Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCieśla, Bartłomiej
dc.contributor.editorBurska, Katarzyna
dc.contributor.editorCieśla, Bartłomiej
dc.date.accessioned2022-12-05T15:57:19Z
dc.date.available2022-12-05T15:57:19Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationCieśla B., Kreatywność jako przedmiot badań językoznawczych, [w:] Kreatywność językowa w przekazach internetowych, Burska K., Cieśla B. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019, s. 9-23, https://doi.org/10.18778/8142-461-5.02pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-461-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44485
dc.descriptionAutor podejmuje rozważania w ramach badań nad kreatywnością językową, które obejmują język mediów, literatury, marketingu, dyskursu czy własności językowych poszczególnych odmian polszczyzny (najczęściej socjolektów). Krótki przegląd kilkunastu prac językoznawczych pokazuje, że wyrażenie "kreatywność językowa" używane jest na oznaczenie różnych zjawisk słownych.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana ze środków rektorskich na działalność kół naukowychpl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofBurska K., Cieśla B. (red.), Kreatywność językowa w przekazach internetowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkreatywność językowapl_PL
dc.subject"creative writing"pl_PL
dc.subjectkomunikacjapl_PL
dc.subjectwypowiedźpl_PL
dc.subjecttekstpl_PL
dc.titleKreatywność jako przedmiot badań językoznawczychpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2019; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019pl_PL
dc.page.number9-23pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Współczesnego Języka Polskiego, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-462-2
dc.referencesAntczak-Sokołowska J. [2014], Wpływ terapii dyskursywnej na rozwój kreatywności językowej w komunikacji osób z autyzmem, [w:] Kreatywność językowa w komunikowaniu (się), Burska K., Cieśla B., (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 362–374.pl_PL
dc.referencesBańko M. (red.) [2006], Polszczyzna na co dzień, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBartmiński J. [2001], Styl potoczny, [w:] tegoż, Współczesny język polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 115–134.pl_PL
dc.referencesBogołębska B., Worsowicz M. [2016], Retoryka i jej zastosowania. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i innych kierunków humanistycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesBrzyszcz A. [2017], Przykłady kreatywności językowej w procesie feminizowania współczesnej polszczyzny, [w:] Kreatywność językowa w przestrzeni publicznej, Burska K., Zarębski R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 231–245.pl_PL
dc.referencesBulisz E. [2014], Kreatywność genologiczna we współczesnej prasie dla kobiet na przykładzie analizy edytoriali prasowych, [w:] Kreatywność językowa komunikowaniu (się), red. Burska K., Cieśla B. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 11–26.pl_PL
dc.referencesBurska K. [2017], Nazwy wycieczek zagranicznych oferowanych przez biuro podróży Rainbow Tours, [w:] Kreatywność językowa w przestrzeni publicznej, Burska K., Zarębski R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 139–158.pl_PL
dc.referencesBurska K., Cieśla B., Jachimowska K., Kudra B. [2016], Kreatywność językowa w reklamie. Podręcznik nie tylko dla specjalistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesBurska K. [2014], Wykorzystanie nazw własnych do modyfikacji frazemów w nagłówkach prasy sportowej (na przykładzie tygodnika „Piłka Nożna” i miesięcznika „Piłka Nożna Plus”), [w:] Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Burska K., Cieśla B. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesBurska K., Zarębski R. (red.) [2017], Kreatywność językowa w przestrzeni publicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesChlebda W. [1994], Pogoda dla badaczy, czyli o inwariancie i wariantach we frazeologii raz jeszcze [w:] Z problemów frazeologii polskiej i słowiańskiej, t. 6, Basaj M., Rytel D. (red.), Ossolineum, Warszawa, s. 93–108.pl_PL
dc.referencesButtler D. [1974], Polski dowcip językowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 97–103.pl_PL
dc.referencesCieśla B. [2014], Poziomy kreatywności genologicznej, [w:] Kreatywność językowa w komunikowaniu (się), Burska K., Cieśla B. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 27–42.pl_PL
dc.referencesCieśla B. [2017], Autoprezentacja firm copywriterskich, [w:] Kreatywność językowa w literaturze i mediach, Cieśla B., Pietrzak M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 19–34.pl_PL
dc.referencesFurmaniak K. [2017], Bloger (nie)jedno ma imię. Środki słowotwórcze wykorzystane w pseudonimach internetowych, [w:] Kreatywność językowa w literaturze i mediach, Cieśla B., Pietrzak M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 101–110.pl_PL
dc.referencesGajda S. [2004], Rytualność i kreatywność w zachowaniach językowych, [w:] Rytualizacja w komunikacji społecznej i interkulturowej, Mazur J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 11–16.pl_PL
dc.referencesCzubińska M. [2014], Kreatywność językowa tłumacza w przekładzie na język polski hybrydowej dramaturgii Kanady frankofońskiej, [w:] Kreatywność językowa w komunikowaniu (się), Burska K., Cieśla B. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 69–82.pl_PL
dc.referencesDarasz W.J. [2003], Instrumentacja dźwiękowa, [w:] tegoż, Mały przewodnik po wierszu polskim, Biblioteczka Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego, nr 25, Kraków, s. 168–198.pl_PL
dc.referencesGaweł M. [2014], Kreatywność językowa w tutorialach internetowych, [w:] Kreatywność językowa w komunikowaniu (się), Burska K., Cieśla B. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 43–56.pl_PL
dc.referencesGajda S. [1988], O pojęciu idiostylu, [w:] Język osobniczy jako przedmiot badań lingwistycznych, Brzeziński J. (red.), Wydawnictwo WSP, Zielona Góra, s. 23–34.pl_PL
dc.referencesGaze M. [2014], Stylizacja jako sposób budowania komizmu językowego, [w:] Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Burska K., Cieśla B. (red.)Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 299–310.pl_PL
dc.referencesGrabias S. [1997], Język w zachowaniach społecznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesGrzegorczykowa R. [1995], Jak rozumieć kreatywny charakter języka?, [w:] Kreowanie świata w tekstach, Lewicki A.M., Tokarski R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 13–24.pl_PL
dc.referencesKozłowska A. [2013], Neologizmy słowotwórcze w tekstach literackich Karola Wojtyły, „Poradnik Językowy”, z. 5, s. 73–89.pl_PL
dc.referencesKrasowska A. [2013], Od Zielonego Balonika do Potem. Komizm słowny w kabarecie literackim, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKudra B. [2001], Kreatywność leksykalna w dyskursie politycznym polskiej prasy lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesKudra B. [2007], Grafizacja w nagłówkach prasowych, [w:] Na językoznawczych ścieżkach. Prace ofiarowane profesorowi Jerzemu Podrackiemu, Mikołajczuk A., Pawelec R. (red.), Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa, s. 155–158.pl_PL
dc.referencesŁopatka J. [2014], Przezwiska ludowe we współczesnej komunikacji, [w:] Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Burska K., Cieśla B. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 247–256.pl_PL
dc.referencesMaćkowiak R. [2014], Zamierzona niepoprawność językowa jako źródło komizmu w serialu „Świat według Kiepskich”, [w:] Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Burska K., Cieśla B. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 325–338.pl_PL
dc.referencesMrozek-Kochanek K. [2014], Atrakcyjna klasyk@, czyli o wykorzystywaniu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu języka łacińskiego i kultury antycznej, [w:] Kreatywność językowa w komunikowaniu (się), Burska K., Cieśla B. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 375–388.pl_PL
dc.referencesMrozek-Kochanek K. [2017], Ridendo discimus. Łacińskie memy internetowe z LOLcatami w roli głównej, [w:] Kreatywność językowa w literaturze i mediach, Cieśla B., Pietrzak M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 111–126.pl_PL
dc.referencesNorwa A. [2014], Kreatywność językowa w listach elektronicznych (na przykładzie korespondencji studentów do pracowników uczelni), „Kwartalnik Językoznawczy”, nr 17, s. 1–21.pl_PL
dc.referencesNycz R. [1990], Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy, [w:] „Pamiętnik Literacki”, nr 81, z. 2, s. 95–116.pl_PL
dc.referencesPiątek M. [2017], Przejawy kreatywności językowej w segmencie reklam TP i Orange z kampanii „Serce i Rozum”, [w:] Kreatywność językowa w przestrzeni publicznej, Burska K., Zarębski R. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 159–179.pl_PL
dc.referencesPiliszewska A. [2014], Neologizm jako anagogiczna komunikacja z zaświatem w poezji Bolesława Leśmiana, [w:] Kreatywność językowa w komunikowaniu (się), Burska K., Cieśla B. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 103–118.pl_PL
dc.referencesPisarkowa K. [1978], Pojęcie kreatywności językowej w nowej lingwistyce, [w:] „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego”, z. 36, s. 13–31.pl_PL
dc.referencesRóżalska A. [2014], Czy z tej bajki będzie złoto? – kreatywne wykorzystanie modyfikacji związków frazeologicznych i nawiązań intertekstualnych w nagłówkach prasowych „Przeglądu Sportowego”, [w:] Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Burska K., Cieśla B. (red.)Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 49–58.pl_PL
dc.referencesSiwiec A. [1998], Nazwy własne w prozie Michała Choromańskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesSochacka J. [2017], Językowy obraz kobiety w felietonach Hanny Bakuły, [w:] Kreatywność językowa w literaturze i mediach, Cieśla B., Pietrzak M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 89–101.pl_PL
dc.referencesUrbańczyk S. (red.) [1999], Encyklopedia języka polskiego, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesWaląg E. [2014], Polski Język Migowy językiem obcym?, [w:] Kreatywność językowa w komunikowaniu (się), Burska K., Cieśla B. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkieg, Łódź, s. 201–208.pl_PL
dc.referencesWiecha-Kartowska E. [2017], „Tani nocleg Warszawa” – czyli kreatywność językowa SEO-copywritingu, [w:] Kreatywność językowa w literaturze i mediach, red. B. Cieśla, M. Pietrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 49–60.pl_PL
dc.referencesWojenka-Karasek M. [2017], Tytuł prawdę ci powie? Słowotwórcze zabiegi w nagłówkach „Polityki”, [w:] Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Burska K., Cieśla B. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 71–88.pl_PL
dc.referencesWojtak M. [2004], Gatunki prasowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesWojtak M. [2008], Gatunki prasowe w humorystycznych i satyrycznych transformacjach, [w:] Media studies. Refleksja nad stanem obecnym, Stępnik K., Rajewski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin s. 177–189.pl_PL
dc.referencesZdunkiewicz-Jedynak D. [2010], Wykłady ze stylistyki, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-461-5.02
dc.disciplinejęzykoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe