dc.contributor.author | Żukowska, Kamila | |
dc.contributor.editor | Płuciennik, Jarosław | |
dc.date.accessioned | 2022-12-20T16:57:31Z | |
dc.date.available | 2022-12-20T16:57:31Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/44776 | |
dc.description.abstract | The aim of the paper is to analyse the transformations of the forms of late medieval
folk piety in Germany and Netherlands. Two types of late medieval religious expression
were distinguished: the so called extraverted piety, being a ritualised form faith, and the
devotio moderna movement as instantiated by the mysticism of Meister Eckhart. By using
the passages from The Imitation of Christ by Thomas à Kempis, De theologia mistica
by Jacobus de Paradiso and Theologia Germanica both types of piety were presented as
preparing the ground for the Reformation. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;4 | |
dc.subject | devotion | pl_PL |
dc.subject | devotio moderna | pl_PL |
dc.subject | Middle Ages | pl_PL |
dc.subject | Reformation | pl_PL |
dc.subject | misticism | pl_PL |
dc.title | Intymna ścieżka. Późnośredniowieczna pobożność jako kontekst dla Reformacji | pl_PL |
dc.title.alternative | The Intimate Path. The Late Medieval Piety as a Context for Reformation | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 159-173 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Literatury Dawnej i Nauk Pomocniczych | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Aries Philippe (1992), Człowiek i śmierć, tłum. E. Bąkowska, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Augustyniak Piotr (2013), Przedmowa do wydania polskiego [w:] Teologia niemiecka, tłum. P. Augustyniak, Kronos, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bainton Roland (1995), Tak oto stoję. Klasyczna biografia Marcina Lutra, tłum. W. Maj, Aeropag, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Barycz Henryk (1953), Wstęp [w:] Erazm z Rotterdamu, Pochwała głupoty, tłum. E. Jędrkiewicz, Ossolineum, Wrocław | pl_PL |
dc.references | Chaunu Pierre (1989), Czas Reform, tłum. J. Grosfeld, PAX, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Domański Juliusz (1983), Tomasz a Kempis i erazmiańska refleksja nad tekstem jako uobecnieniem, „Odrodzenie i Reformacja w Polsce”, nr 28. | pl_PL |
dc.references | Gillbert William (1997), The Renaissance and the Reformation, http://www.thefishersofmenministries. com/Renaissance%20and%20Reformation%20by%20William%20Gilbert.pdf [dostęp: 5 grudnia 2017]. | pl_PL |
dc.references | Gilson Etienne (1987), Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, tłum. S. Zalewski, PAX, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Górski Karol (1979), „Teologia mistyczna” Jakuba z Paradyża, „Roczniki Filozoficzne”, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Friedenthal Richard (1992), Marcin Luter. Jego życie i czasy, tłum. Cz. Tarnogórski, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | [Tomasz à Kempis] (2007), O naśladowaniu Chrystusa, tłum. St. Kuczkowski SJ, WAM, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Stoś Jarosław (1997), Mistrz Jakub z Paradyża i „devotio moderna”, Wydawnictwa Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Teologia niemiecka (2013), tłum. P. Augustyniak, Kronos, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Tokarska-Bakir Joanna (2000), Obraz osobliwy. Hermeneutyczna lektura źródeł etnograficznych, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Volker Leppin (2016), Die fremde Reformation: Luthers mystische Wurzeln, C.H. Beck, München. | pl_PL |
dc.references | Vovelle Michel (2004), Śmierć w cywilizacji Zachodu, tłum. T. Swoboda, M. Ochab, M. Sawiczewska- Lorkowska, D. Senczyszyn, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.26485/ZRL/2017/60.4/11 | |
dc.relation.volume | 60 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |