dc.contributor.author | Tomecka, Małgorzata | |
dc.contributor.editor | Kowalska, Jolanta Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Makarczuk, Anna | |
dc.contributor.editor | Maszorek-Szymala, Anna | |
dc.contributor.editor | Kaźmierczak, Arkadiusz | |
dc.date.accessioned | 2022-11-22T12:10:39Z | |
dc.date.available | 2022-11-22T12:10:39Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Tomecka M., Pandemiczne dylematy wychowania fizycznego, [w:] Współczesne problemy kultury fizycznej i zdrowotnej, J. E. Kowalska, A. Makarczuk, A. Maszorek-Szymala, A. Kaźmierczak (red.), WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-945-7.02 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-945-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/44250 | |
dc.description.abstract | Przed pojawieniem się COVID-19, znawcy problematyki szeroko rozumianej kultury
fizycznej alarmowali o naglącej potrzebie odejścia od zdobyczy współczesnych technologii
(komputery, telefony komórkowe itd.) na rzecz różnorodnych form aktywności fizycznej. Okazało
się natomiast, że gdyby nie nowoczesne technologie, prawdopodobnie wszelka edukacja,
jak również powszechne kontakty międzyludzkie, w trwającej wciąż pandemii byłyby wręcz
niemożliwe. Wychowanie fizyczne w ostatnich kilkunastu latach przeszło rewolucyjne zmiany,
a pandemia pogłębiła już wcześniej pojawiające się problemy i dylematy. Od pierwszego lockdownu
w marcu 2020 roku najwięcej kontrowersji wzbudziły zdalne lekcje wychowania fizycznego.
To jednak właśnie pandemia sprawiła, że z jednej strony doceniono formę stacjonarną
prowadzenia tego zwykle niedocenianego przedmiotu, a z drugiej wzrosło niezadowolenie z zajęć
wychowania fizycznego spowodowane pandemicznymi obostrzeniami. Obecnie obserwuje
się wzmożone zainteresowanie wychowaniem fizycznym jako narzędziem mającym zapobiegać
skutkom długotrwałej izolacji, hipokinezji i otyłości. Podejmowane są rożnego rodzaju próby
powrotu do tak zwanej „normalności”, a jednym z przykładów jest „Projekt aktywnego powrotu
uczniów do szkół po pandemii”, czyli „WF z AWF”. Rozwój wychowania fizycznego i jego metody
są ściśle powiązane z rozwojem organizacji społecznej, zatem należy w niedalekiej przyszłości
spodziewać się kolejnych zmian/modyfikacji podstaw programowych i wprowadzenia do nich
aktywności o charakterze intelektualnym, jak np. e-sport czy szachy. Celem niniejszego opracowania
jest przybliżenie problematyki związanej z wychowaniem fizycznym, ze szczególnym
uwzględnieniem pandemicznych zawirowań. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Współczesne problemy kultury fizycznej i zdrowotnej; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | pandemia | pl_PL |
dc.subject | wychowanie fizyczne | pl_PL |
dc.subject | dylematy | pl_PL |
dc.title | Pandemiczne dylematy wychowania fizycznego | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 21-34 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-946-4 | |
dc.references | Doktór K., Zarys socjologii zarządzania sportem, Polska Korporacja Menedżerów Sportu, Warszawa 2005. | pl_PL |
dc.references | Krawczyk Z., Ciało jako fakt społeczno-kulturowy, [w:] Socjologia kultury fizycznej, red. Z. Dziubiński, Z. Krawczyk, Akademia Wychowania Fizycznego, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.references | Krawczyk Z., Społeczeństwo, kultura, kultura fizyczna, [w:] Socjologia kultury fizycznej, red. Z. Dziubiński, Z. Krawczyk, Akademia Wychowania Fizycznego, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.references | Ministerstwo Edukacji i Nauki, Aktywny powrót uczniów do szkoły po pandemii, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wf-z-awf-czas-start-ruszaja-zapisy-na-szkolenia-dla-nauczycieli [dostęp: 17.09.2021]. | pl_PL |
dc.references | Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego w zakresie wychowania fizycznego, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180000467/O/D20180467.pdf [dostęp: 18.08.2021]. | pl_PL |
dc.references | Piasecki E., Cele wychowania fizycznego, Akademia Wychowania Fizycznego, Kraków 2000. | pl_PL |
dc.references | Raport NIK (2013), https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-wychowaniu-fizycznym-w-szkolach-2013.html/ | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego […], http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf/ [dostęp: 18.07.2021]. | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20090040017/O/D20090017.pdf/ [dostęp: 18.07.2021]. | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie MEN z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, https://www.dziennikustaw.gov.pl/D2018000046701.pdf [dostęp: 26.08.2021]. | pl_PL |
dc.references | Szacki J., Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.references | Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, PWN, Warszawa 1970. | pl_PL |
dc.references | Tomecka M., Aktywizacja do udziału w zajęciach wychowania fizycznego poprzez system oceniania, [w:] Współczesne problemy wychowania fizycznego, red. J. Polechoński, K. Skalik, Akademia Wychowania Fizycznego, Katowice 2021. | pl_PL |
dc.references | Tomecka M., Socjalizacja a zespołowe gry sportowe, [w:] Kultura fizyczna a socjalizacja, red. Z. Dziubiński, K.W. Jankowski, Akademia Wychowania Fizycznego, SOSRP, Warszawa 2012. | pl_PL |
dc.references | Tomecka M., Sport w łańcuchu interpretacji, [w:] Filozoficzne i społeczne aspekty sportu i turystyki, red. J. Kosiewicz, E. Małolepszy, A. Mastalerz, N. Organista, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. J. Długosza, PTNSS, Częstochowa 2019. | pl_PL |
dc.references | Tyl A., Prestiż zawodu nauczyciela, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013. | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o sporcie oraz ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001600/O/D20171600.pdf [dostęp: 27.08.2021]. | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. 2010 Nr 127 poz. 857), http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20101270857/U/D20100857Lj.pdf [dostęp: 27.08.2021]. | pl_PL |
dc.references | Wielki słownik wyrazów obcych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. | pl_PL |
dc.references | Wroczyński R., Powszechne dzieje wychowania fizycznego i sportu, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1997. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | matomecka@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-945-7.02 | |