dc.contributor.author | Umiastowska, Danuta | |
dc.contributor.editor | Kowalska, Jolanta Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Makarczuk, Anna | |
dc.contributor.editor | Maszorek-Szymala, Anna | |
dc.contributor.editor | Kaźmierczak, Arkadiusz | |
dc.date.accessioned | 2022-11-22T12:09:27Z | |
dc.date.available | 2022-11-22T12:09:27Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Umiastowska D., Ruch jako antidotum na negatywne skutki pandemicznego zdalnego nauczania w szkołach, [w:] Współczesne problemy kultury fizycznej i zdrowotnej, J. E. Kowalska, A. Makarczuk, A. Maszorek-Szymala, A. Kaźmierczak (red.), WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-945-7.01 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-945-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/44249 | |
dc.description.abstract | Sytuacja, w jakiej znalazły się szkoły, uczelnie, rodzice i dzieci, prowokuje do
podjęcia rozważań w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: „Co dalej?”. Organizacja życia uczących
się i nauczających, która zmusiła obie strony do spędzania długiego czasu przed monitorami
komputerów, skutkowała znacznym obniżeniem czasu poświęcanego na aktywność fizyczną.
Zamknięcie wielu instytucji i ograniczenie dostępu do infrastruktury sportowo-rekreacyjnej
uruchomiło mechanizmy twórcze wśród wielu nauczycieli wychowania fizycznego. W wielu też
przypadkach zmianom uległo spojrzenie rodziców na pracę szkoły i nauczycieli. Prezentowany
tekst jest studium poświęconym refleksjom badacza nad konsekwencjami ograniczeń epidemiologicznych
w naszym społeczeństwie. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Współczesne problemy kultury fizycznej i zdrowotnej; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | nauczanie zdalne | pl_PL |
dc.subject | wychowanie fizyczne | pl_PL |
dc.subject | pandemia | pl_PL |
dc.subject | aktywność fizyczna | pl_PL |
dc.title | Ruch jako antidotum na negatywne skutki pandemicznego zdalnego nauczania w szkołach | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 11-20 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Szczeciński, Wydział Kultury Fizycznej i Zdrowia, Instytut Nauk o Kulturze Fizycznej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-946-4 | |
dc.references | Abramowicz D., Banasiak Ż., Kędra M., Hoffman P., Pilna D., Nauczanie zdalne z perspektywy uczniów i nauczycieli. Przykład zastosowania modelu wirtualnego w nauczaniu zdalnym w klasach starszych w szkole podstawowej „Cogito” w Poznaniu, „Studia Edukacyjne” 2021, nr 62, s. 87‒102, https://doi.org/10.14746/se.2021.62/ | pl_PL |
dc.references | Anderson E., Shivakumar G., Effects of exercise and physical activity on anxiety, „Frontiers in Psychiatry” 2013, vol. 4(27), https://doi.org/10.3389/fpsyt.2013.00027/ | pl_PL |
dc.references | Barczykowska A., Pawełek K., Międzypokoleniowe zróżnicowania w doświadczaniu konsekwencji pandemii COVID-19, „Studia Edukacyjne” 2021, nr 62, s. 7‒48, https://doi.org/10.14746/se.2021.62.1/ | pl_PL |
dc.references | Bielski J., Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005. | pl_PL |
dc.references | Bronikowska M., Krzysztoszek J., Łopatka M., Ludwiczak M., Pluta B., Comparison of physical activity levels in youths before and during a pandemic lockdown, „Int. J. Environ. Res. Public Health” 2021, vol. 18(10), 5139, https://doi.org/10.3390/ijerph18105139/ | pl_PL |
dc.references | Buchner A., Majchrzak M., Wierzbicka M., Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań, Centrum Cyfrowe, 2020. | pl_PL |
dc.references | Drygas W., Jegier A., Zalecenia dotyczące aktywności ruchowej w profilaktyce chorób układu krążenia, [w:] Kardiologia zapobiegawcza, red. M. Naruszewicz, Verso, Szczecin 2003, s. 252‒266. | pl_PL |
dc.references | Duckworth A.L., Kautz T., Defnet A., Satlof-Bedrick E., Talamas S., Lira B., Steinberg L., Students attending school remotely suffer socially, emotionally, and academically, „Educational Researcher” 2021, July 13, https://doi.org/10.3102/0013189X211031551/ | pl_PL |
dc.references | Grzegorczyk J., Mazur E., Domka E., Ocena aktywności fizycznej gimnazjalistów dwóch wybranych szkół na Podkarpaciu, „Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego” 2008, nr 3, s. 226‒234. | pl_PL |
dc.references | Grzesiak-Chromy M., Dzieci potrzebują aktywności! Pandemia a brak ruchu u dzieci, https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/dzieci-potrzebuja-aktywnosci-pandemia-a-brak-ruchu-u-dzieci [dostęp: 30.10.2021]. | pl_PL |
dc.references | Jung-In Y., Joung-Kyue H., Joo-Hyug J., Comparison of health awareness in South Korean middle school students according to type of online physical education classes during the COVID-19 pandemic, „Int. J. Environ. Res. Public Health” 2021, vol. 18(15), 7937, https://doi.org/10.3390/ijerph18157937/ | pl_PL |
dc.references | Jurczak A., Ozimek M., Dobosz P., Zabawy i gry ruchowe w terenie leśnym, pomysłem na lekcje wychowania fizycznego w terenie naturalnym. Część 4, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” 2018, nr 32, www.wychowaniefiz.pl/artykul/zabawy-i-gry-ruchowe-w-terenie-lesnym-2 [dostęp: 17.12.2021]. | pl_PL |
dc.references | Kochan I., Nauczanie zdalne w opinii uczniów szkół średnich w czasie trwania pandemii COVID-19, „Studia Edukacyjne” 2020, nr 59, s. 119‒132, https://doi.org/10.14746/se.2020.59.9/ | pl_PL |
dc.references | Koh D., Covid-19 lockdowns throughout the world, „Occupational Medicine” 2020, vol. 70(5), July, https://academic.oup.com/occmed/article/70/5/322/5828239 [dostęp: 16.10.2021], https://doi.org/10.1093/occmed/kqaa073/ | pl_PL |
dc.references | Michalak W., Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa, https://zdalnenauczanie.org/wp-content/uploads/2020/06/Badaniezdalne nauczanie_org_prezentacja.pdf [dostęp: 03.10.2021]. | pl_PL |
dc.references | Moore S.A., Faulkner G., Rhodes R.E., Brussoni M., Chulak-Bozzer T., Ferguson L.J., Mitra R., O’Reilly N., Spence J.C., Vanderloo L.M. et al., Impact of the COVID-19 virus outbreak on movement and play behaviours of Canadian children and youth: A national survey, „Int. J. Behav. Nutr. Phys. Act.” 2020, vol. 17, s. 1‒11. | pl_PL |
dc.references | Ng Q.X., Ho C.Y.X., Chan H.W., Yong B.Z.J., Yeo W.S., Managing childhood and adolescent attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) with exercise: A systematic review, „Complementary Ther. Med.” 2017, vol. 34, s. 123‒128. | pl_PL |
dc.references | Plewa M., Markiewicz A., Aktywność fizyczna w profilaktyce i leczeniu otyłości, „Endokrynologia. Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii” 2006, nr 2(3), s. 30‒37. | pl_PL |
dc.references | Ptaszek G., Stunża G.D., Pyżalski J., Dębski M., Bigaj M., Edukacja zdalna: co się stało z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2020. | pl_PL |
dc.references | Szumera G., Historyczny zarys refleksji nad jednostką ludzką a Erazma Majewskiego koncepcja człowieka, „Folia Philosophica” 2000, nr 18, s. 301‒316. | pl_PL |
dc.references | WHO Guidelines on physical activity and sedentary behaviour, World Health Organization 2020. | pl_PL |
dc.references | Wielka Encyklopedia Świata, t. 1, Oxford Educational, Warszawa 2003. | pl_PL |
dc.references | Ziółek M., Jak odnaleźć się w świecie zdalnego nauczania – lekcja wychowania fizycznego, http://www.rodon.radom.pl/praca_zdalna/wf_jak_pracowac_zdalnie.pdf [dostęp: 30.10.2021]. | pl_PL |
dc.references | https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/staying-active [dostęp: 27.10.2021]. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | danuta.umiastowska@usz.edu.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-945-7.01 | |