dc.contributor.author | Ogińska-Bulik, Nina | |
dc.date.accessioned | 2014-05-05T10:12:32Z | |
dc.date.available | 2014-05-05T10:12:32Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.issn | 1427-969X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/4434 | |
dc.description.abstract | Celem podjętych badań było ustalenie czy młodzież z rozpoznanymi czynnikami ryzyka niedokrwiennej choroby serca różni się˛ od młodzieży bez takich czynników w zakresie nasilenia zachowań typu A oraz ustalenie związku między wzorem zachowania A a tymi czynnikami w grupie ryzyka. Badaniami objęto młodzież w wieku 15–18 lat. Część´ pierwsza˛ badań mająca˛na celu wykrycie biologicznych czynników ryzyka choroby niedokrwiennej serca przeprowadzono wśród 350 nastolatków. Część drugą˛ obejmującą pomiar nasilenia wzoru zachowania A przeprowadzono wśród tych nastolatków, którzy zostali zakwalifikowani do grupy ryzyka (N = 56) oraz losowo wybranych 52 nastolatków bez czynników ryzyka, stanowiących grupę porównawczą. Do pomiaru nasilenia zachowań Typu A zastosowano skalę Hunter-Wolf A-B Rating Scale w polskiej modyfikacji N. Ogińskiej-Bulik i Z. Juczyńskiego. Uzyskane wyniki badań wykazały, że skłonność do zachowań Typu A, a szczególnie wyrażania niecierpliwości-agresji, jest przejawiana przede wszystkim przez młodzież którą˛ charakteryzuje występowanie czynników ryzyka chorób sercowo-naczyniowych, tj. siedzący tryb życia, nadwaga oraz podwyższony poziom cholesterolu. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.subject | wzór zachowania typu A | pl_PL |
dc.subject | choroby sercowo-naczyniowe | pl_PL |
dc.subject | młodzież | pl_PL |
dc.title | A Comparison of Type A Behaviour Pattern in Cardiovascular High Risk and Normal Adolescents | pl_PL |
dc.title.alternative | Porównanie nasilenia wzoru zachowania A u młodzieży z czynnikami ryzyka chorób sercowo-naczyniowych i bez takich czynników | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 59-68 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Instytut Psychologii UŁ | pl_PL |