Compassion and literature. Neosentimentalism in literary theory
Streszczenie
W naszym artykule prezentujemy krótki przegląd zauważalnych ostatnio trendów
w teorii literatury, których najwybitniejszą reprezentantką jest Martha Nussbaum.
Koncentrujemy się na omówieniu roli współczucia w badaniach literackich. Naszą główną
tezą jest, że neosentymentalizm jest widoczny w co najmniej trzech obszarach
myśli Marthy Nussbaum: po pierwsze w jej poglądach na emocje (Nussbaum nazywa
swoje stanowisko neostoicyzmem, ale według nas znacznie stosowniej jest nazwać je
neosentymentalizmem),; po drugie, w jej teorii gatunków literackich, poprzez którą Nussbaum
charakteryzuje się jako antyformalistka w badaniach literackich; po trzecie, w
teorii współczucia i miłości jako istotnych czynników w recepcji literatury, w etyce i
myśli społecznej. Aby dobrze opisać teorię literatury Marthy Nussbaum, krótko podsumowujemy
temat empatii w XVlll-wiecznym sentymentalizmie oraz w późniejszych
wystąpieniach estetycznego sentymentalizmu. Interpretujemy tzw. krytykę etyczną (do
której zaliczyć można poza Marthą Nussbaum przede wszystkim Stanleya Cavella,
Waynea Bootha i Martina Price'a) jako ruch polityczny używający jako głównego
chwytu retorycznego odniesienia do sentymentalistycznych motywów empatii absolutnej
(wedle terminologii G. Lakoffa i M. Johnsona). Argumentujemy także, iż powinniśmy
porzucić ideały apolitycznej krytyki literackiej i teorii literatury. Badania literackie mają
wiele etycznych i w związku z tym także politycznych wymiarów i empatia jest podstawowym
terminem w badaniach literackich z wieloma towarzyszącymi jej socjologicznymi
i politycznymi zagadnieniami. Jednocześnie jednak ostatnie odkrycia w ramach
kognitywistyki (cognitive science) zmuszają nas do traktowania empatii jako podstawowy
termin rozumienia ludzkich zachowań i języka, zatem neosentymentalizm ma
bardzo solidne uzasadnienie w nauce.
Collections