Satire and science fiction
Streszczenie
Rozprawa rozpoczyna się obserwacją, iż w dwudziestowiecznej anglo-amerykańskiej
SE o charakterze satyrycznym szczególne znaczenie ma element fantastyczno-
-naukowy. Stało się to możliwe wskutek tego, że literatura SF stale i zdecydowanie
zbliżała się do głównego nurtu literatury. Nie można już patrzeć na SF jako na
prymitywny sposób zajmowania się nauką i technologia, lecz należy ją uważać
za prawdziwa odmianę literatury, za literaturę idei, której jedną z mocnych cech,
jak rozprawa utrzymuje jest jej potencjał satyryczny. Odchylenie od empirycznej
rzeczywistości, dystans: wobec przedmiotu przedstawionego —- co jest istotne dla
satyry — jest także podstawowym składnikiem SF, a więc bardzo łatwo pozwala
na podejście satyryczne.
Autor omawia szereg tekstów jako przykłady satyrycznej treści SF. W dobrze
znanych wielkich antyutopiach Huxleya i Orwella namalowano dość szeroko zakrojone
satyryczne obrazy nowoczesnego społeczeństwa. Jednak i w innych tekstach,
które o wiele wyraźniej należą do tego genre, można znaleźć satyryczne ataki o bardziej
ograniczonym zasięgu, Często odnoszą się one do stosunku między państwem
i jednostką, do pewnych aspektów systemu kapitalistycznego, lecz również do podstawowych
cech ludzkiej natury, a nawet do samej SF i jej nieco ekscentrycznych
rysów.
Do satyrycznego potraktowania nadają się różne standardowe tematy SF. jak
podróże kosmiczne lub roboty. Występują one zarówno bardziej lub mniej izolowane
jak i w połączeniu. Najmniej zmierzają ku satyrze, jak to rozprawa wykazuje,
tematy związane z atmosferą i intensywnym przeżyciem psychologicznym.
Satyryczne strategie używane w SF często polegają na nowych perspektywach
otwieranych przez przyszłość, inne światy, przestrzeń kosmiczną, a nawet przeszłość.
W niektórych przypadkach niezwykła perspektywa może być kwestią rozmiaru,
Ulubioną metodą satyryczną w SF jest przede wszystkim inwersja, Zakończenie
niespodzianką, jako środek satyryczny, rezerwuje się dla noweli SF, która na ogół
wydaje się rozporządzać większym potencjałem satyrycznym niż długie opowiadanie.
Rozprawa zamyka się naszkicowaniem kilku perspektyw historycznych. Z pewnymi
wyjątkami, rola satyry w dzisiejszej SF zdaje się zmniejszać. Autor podejmuje
próbę wyjaśnienia tego zwiększonym znaczeniem fantazji (Tolkien) i wzrastającymi
usiłowaniami tworzenia pełnych charakterów (Ie Guin), które to tendencje nie
sprzyjają satyrze.
Collections