dc.contributor.author | Nabiałek, Magda | |
dc.contributor.editor | Szajnert, Danuta | |
dc.date.accessioned | 2022-11-25T12:53:04Z | |
dc.date.available | 2022-11-25T12:53:04Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/44335 | |
dc.description.abstract | A dramatic fairy tale is the expression of a specific historical moment. At the turn of the 19th and 20th century original forms of dialogue with tradition and new ways of developing literature were searched at the same time. It seems that the dramatic tale — absent in most compendiums devoted to the literature of modernism — is one of the best examples of unstable forms that reflect in their structure the dilemmas accompanying the writing at the turn of the 19th and 20th century. What matters here is a specific type of folklore and links with the fairy-tale play and commedia dell’ arte. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;3 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | dramatic fale | pl_PL |
dc.subject | drama | pl_PL |
dc.subject | fairy-tale play | pl_PL |
dc.subject | modernism | pl_PL |
dc.title | Baśń dramatyczna − zapomniane ogniwo | pl_PL |
dc.title.alternative | A Dramatic Tale — Missing Link | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 103-119 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski, Instytut Literatury Polskiej, Zakład Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackich | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Bazilewski Andriej (2002), Baśń mimiczna Bolesława Leśmiana „Skrzypek opętany” w kontekście symbolizmu rosyjskiego [w:] Poetyki Leśmiana. Leśmian i inni, red. Czaplejewicz E., Sadowski W., Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Chętnik Adam (1926), Dla teatrów amatorskich przegląd 125 sztuk teatralnych, Księgarnia Polska, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Clayton John Douglas (2016), Pierrot czy Pietruszka? Rosyjskie Arlekinady, przeł. K. Dudzińska [w:] Teatr dell’arte, red. nauk. Sosnowska D., Wydawnictwa UW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Czabanowska-Wróbel Anna (1988), Baśń jako światopogląd. Baśń i baśniowość w twórczości Leśmiana, „Pamiętnik Literacki”, z. 4. | pl_PL |
dc.references | Czabanowska-Wróbel Anna (1996), Baśń w literaturze Młodej Polski, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Fiołek Krzysztof (2010), Przetrwanie i przetwarzanie. Programy kultury narodowej w epoce Młodej Polski, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Got Jerzy, Orzechowski Emil (1974), Repertuar teatru krakowskiego 1845–1865. Cz.1: Teatr polski, Instytut Sztuki PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gracla Jadwiga (2001), Dramaturgia rosyjska przełomu XIX i XX wieku w świetle przemian teatru w Europie, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Grot Zdzisław (1950), Dzieje sceny polskiej w Poznaniu 1782–1869, Nakładem Prezydium Miejskiej Rady Narodowej, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Lasocka Barbara (1967), Teatr lwowski w latach 1800–1842, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lipski Jan Józef (1966), Pozycja „Hymnów” Kasprowicza na tle kierunków literackich okresu, „Pamiętnik Literacki”, z. 4. | pl_PL |
dc.references | Marszałek Agnieszka (1992), Repertuar teatru polskiego we Lwowie 1875–1881, Instytut Sztuki PAN, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Mochnacki Maurycy (1996), Pisma krytyczne i polityczne, wstęp Z. Przychodniak, wyb. i oprac. J. Kubiak. E. Nowicka, Z. Przychodniak, T.1, Universitas, Kraków | pl_PL |
dc.references | Nowicka Elżbieta (2003), Omamienie — cudowność — afekt. Dramat w kręgu dziewiętnasto-wiecznych wyobrażeń i pojęć, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Nycz Ryszard (2017), Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki, IBL PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Olszewska Maria (2016), Głos Lucjana Rydla w sporach o teatr ludowy („teatr wiejski przyszłości” i „Betlejem polskie” [w:] Młoda Polska w najnowszych badaniach, red. Jakiel E., Linkner T., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Piotrowska Magdalena (2000), Lubownicy sceny, czyli polskie teatry amatorskie w Wielkopolsce (1832–1875), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań–Kalisz. | pl_PL |
dc.references | Połczyńska Edyta, Załubska Cecylia (1995), Bibliografia przekładów z literatury niemieckiej na język polski 1800–1990, T. 1: 1800–1918, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Secomska Henryka (1971), Repertuar warszawskich teatrów rządowych 1863–1890, Instytut Sztuki PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Skwarczyńska Stefania (1931), O pojęcie literatury stosowanej, „Pamiętnik Literacki”, z. 1. | pl_PL |
dc.references | Skwarczyńska Stefania (1959), Struktura rodzajowa „Genezis z ducha” Słowackiego i jej tradycja literacka [w:] Juliusz Słowacki. W stupięćdziesięciolecie urodzin. Materiały i szkice, PIW, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Skwarczyńska Stefania (1965), Wstęp do nauki o literaturze, T. 3, PAX, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Skwarczyńska Stefania (1973), Stylizacja i jej miejsce w nauce o literaturze [w:] Stylistyka polska, red. Miodońska-Books E., Kulawik A., Tatara M., PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Stone Rochelle H. (1985), Wstęp [w:] B. Leśmian, Skrzypek opętany, oprac. i wstęp R.H. Stone, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Surma-Gawłowska Monika (2015), Komedia dell’arte, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Świetlicka Halina (1968), Repertuar teatrów w Warszawie 1832–1862, Instytut Sztuki PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Teatr dell’arte (2016), red. nauk. Sosnowska D., Wydawnictwa UW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Waksmund Ryszard (2005), Młodopolska baśń dramatyczna. Od bajki ludowej do impresji scenicznej (z zagadnień struktury gatunku) [w:] Baśnie nasze współczesne, red. Ługowska J., Biblioteka Literatury Ludowej, Wrocław | pl_PL |
dc.references | Witkowski Michał (1971), Świat teatralny młodego Mickiewicza, Poznańskie Studia Polonistyczne, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Wosiek Maria (1975), Historia teatrów ludowych. Polskie zespoły zawodowe 1898–1914, Wrocław | pl_PL |
dc.references | Wypych-Gawrońska (1999), Lwowski teatr operowy i operetkowy w latach 1872–1918, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Żuławski Jerzy (1913), Szkice literackie. Książki — myśli — ludzie, Wydawnictwo S. Orgelbranda, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Żyga Aleksander (1976), Listy Jerzego Żuławskiego do Henryka Struvego (1896–1898) [w:] Żuławski Jerzy, Życie i twórczość. Referaty i materiały z sesji naukowej, red. Łoch E., Towarzystwo Naukowe, Rzeszów. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.26485/ZRL/2019/62.3/8 | |
dc.relation.volume | 62 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |