Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWiśniewski, Jerzy
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2022-12-20T17:35:10Z
dc.date.available2022-12-20T17:35:10Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44782
dc.description.abstractThe poems by Julia Hartwig, Schütz’s Cantata from the volume Obcowanie (1987) and Bach’s Cantata from Czułość (1992), constitute a poetic record of the reception of ancient musical works (which are gaining more and more popularity in modern times). The poet is interested in cantatas by Schütz i Bach — religious works of art of two baroque composers from 17th and 18th century, whose artistic activity was strictly connected with Lutheran spirituality and liturgy. For the poet these cantatas are not only the source of aesthetic experience. Its reception (most probably from the radio, recordings or concerts) becomes a great inspiration for existential and religious reflections. It also makes the poet recognise their uniqueness: as being examples of theocentric art and deep religiousness of their composers, these cantatas reveal the ability to harmonise the human psyche, and consequently they seem to be a perfect art form.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;4
dc.subjectJulia Hartwigpl_PL
dc.subject20th Polish Poetrypl_PL
dc.subjectmusic and literaturepl_PL
dc.subjectreformationpl_PL
dc.titleJulia Hartwig słucha dzieł luterańskich kompozytorów. O wierszach: Kantata Schütza i Kantata Bachapl_PL
dc.title.alternativeJulia Hartwig Listens to the Music of Lutheran Composers. Poems: Schütz’s Cantata and Bach’s Cantatapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number97-109pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Literatury i Tradycji Romantyzmupl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBukofzer Manfred (1979), Muzyka w epoce baroku. Od Monteverdiego do Bacha, tłum. E. Dziębowska, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesChomiński Józef, Wilkowska-Chomińska Krystyna (1989), Historia muzyki cz. I, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków.pl_PL
dc.referencesChomiński Józef, Wilkowska-Chomińska Krystyna (1984), Wielkie formy wokalne, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków.pl_PL
dc.referencesDürr Alfred (2004), Kantaty Jana Sebastiana Bacha, tłum. A.A. Teske, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin.pl_PL
dc.referencesHarnoncourt Nikolaus (1999), Dialog muzyczny, tłum. M. Czajka, Fundacja „Ruch Muzyczny”, Warszawapl_PL
dc.referencesHartwig Julia (1987), Obcowanie, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHartwig Julia (1992), Czułość, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesPociej Bohdan (1972), Bach — Muzyka i wielkość, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków.pl_PL
dc.referencesPociej Bohdan (1995), Jan Sebastian Bach i jego muzyka, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPowaga, piękno, żart. Z Julią Hartwig o nowym tomie wierszy Bez pożegnania rozmawia Jarosław Mikołajewski (2004), „Gazeta Wyborcza” („Gazeta Świąteczna”), nr 261, wyd. warszawskie z dnia 6 listopada 2004–7 listopada 2004.pl_PL
dc.referencesSchweitzer Albert (2009), Jan Sebastian Bach, tłum. M. Kurecka, W. Wirpsza, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚlusarczyk Dawid (2013), Muzyka w luterańskim zborze w pierwszych wiekach reformacji, „Pro Musica Sacra” 11.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz Władysław (1985), Historia estetyki. 1. Estetyka Starożytna, Arkady, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWolff Christoph (2011), Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczony, tłum. B. Świderska, Lokomobila, Warszawapl_PL
dc.referencesZavarský Ernest (1979), J. S. Bach, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2017/60.4/7
dc.relation.volume60pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord