szwajcarski teatr spoczywał tylko na barkach Friedricha Dürrenmatta i Maxa Frischa.
Publikacja, którą oddajemy do rąk Czytelników, wyrasta z potrzeby przybliżenia spektrum szwajcarskich twórców znanych w teatrze polskim i europejskim słabo lub w ogóle nieobecnych. Refleksja nad specyfiką dramatu i teatru szwajcarskiego jest także próbą przedstawienia nie zawsze ortodoksyjnej recepcji szwajcarskich autorów w Europie, pewnych aspektów organizacji systemu teatralnego w Szwajcarii i wreszcie ma prowadzić do nowego odczytania literackiej tradycji, z którą mierzy się nowa dramaturgia. (Ze Wstępu) | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | teatr szwajcarski | pl_PL |
| dc.subject | Peter Stamm | pl_PL |
| dc.subject | Lukas Linder | pl_PL |
| dc.subject | Urs Widmer | pl_PL |
| dc.subject | Lukas Bärfuss | pl_PL |
| dc.subject | Friedrich Dürrenmatt | pl_PL |
| dc.subject | Max Frisch | pl_PL |
| dc.title | Ze szczytów Alp… Dramat i teatr szwajcarski w XX i XXI wieku | pl_PL |
| dc.type | Book | pl_PL |
| dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2019; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019 | pl_PL |
| dc.page.number | 250 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Germańskiej, Zakład Mediów Niemieckojęzycznych i Kultury Austriackiej, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Dramatu i Teatru, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173 | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-204-8 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Karolina Sidowska – dr, absolwentka germanistyki i polonistyki, od 2011 zatrudniona w Instytucie Filologii Germańskiej (do 2016: Katedra Literatury i Kultury Niemiec, Austrii i Szwajcarii) Uniwersytetu Łódzkiego, stypendystka programów ERASMUS i DAAD (studia na Eberhard-Karls-Universität w Tybindze). Autorka książki „Reprezentacje emocji w liryce ekspresjonistycznej. Analiza kognitywistyczna” (2012) oraz kilkunastu artykułów w języku polskim i niemieckim (m.in. w „Zagadnieniach Rodzajów Literackich”, „Frazie”). Współredaktorka tomów: “Polnisch-deutsche Duette. Interkulturelle Begegnungen in Literatur, Film, Journalismus (1990–2012)”, 2013 oraz “Literatur, Utopie und Lebenskunst”, 2014. Tłumaczka z języka niemieckiego (Diane Broeckhoven „Jeden dzień z panem Julesem”, 2008). Zainteresowania: kognitywizm w badaniach literackich, teoria afektu i „emotion studies”, niemiecka i polska literatura modernistyczna. | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Monika Wąsik – dr, teatrolożka, kulturoznawczyni, od 2012 r. zatrudniona w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka książki „Futro z czcigodnej padliny. Volksstuck od Nestroya do Fassbindera” (2016) oraz licznych artykułów w monografiach i czasopismach (m.in. „Dialog”, „Didaskalia”, „Teatr”, „Pamiętnik Teatralny”). Współredaktorka tomu „Spektakl jako wydarzenie i doświadczenie, Aktor” (2016), recenzentka teatralna. Stypendystka programów Erasmus, DAAD i OeAD na Wolnym Uniwersytecie w Berlinie, Uniwersytetcie Ludwika I Maksymiliana w Monachium i Uniwersytecie Wiedeńskim. Laureatka Nagrody Naukowej Fundacji Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8142-203-1 | |
| dc.discipline | sztuki filmowe i teatralne | pl_PL |