dc.contributor.author | Ławniczak, Paweł | |
dc.contributor.editor | Kowalska, Jolanta Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Makarczuk, Anna | |
dc.contributor.editor | Maszorek-Szymala, Anna | |
dc.contributor.editor | Kaźmierczak, Arkadiusz | |
dc.date.accessioned | 2022-11-22T12:13:57Z | |
dc.date.available | 2022-11-22T12:13:57Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Ławniczak P., Miejsce gimnastyki we współczesnym szkolnym wychowaniu fizycznym, [w:] Współczesne problemy kultury fizycznej i zdrowotnej, J. E. Kowalska, A. Makarczuk, A. Maszorek-Szymala, A. Kaźmierczak (red.), WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-945-7.03 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-945-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/44252 | |
dc.description.abstract | Wychowanie fizyczne jest formą uczestnictwa dzieci i młodzieży w kulturze fizycznej
i stanowi jej szczególną część. Obok sportu i rekreacji fizycznej, wychowanie fizyczne
ma na celu przygotowywać młode pokolenie do uczestnictwa w kulturze fizycznej. Przygotowanie
to jest jednak różnie rozumiane. Pierwotnie zajęcia ruchowe w szkole miały na celu gimnastykę
ciała w intencji wzmocnienia zdrowia ćwiczącej młodzieży, by w ten sposób przygotować
ją do aktywnego życia. Obecnie zgodnie z humanistyczną koncepcją wychowania fizycznego
ma ono na celu kształtować osobowość wychowanka, jego postawy i przekonania wobec kultury
fizycznej. Zmiana ta przynosi znaczące konsekwencje dla efektów i jakości zajęć fizycznych.
W artykule podjęto dyskusję nad jakością współczesnego wychowania fizycznego w kontekście
dokonanej zmiany pedagogizującej jego cele, a w ślad za tym treści. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Współczesne problemy kultury fizycznej i zdrowotnej; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | wychowanie fizyczne | pl_PL |
dc.subject | gimnastyka | pl_PL |
dc.subject | sprawność fizyczna | pl_PL |
dc.title | Miejsce gimnastyki we współczesnym szkolnym wychowaniu fizycznym | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 35-51 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-946-4 | |
dc.references | Demel M., Propedeutyka wychowania fizycznego, Wydawnictwo Sport i Turystyka 1965. | pl_PL |
dc.references | Demel M., Skład A., Teoria wychowania fizycznego, PWN, Warszawa 1970. | pl_PL |
dc.references | Gilewicz Z., Teoria wychowania fizycznego, Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa 1964. | pl_PL |
dc.references | Ławniczak P., Aktywność ruchowa wobec jakości życia, [w:] Wychowanie fizyczne w kontekście międzynarodowym, red. P. Kijo, Kolegium Nauczycielskie w Zgierzu, Zgierz 2013. | pl_PL |
dc.references | Ławniczak P., Funkcje zdrowotno-rozwojowe i wychowawcze gimnastyki dziecięcej – założenia a rzeczywistość, [w:] Zdrowie – ruch – fair-play, red. Z. Żukowska, R. Żukowski, Wydawnictwo AWF, Warszawa 2001. | pl_PL |
dc.references | Mała Encyklopedia Sportu, Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa 1987. | pl_PL |
dc.references | Osiński W., Zarys teorii wychowania fizycznego, AWF, Poznań 2002. | pl_PL |
dc.references | Wroczyński R., Powszechne dzieje wychowania fizycznego i sportu, Ossolineum, Wrocław 1985. | pl_PL |
dc.references | Zuchora K., Wychowanie w kulturze fizycznej, Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1980. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | pawel.lawniczak@now.uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-945-7.03 | |