Show simple item record

dc.contributor.authorTomecka, Małgorzata
dc.contributor.editorKowalska, Jolanta Elżbieta
dc.contributor.editorMakarczuk, Anna
dc.contributor.editorMaszorek-Szymala, Anna
dc.contributor.editorKaźmierczak, Arkadiusz
dc.date.accessioned2022-11-22T12:10:39Z
dc.date.available2022-11-22T12:10:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationTomecka M., Pandemiczne dylematy wychowania fizycznego, [w:] Współczesne problemy kultury fizycznej i zdrowotnej, J. E. Kowalska, A. Makarczuk, A. Maszorek-Szymala, A. Kaźmierczak (red.), WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-945-7.02pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-945-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44250
dc.description.abstractPrzed pojawieniem się COVID-19, znawcy problematyki szeroko rozumianej kultury fizycznej alarmowali o naglącej potrzebie odejścia od zdobyczy współczesnych technologii (komputery, telefony komórkowe itd.) na rzecz różnorodnych form aktywności fizycznej. Okazało się natomiast, że gdyby nie nowoczesne technologie, prawdopodobnie wszelka edukacja, jak również powszechne kontakty międzyludzkie, w trwającej wciąż pandemii byłyby wręcz niemożliwe. Wychowanie fizyczne w ostatnich kilkunastu latach przeszło rewolucyjne zmiany, a pandemia pogłębiła już wcześniej pojawiające się problemy i dylematy. Od pierwszego lockdownu w marcu 2020 roku najwięcej kontrowersji wzbudziły zdalne lekcje wychowania fizycznego. To jednak właśnie pandemia sprawiła, że z jednej strony doceniono formę stacjonarną prowadzenia tego zwykle niedocenianego przedmiotu, a z drugiej wzrosło niezadowolenie z zajęć wychowania fizycznego spowodowane pandemicznymi obostrzeniami. Obecnie obserwuje się wzmożone zainteresowanie wychowaniem fizycznym jako narzędziem mającym zapobiegać skutkom długotrwałej izolacji, hipokinezji i otyłości. Podejmowane są rożnego rodzaju próby powrotu do tak zwanej „normalności”, a jednym z przykładów jest „Projekt aktywnego powrotu uczniów do szkół po pandemii”, czyli „WF z AWF”. Rozwój wychowania fizycznego i jego metody są ściśle powiązane z rozwojem organizacji społecznej, zatem należy w niedalekiej przyszłości spodziewać się kolejnych zmian/modyfikacji podstaw programowych i wprowadzenia do nich aktywności o charakterze intelektualnym, jak np. e-sport czy szachy. Celem niniejszego opracowania jest przybliżenie problematyki związanej z wychowaniem fizycznym, ze szczególnym uwzględnieniem pandemicznych zawirowań.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofWspółczesne problemy kultury fizycznej i zdrowotnej;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectpandemiapl_PL
dc.subjectwychowanie fizycznepl_PL
dc.subjectdylematypl_PL
dc.titlePandemiczne dylematy wychowania fizycznegopl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number21-34pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Wychowania Fizycznego w Katowicachpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-946-4
dc.referencesDoktór K., Zarys socjologii zarządzania sportem, Polska Korporacja Menedżerów Sportu, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesKrawczyk Z., Ciało jako fakt społeczno-kulturowy, [w:] Socjologia kultury fizycznej, red. Z. Dziubiński, Z. Krawczyk, Akademia Wychowania Fizycznego, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesKrawczyk Z., Społeczeństwo, kultura, kultura fizyczna, [w:] Socjologia kultury fizycznej, red. Z. Dziubiński, Z. Krawczyk, Akademia Wychowania Fizycznego, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesMinisterstwo Edukacji i Nauki, Aktywny powrót uczniów do szkoły po pandemii, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wf-z-awf-czas-start-ruszaja-zapisy-na-szkolenia-dla-nauczycieli [dostęp: 17.09.2021].pl_PL
dc.referencesNowa podstawa programowa kształcenia ogólnego w zakresie wychowania fizycznego, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180000467/O/D20180467.pdf [dostęp: 18.08.2021].pl_PL
dc.referencesPiasecki E., Cele wychowania fizycznego, Akademia Wychowania Fizycznego, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesRaport NIK (2013), https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-wychowaniu-fizycznym-w-szkolach-2013.html/pl_PL
dc.referencesRozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego […], http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf/ [dostęp: 18.07.2021].pl_PL
dc.referencesRozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20090040017/O/D20090017.pdf/ [dostęp: 18.07.2021].pl_PL
dc.referencesRozporządzenie MEN z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, https://www.dziennikustaw.gov.pl/D2018000046701.pdf [dostęp: 26.08.2021].pl_PL
dc.referencesSzacki J., Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesSzczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, PWN, Warszawa 1970.pl_PL
dc.referencesTomecka M., Aktywizacja do udziału w zajęciach wychowania fizycznego poprzez system oceniania, [w:] Współczesne problemy wychowania fizycznego, red. J. Polechoński, K. Skalik, Akademia Wychowania Fizycznego, Katowice 2021.pl_PL
dc.referencesTomecka M., Socjalizacja a zespołowe gry sportowe, [w:] Kultura fizyczna a socjalizacja, red. Z. Dziubiński, K.W. Jankowski, Akademia Wychowania Fizycznego, SOSRP, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesTomecka M., Sport w łańcuchu interpretacji, [w:] Filozoficzne i społeczne aspekty sportu i turystyki, red. J. Kosiewicz, E. Małolepszy, A. Mastalerz, N. Organista, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. J. Długosza, PTNSS, Częstochowa 2019.pl_PL
dc.referencesTyl A., Prestiż zawodu nauczyciela, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 20 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o sporcie oraz ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001600/O/D20171600.pdf [dostęp: 27.08.2021].pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. 2010 Nr 127 poz. 857), http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20101270857/U/D20100857Lj.pdf [dostęp: 27.08.2021].pl_PL
dc.referencesWielki słownik wyrazów obcych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesWroczyński R., Powszechne dzieje wychowania fizycznego i sportu, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1997.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmatomecka@gmail.compl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-945-7.02


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe