dc.contributor.author | Paczkowski, Mikołaj | |
dc.date.accessioned | 2022-10-20T15:24:03Z | |
dc.date.available | 2022-10-20T15:24:03Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43810 | |
dc.description.abstract | This work is an attempt at reading Tadeusz Różewicz’s book entitled Mother Departs from the perspective of literary genetics. A literary genre has been treated as a factor in the interpretation, which could influence the reception of the text. The first part concerns proposals indicated by scholars and critics in the context of this work, such as the Lament, the Treaty of poetry, collage or silva. In the second part the interpretation was carried out taking into account the author's concept of genre, which is narrative Assemblage Art. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;4 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | literary genetics | pl_PL |
dc.subject | narrative Assemblage Art | pl_PL |
dc.subject | literary genre | pl_PL |
dc.subject | narrative identity | pl_PL |
dc.title | Matka odchodzi Tadeusza Różewicza jako asamblaż narracyjny | pl_PL |
dc.title.alternative | Mother Departs by Tadeusz Różewicz as narrative Assemblage Art | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 91-104 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Różewicz Tadeusz (1999), Matka odchodzi, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Burek Tomasz (1974), Nieczyste formy Różewicza, „Twórczość”, z. 7. | pl_PL |
dc.references | Cieślak Robert (2013), Widzenie Różewicza, Wydawnictwo UW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Genette Gérard (2014), Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. T. Stróżyński, A. Milecki, słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Głowiński Michał (1998), Gatunki literackie [w:] idem, Dzieło wobec odbiorcy. Szkice z komunikacji literackiej, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Janion Maria (1999), Nadmiar bólu, „Gazeta Wyborcza”, nr 237. | pl_PL |
dc.references | Koszowy Marta (2013), W poszukiwaniu rzeczywistości. Mediacyjna rola fotografii we współczesnej prozie polskiej, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kruszewski Wojciech (2010), Rękopisy i formy. Badanie literatury jako sztuka odnajdywania pytań, Wydawnictwo KUL, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Kunz Tomasz (2005), Strategie negatywne w poezji Tadeusza Różewicza. Od poetyki tekstu do poetyki lektury, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Legeżyńska Anna (2001), Treny Różewicza, „Polonistyka” nr 1. | pl_PL |
dc.references | Łebkowska Anna (2006), Narracja [w:] red. M.P. Markowski, R. Nycz, Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Michałowska Marianna (2012), Foto-teksty. Związki fotografii z narracją, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Nycz Ryszard (1984), Sylwy współczesne. Problem konstrukcji tekstu, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Rajna Karolina (2013), Asamblaż z lat sześćdziesiątych dwudziestego wieku w polskich kolekcjach muzealnych. Problem dokumentacji, „Sztuka i Dokumentacja”, nr 9. | pl_PL |
dc.references | Rosner Katarzyna (2003), Narracja, tożsamość i czas, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Różewicz Tadeusz (1947), Niepokój, Przełom, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Skrendo Andrzej (2012a), Przodem Różewicz, IBL PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Skrendo Andrzej 2012b, Tadeusz Różewicz i granice literatury. Poetyka i etyka transgresji, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Sławiński Janusz (1988), Collage [w:] Słownik terminów literackich, wyd. 2 poszerz., Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Spólna Anna (2007), Nowe „Treny”? Polska poezja żałobna po II wojnie światowej a tradycja literacka, Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Taylor Charles (2012), Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przeł. M. Gruszczyński i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Walker John A. (1992), Assemblage Art [w:] idem, Glossary of Art, Architecture & Design Since 1945, ed. 3, G. K. Hall & Co, Boston. | pl_PL |
dc.references | Zaleski Marek (1996), Formy pamięci: o przedstawianiu przeszłości w polskiej literaturze współczesnej, IBL PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.26485/ZRL/2018/61.4/6 | |
dc.relation.volume | 61 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |