Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCiechomska, Aleksandra
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2022-11-29T10:03:30Z
dc.date.available2022-11-29T10:03:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44416
dc.description.abstractThe article is split into two parts. In the first one, author presents main concepts of the polish theories from the field of aesthetics in the first decade of the twentieth century. For this purpose tries to describe the philosophical assumptions of Michał Sobeski and Jakub Segał, what is the context for the next part of the article. In second part she sets out the Ada’s Silberstein methodological concepts about the aesthetic subject and aesthetic experience, which are, according Silberstein, the key to determine aesthetics as a separate science, independent of psychological processes. Author shows that the philosophical project of Silberstein, based on Husserl’s phenomenology, demonstrates the objectivity of aesthetic research.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAda Silbersteinpl_PL
dc.subjectaestheticspl_PL
dc.subjectphenomenologypl_PL
dc.titleKwestia przedmiotu estetycznego a obiektywność badań estetycznych. Estetyka Ady Silbersteinpl_PL
dc.title.alternativeThe Issue of an Aesthetic Object and the Objectivity of Aesthetic Research. Ada Silberstein's Aestheticspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number41-53pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Zakład Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackichpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesArchiwum Cyfrowe Połączonych Bibliotek, Katalog korespondencji Kazimierza Twardowskie­go, T. XXXIII, k. 57–69.pl_PL
dc.referencesClifford William Kingdon (1899), Szkice filozoficzne, przeł. A. Silberstein, L. Silberstein, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGołaszewska Maria (1986), Zarys estetyki, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGraff Piotr (1972), Poglądy estetyczne Jakuba Segała [w:] Studia z dziejów estetyki polskiej 1890– 1918, red. Krzemień-Ojak S., Rosner K., PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHusserl Edmund (1975), Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, t. 1, przeł. D. Gierulak, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHusserl Edmund (1992), Filozofia jako nauka ścisła, przeł. W. Galewicz, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHusserl Edmund (1996), List do Hugo von Hofmannsthala, przeł. P. Bukowski, „Teksty Drugie”, nr 2/3.pl_PL
dc.referencesHusserl Edmund (2006), Badania logiczne, przeł. A. Półtawski, Warszawa.pl_PL
dc.referencesIngarden Roman (1981), Wykłady i dyskusje z estetyki, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesIngarden Roman (1988), O dziele literackim. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury, przeł. M. Turowicz, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKant Immanuel (2004), Krytyka władzy sądzenia, przeł. J. Gałecki, A. Landman, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKant Immanuel (2008), Idea fenomenologii, przeł. J. Sidorek, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKey Ellen (1903), Kobjety, przeł. i wstęp A. Silbi, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKey Ellen (1904), Indywidualność, przeł. i wstęp A. Silbi, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKey Ellen (1907), Potrzeby życia, przeł. A. Silbi, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKonstanty Troczyński. Wybór pism estetycznych (2014), oprac. T. Pękala, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesList Stanislasa Kerribauma do Samuela Poznańskiego, http://kb-images.kb.dk/online_master_ arkiv_3/non-archival/Letters/judsam/2010/jan/dsa/ker-koh/dsa_ker-koh_0009/full/ full/0/native.jpg [dostęp: 28.12.2018].pl_PL
dc.referencesŁempicki Zygmunt (2013), O poznawaniu dzieła literackiego Romana Ingardena [w:] Polska fenomenologia przedwojenna, red. Bęben D., Ples-Bęben M., Katowice.pl_PL
dc.referencesŁempicki Zygmunt (2013), W sprawie uzasadnienia poetyki czystej [w:] Polska fenomenologia przedwojenna, red. Bęben D., Ples-Bęben M., Katowice.pl_PL
dc.referencesMichał Sobeski. Wybór pism estetycznych (2010), oprac. S. Krzemień-Ojak, K. Rosner, Kraków.pl_PL
dc.references„Na posterunku” (1917), nr 1.pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard (2013), Język modernizmu: Prolegomena historyczno-literackie, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.pl_PL
dc.references„Przegląd Filozoficzny” (1902), z. 2.pl_PL
dc.references„Przegląd Filozoficzny” 1904, z. 3.pl_PL
dc.references„Przegląd Filozoficzny” 1905, z. 4.pl_PL
dc.references„Przegląd Filozoficzny” 1907, z. 3.pl_PL
dc.references„Ruch Filozoficzny” (1911a), nr 3.pl_PL
dc.references"Ruch Filozoficzny" (1911b), nr 2.pl_PL
dc.referencesSegał Jakub (1907), Przyczynki do estetyki doświadczalnej. I o działaniu estetycznym prostych form przestrzennych. Poszukiwania psychologiczno-estetyczne, „Przegląd Filozoficzny”, z. 3.pl_PL
dc.referencesSegał Jakub (1911), O charakterze psychologicznym zasadniczych zagadnień estetyki, „Przegląd Filozoficz­ny”, z. 3.pl_PL
dc.referencesSilberstein Ada (1902), Leibniz’ Apriorismus im Verhältnis zu seiner Metaphysik, Berlin.pl_PL
dc.referencesSilberstein Ada (1902), Studja nad Leibnizem, „Przegląd Filozoficzny”, z. 3.pl_PL
dc.referencesSilberstein Ada (1904), Leibnizes Apriorismus im Verhältnis zu seiner Metaphysik, Berlin.pl_PL
dc.referencesSilberstein Ada (1908), Współczesna estetyka eksperymentalna, „Przegląd Filozoficzny”, z. 4.pl_PL
dc.referencesSkwarczyńska Stefania (1931), O pojęcie literatury stosowanej, „Pamiętnik Literacki”, z. 1.pl_PL
dc.referencesSkwarczyńska Stefania (1932), Szkice z zakresu teorji literatury, Lwów.pl_PL
dc.referencesSkwarczyńska Stefania (1933), O metodzie badania literatury stosowanej, „Ruch Literacki”, nr 7.pl_PL
dc.referencesSobeski Michał (1910), Uzasadnienie metody objektywnej w estetyce, Kraków.pl_PL
dc.referencesSobeski Michał (1924), Filozofia sztuki. Dzieje estetyki. Zagadnienie metody. Twórczość artysty, Poznań.pl_PL
dc.referencesSobota Daniel Roland (2016), Narodziny fenomenologii z ducha sztuki. Estetyczne początki ru­chu fenomenologicznego w kontekście tzw. zwrotu estetycznego we współczesnej fenomenologii francuskiej, „Filo-Sofija”, nr 34.pl_PL
dc.referencesStudia z dziejów estetyki polskiej 1890–1918 (1972), red. Krzemień-Ojak S., Rosner K., Warszawa.pl_PL
dc.referencesThe collected papers of Albert Einstein. The Berlin years: correspondence 1914–1918 (1998), Vol. 8, Part A: 1914–1917, ed. Schulmann R., Kox A.J., Janssen M., Illy J., Princeton.pl_PL
dc.referencesTroczyński Konstanty (1997–1998), Pisma wybrane, S. Dąbrowski, t. 1–2, Kraków.pl_PL
dc.referencesUlicka Danuta (1999), Granice literatury i pogranicza literaturoznawstwa: fenomenologia Roma­na Ingardena w świetle filozofii lingwistycznej, Wydawnictwo UW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWerner-Silberstein Ada (1911), Wstęp do estetyki nowoczesnej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWerner-Silberstein Ada (1912), Autoreferat, „Przegląd Filozoficzny”, z. 2.pl_PL
dc.referencesWoleński Jan (1985), Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZnaniecki Florian (1912), Humanizm i poznanie, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2019/62.1/3
dc.relation.volume62pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe