Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStachuła, Daniel
dc.date.accessioned2022-10-25T08:02:14Z
dc.date.available2022-10-25T08:02:14Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43888
dc.description.abstractThe central focus here is on the category of time in opera theatre. The structure of time in the opera is understood as consisting of two types of structure: linear-temporal type or circular type. Structured time that is present in all three aspects of the opera (libretto, music score, staging) can simultaneously enter into a network of mutual relations between the fields of art that create an opera work. The phenomenon of the overlapping of the two-time structures, contained in two different aspects of an opera (libretto and score), which leads to the reinforcement or extinction of these time structures is called time interference. This phenomenon comes from research conducted in physics, but is creatively adapted to the range of problems found in opera studies and in drama studies. The constructive interference in the opera strengthens the time structure (linear or circular), while its destructive variety extinguishes one of the structures of time. The phenomenon of interference can influence, e.g. the acceleration of, or for example, the acceleration or deceleration of drama action.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;4
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectlibrettopl_PL
dc.subjectoperapl_PL
dc.subjectmusic theatrepl_PL
dc.subjecttimepl_PL
dc.subjectinterferencepl_PL
dc.titleLibretto, muzyka i opera. Interferencja czasowa w teatrze muzycznympl_PL
dc.title.alternativeLibretto, music and opera. Time interference in music theatrepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number105-121pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Collegium Maius, Instytut Teatru i Sztuki Mediów, Zakład Teorii Dramatu, Opery i Widowiskpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAbramowska Janina (2003), Literatura — dramat — teatr [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, t. 1: Dramat, wybór i oprac. J. Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesAppia Adolphe (1974), Dzieło sztuki żywej i inne prace, przeł. J. Hera, L. Kossobudzki, H. Szymańska, wstęp J. Kosiński, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBielawski Ludwik (2015), Czas w muzyce i kulturze, Instytut Sztuki PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBogucki Marcin (2012), Teatr operowy Petera Sellarsa. Inscenizacje Händla i Mozarta z lat 80. XX wieku, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań.pl_PL
dc.referencesBorchmeyer Dieter (1996), Libretto [w:] Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Allgemeine Enzyklopädie der Musik, hrsg. v. L. Finscher, bd. 5, Bärenreiter — Metzler Verlag, Kassel.pl_PL
dc.referencesBorkowska-Rychlewska Alina (2015), Teatr postdramatyczny — recykling form — intertekstual-ność. Libretto w operze XX i XXI wieku (uwagi wstępne) [w:] red. A. Borkowska-Rychlewska, E. Nowicka, Miraże identyfikacji. Libretto w operze XX i XXI wieku, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań.pl_PL
dc.referencesCassirer Ernst (1971), Ludzki świat czasu i przestrzeni [w:] tegoż, Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, przeł. A. Staniewska, Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCrawford Frank Stevens (1975), Fale, przeł. S. Dymus, W. Rączkowska, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDahlhaus Carl (1983), Vom Musikdrama zur Literaturoper. Aufsätze zu neueren Operngeschichte, E. Katzbichler Verlag, München–Salzburg.pl_PL
dc.referencesDahlhaus Carl (2007), Tradycja i reforma w operze [w:] tegoż, Estetyka muzyki, przeł. Z. Skowron, Wydawnictwa UW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDahlhaus Carl (2015), Tradycyjna dramaturgia we współczesnej operze, przeł. A. Kochanowska, „Images. Inter-national Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” vol. XVI, no. 25, Supplement: Niemieckie studia nad muzyką i dramatem. Antologia przekładów na polski, wybór, oprac. i posł. A. Igielska, K. Lisiecka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesDolar Mladen (2008) Jeśli muzyka jest miłości strawą [w:] Žižek S., Dolar M., Druga śmierć opery, przeł. S. Królak, Sic!, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGeorgiades Thrasylobulos (2015), Teatr muzyczny. Przemówienie wygłoszone 5 grudnia 1964 roku na otwartym posiedzeniu Bawarskiej Akademii Nauk w Monachium, przeł. A. Igielska, „Images. International Journal of European Film, Performin Arts and Audiovisual Communica-tion” vol. XVI, no. 25, Supplement: Niemieckie studia nad muzyką i dramatem. Antologia prze-kładów na polski, wybór, oprac. i posł. A. Igielska, K. Lisiecka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesGier Albert (1998), Perspektiven der Librettoforschung. Die Gattung Libretto und ihre Theorie, https://opus4.kobv.de/opus4-bamberg/frontdoor/index/index/year/2005/docId/7 [dostęp: 30.01.2018].pl_PL
dc.referencesGier Albert (2000), Das Libretto. Theorie und Geschichte einer musikoliterarischen Gattung, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Frankfurt am Main – Leipzig.pl_PL
dc.referencesHorowicz Bronisław (1963), Teatr operowy. Historia opery — realizacje sceniczne — perspektywy, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJust Klaus Günther (2014), Libretto operowe jako problem literacki, przeł. M. Franaszek, K. Lisiecka, http://www.lmm.edu.pl/pdf/0014.pdf [dostęp: 13.02.2014].pl_PL
dc.referencesKivy Peter (2015), Opera jako utwór muzyczny [w:] Peter Kivy i jego filozofia muzyki, przeł. M. Bogucki, H. Winiszewska, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań.pl_PL
dc.referencesKomorowska (2004), Głuchy w operze, czyli o reżyserii, „Ruch Muzyczny”, nr 11.pl_PL
dc.referencesKozłowski Krzysztof (1998), O libretcie, przemianach w jego rozumieniu i jedności dramatu muzycznego, „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Seria Literacka V (XXV).pl_PL
dc.referencesKozłowski Krzysztof (2008), Między sceną a dziełem. O reformującej roli dramatów muzycznych Richarda Wagnera, „Przestrzenie Teorii”, nr 10.pl_PL
dc.referencesKrakowska Joanna (2015), Transfer! Teksty dla teatru. Antologia, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLessing Gotthold Ephraim (2012), Laokoon, czyli o granicach malarstwa i poezji, przeł. H. Symon-Dębicki, oprac. M. Mencfel, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesLimon Jerzy (2002), Między niebem a sceną. Przestrzeń i czas w teatrze, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesLimon Jerzy (2011), Brzmienia czasu. O aktorstwie i mowie scenicznej, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesLisiecka Katarzyna (2012), Z poetyki libretta. Kilka uwag o dramatycznych i epickich walorach dzieła operowego [w:] Horyzonty opery, red. D. Ratajczakowa, K. Lisiecka, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań.pl_PL
dc.referencesMcTaggart Joseph (1908), The Unreality of Time, „Mind”, nr 4.pl_PL
dc.referencesMianowski Jarosław (2004), Afekt w operach Mozarta i Rossiniego, Poznań.pl_PL
dc.referencesMianowski Jarosław (2011), Krzywe lustro opery, red. R.D. Golianek, Mado, Toruń.pl_PL
dc.referencesMisiewicz Janusz (2003), Istota dramatu [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, t. 1: Dramat, wybór i oprac. J. Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMisiewicz Janusz (2011), Ciało czasu. Esej o teatrze, Wydawnictwo UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesNowicka Elżbieta (2012), Zapisane w operze. Studia z historii i estetyki opery, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.pl_PL
dc.referencesPaczkowski Przemysław (2008), Klasyczna filozofia grecka wobec problemu czasu i przemijania [w:] red. A. Bobko, M. Kozak, Czas, przemijanie, wieczność, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, Kraków.pl_PL
dc.referencesPróchnicki Włodzimierz (2003), Czas, przestrzeń, literatura: ustalenia i uściślenia [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, t. 1: Dramat, wybór i oprac. J. Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesRatajczakowa Dobrochna (2006), Początek, czyli nie tylko o kwestii czasu [w:] idem, W krysztale i w płomieniu. Studia i szkice o dramacie i teatrze, t. 1, wybór i oprac. B. Koncewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocławpl_PL
dc.referencesSchiller Leon (1951), O treść oper ludowych, „Muzyka”, nr 9.pl_PL
dc.referencesSmith Patrick John (1970), The Tenth Muse. A Historical Study of the Opera Libretto, Victor Gollancz Ltd, London.pl_PL
dc.referencesSokalska Małgorzata (2013), Aria — między liryką a epiką [w:] red. E. Nowicka, A. Borkow-ska-Rychlewska, „Natchnienia poety i muzyka żenić się ze sobą powinny...” Studia i szkice o libretcie, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań.pl_PL
dc.referencesStańczyk Antoni (2013), Filozoficzne inspiracje rozumienia czasu muzycznego, Musica Iagiellonica, Kraków.pl_PL
dc.referencesStolarzewicz Maria (2008), Teoria opery według Dahlhausa. Wybrane aspekty, http://www.demusi-ca.pl/cmsimple/images/file/stolarzewicz_muzykalia_2.pdf [dostęp: 10.01.2018].pl_PL
dc.referencesTkaczyk Marcin (2009), Logika czasu empirycznego, Wydawnictwo KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesTruschner Peter (2010), Seks i libretto. Co uprawiają kompozytorzy z pisarzami?, przeł. S. Miłkowska, „Tekstualia”, nr 3.pl_PL
dc.referencesWalczak Jakub (2014), Libretto jako (u)twór. Zagadnienia genologiczne i metodologiczne — zarys problematyki, „Przestrzenie Teorii” nr 22.pl_PL
dc.referencesWolicki Krzysztof (2003) Literatura, dramat, teatr [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, t. 1: Dramat, wybór i oprac. J. Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. Libretto, muzyka i opera. Interferencja czasowa w teatrze muzycznympl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2018/61.4/7
dc.relation.volume61pl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe