Miejskie place gier i zabaw w rozwijaniu aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w międzywojennej Łodzi
Abstract
Rozwój ruchowy jest ważnym wyznacznikiem rozwoju ogólnego, w tym rozwoju
umysłowego dziecka. Na związek ruchu z uczeniem się i na jego znaczenie dla umiejętności
edukacyjnych wskazywali lekarze, pedagodzy, psychologowie, nauczyciele czy osoby związane
ze sportem, jeszcze przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości. Jednak świadomość
tego, że właściwie ukierunkowany ruch wspomaga rozwój fizyczny, psychiczny, emocjonalny
i moralny człowieka, stała się powszechna dopiero w okresie międzywojennym. Sprawność ruchowa
nabierała wartości jako składnik wszechstronnie rozwiniętej osobowości między innymi
za sprawą obowiązkowej edukacji. Zainteresowanie młodego pokolenia utrzymaniem kondycji
zdrowotnej oraz wykształcenie odpowiednich nawyków czy umiejętności sportowych stało się
jednym z kluczowych zadań ówczesnej szkoły.
Celem artykułu jest ukazanie interesującej inicjatywy samorządu miasta Łodzi polegającej
na uruchomieniu w mieście kilkunastu placów/boisk gier i zabaw przeznaczonych dla dzieci
i młodzieży. Boiska otwierano nie tylko w sezonie letnim, ale także zimą. Korzystały z nich całe
rodziny. Władze miejskie starały się wyposażyć je w odpowiedni sprzęt do ćwiczeń. Zatrudniano
również instruktorów do prowadzenia tego rodzaju aktywności z dziećmi i młodzieżą. Latem
1931 roku władze Łodzi oddały do użytku 27 takich miejsc w kilku punktach, oprócz parków:
Poniatowskiego, Źródliska, Kolejowego i 3 Maja, również przy ulicach: Sienkiewicza, Staszica
oraz kilkunastu innych.
Collections
The following license files are associated with this item: