Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCybulski, Adam
dc.contributor.editorJakubowska, Małgorzata
dc.date.accessioned2022-10-20T16:44:15Z
dc.date.available2022-10-20T16:44:15Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43826
dc.descriptionNiniejszy tekst jest oparty na rozdziale pt. Strategia metatekstualna. Film opowiada o konwencjach przedstawiania ułom-ności ciała oraz wybranych fragmentach nieopublikowanej rozprawy doktorskiej „Kłopotliwe ciała”. Ułomność fizyczna we współczesnym filmie fikcji — przemiany, strategie, techniki narracji, napisanej pod kierunkiem prof. Małgorzaty Jaku-bowskiej w Katedrze Mediów i Kultur y Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego, obronionej 12 czer wca 2019 roku. Fragment poświęcony omówieniu koncepcji intencji zwrotnej opieram na części nieopublikowanego artykułu: Adam Cybulski, „Sześć sezonów i film”. Samozwrotność i pastisz w serialu Community [w:] Spotkania z gatunkami: komedia, red. M. Góralik, K. Żakieta, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego [tom w przygotowaniu].pl_PL
dc.description.abstractThe paper discusses particular modes of audiovisual self-consciousness in autothematic and highly (self)reflexive films, equipped with “empowered” devices of narration that question popular conventions of portraying physical otherness. Living in Oblivion (1995), Storytelling (2001), Jeremy the Dud (2017), and Chained for Life (2018) are analysed in contexts of lowering narrative illusion methods of managing “troublesome bodies” on screen, as well as the long tradition of “disabling” portrayals of visible dissimilarities (e.g. little person as oneiric figure, inspiring “supercrip” stereotype).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectautothematismpl_PL
dc.subjectreflexivitypl_PL
dc.subjectphysical differencepl_PL
dc.subjectabnormal bodypl_PL
dc.titleO nowych sposobach zarządzania fizyczną różnicą na ekranie: autotematyzm i intencja zwrotna wobec reprezentacji „anormalnego” ciała w filmiepl_PL
dc.title.alternativeOn new modes of managing physical difference on screen: autothematism and reflexivity in the context of representation of “abnormal” bodies in filmpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number119-135pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnychpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBarnes Colin (1997), Wizerunki niepełnosprawności i media. Badanie sposobów przedstawiania osób niepełnosprawnych w środkach przekazu, tłum. M.D. Dastych, Przedsiębiorstwo Wydawnicze Związku Niewidomych „PRINT 6”, Lublin.pl_PL
dc.referencesBarnes Colin, Mercer Geof (2008), Niepełnosprawność, tłum. P. Morawski, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBieganowska-Skora Anna (2017), „And the winner is…” Model niepełnosprawności w oscarowych produkcjach, Wydawnictwo UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesBlack Rhonda S., Hayes Michael T. (2003), Troubling Signs. Disability, Hollywood Movies and the Construction of a Discourse of Pity, „Disability Studies Quarterly”, vol. 23, nr 2, https://dsq-sds.org/article/view/419/585 [dostęp: 29.01.2020].pl_PL
dc.referencesBudajczak Marek (2017), Polska edukacja domowa jako „mise en abyme” między kondycją ludzką a społecznymi konstrukcjami oświatowymi, „Studia Paedagogica Ignatiana. Rocznik Wydziału Pedagogicznego Akademii Ignatianum w Krakowie”, nr 3 (20).pl_PL
dc.referencesCybulski Adam (2017), „Kłopotliwe” ciała w filmach Harmony’ego Korine’a. „Skrawki” i „Julien Donkey-Boy” wobec przedstawień ułomności fizycznej w kinie amerykańskim, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna”, nr 4.pl_PL
dc.referencesDavis Lennard J. (1995), Enforcing Normalcy. Disability, Deafness, and the Body, Verso, London– New York.pl_PL
dc.referencesDavis Lennard J. (2002), Bending over Backwards. Disability, Dismodernism and Other Difficult Positions, NY University Press, New York.pl_PL
dc.referencesDavis Lennard J. (2017), Odkrywanie niepełnosprawności, rozm. przepr. K. Muca, „Fragile. Pismo Kulturalne”, nr 1 (35).pl_PL
dc.referencesGenette Gerard (1992), Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, tłum. A. Milecki [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą, red. Markiewicz H., t. 4, cz. 2, Wydawnictwo Literackie, Krakow.pl_PL
dc.referencesGerber David A. (1996), The “Careers” of People Exhibited in Freak Shows: The Problem of Volition and Valorization [w:] Freakery: Cultural Spectacles of the Extraordinary Body, red. Garland-Thomson R., New York UP, New York–London.pl_PL
dc.referencesGoffman Erving (2005), Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, tłum. A. Dzierżyńska, J. Tokarska-Bakir, wstęp do wyd. pol. J. Tokarska-Bakir, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesHarnett Alison (2000), Escaping the ‘Evil Avenger’ and the ‘Supercrip’. Images of Disability in Popular Television, „Irish Communications Review”, nr 8.pl_PL
dc.referencesHelman Alicja (1993), Autotematyzm — „twórcza zdrada” kina [w:] Kino o kinie, czyli o autoświadomości sztuki filmowej, red. Nurczyńska-Fidelska E., Batko Z., Centralny Gabinet Metodyczny Edukacji Filmowej Dzieci i Młodzieży, Łodź.pl_PL
dc.referencesHendrykowski Marek (1983), O podmiotowym charakterze wypowiedzi filmowej [w:] Studia z poetyki historycznej filmu, red. Helman A., Lubelski T., Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesHendrykowski Marek (1998), Autor jako problem poetyki filmu, Wydawnictwo UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesKael Pauline (1967), Bonnie and Clyde, „New Yorker”, przedruk: www.newyorker.com/magazine/1967/10/21/bonnie-and-clyde [dostęp: 30.01.2020]. Posługuję się tłumaczeniem autorstwa Olgi Dowgird zrealizowanym na zlecenie HBO.pl_PL
dc.referencesKłys Tomasz (1999), Film fikcji i jego dominanty, Semper, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKubiński Piotr (2015), Zagraj to jeszcze raz, Stanley. Mise en abyme oraz gra konwencją i narracją w The Stanley Parable, „FA-art”, nr 1–2 (99–100).pl_PL
dc.referencesLongmore Paul K. (2003), Why I Burned My Book and Other Essays on Disability, Temple UP, Philadelphia.pl_PL
dc.referencesMcRuer Robert (2002), Compulsory Able-Bodiedness and Queer/Disabled Existence [w:] Disability Studies. Enabling the Humanities, red. Snyder S.L., Brueggemann B.J., Garland-Thomson R., Modern Language Association of America, New York.pl_PL
dc.referencesNelson Jack A. (1994), Broken Images. Portrayals of Those with Disabilities in American Media [w:] The Disabled, the Media, and the Information Age, red. Nelson J.A., Greenwood Press, Westport–London.pl_PL
dc.referencesOstrowska Elżbieta (1995), Kino i nierzeczywistość. O praktykach intertekstualnych we współczesnym filmie, „Acta Universitatis Lodzensis Folia Scientiae Artium et Litterarum” z. 5.pl_PL
dc.referencesPawlicki Marek (2013), Za kulisami powieści: wybrane przykłady anglojęzycznej prozy autotematycznej [w:] Dziewięć odsłon literatury brytyjskiej. Wiek XX po współczesność, red. Bleinert M., Wyd. UJ, Krakow.pl_PL
dc.referencesPointon Ann, Davies Chris (1997), Framed. Interrogating Disability in the Media, British Film Institute, London.pl_PL
dc.referencesPritchard Erin (2017), Cultural Representations of Dwarfs and Their Disabling Affects on Dwarfs in Society, „Considering Disability Journal”, vol. 1.pl_PL
dc.referencesSaxton Marsha (2006), Disability Rights and Selective Abortion [w:] The Disability Studies Reader. Second Edition, red. Davis L.J., Routledge, New York–London.pl_PL
dc.referencesSchimberg Aaron (2019), From Freaks to Fassbinder: six films that shaped my feature Chained for Life, „BFI”, www.bfi.org.uk/news-opinion/news-bfi/features/lff-62-chained-life-aaron-schimberg [dostęp: 30.01.2020]. Siebers Tobin (2004), Disability as Masquerade, „Literature and Medicine”, nr 23 (1).pl_PL
dc.referencesSławiński Janusz (red.) (1998), Słownik terminów literackich, wyd. 4, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław–Warszawa–Krakow.pl_PL
dc.referencesTakeda Kiyoshi (1986), Archéologie du discours sur l’auto-reflexivité au cinéma (praca doktorska obroniona w 1986 roku w Ecole des hautes etudes en sciences sociales).pl_PL
dc.referencesTakeda Kiyoshi (1992), Kino autorefleksywne. Kilka problemów metodologicznych [w:] Film: język – rzeczywistość – osoba, red. Helman A., Ostaszewski J., Polskie Towarzystwo Semiotyczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTeske Joanna Klara (2014), Myśl Karla R. Poppera a współczesne badania nad sztuką, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, nr 4 (92).pl_PL
dc.referencesWaugh Patricia (1986), Metafiction: The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction, Routledge, New York–London.pl_PL
dc.referencesZdrodowska Magdalena (2017), W kostiumie niepełnosprawności, „Fragile”, nr 1 (35).pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2020/63.2/9
dc.relation.volume63pl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe