dc.contributor.author | Kałuża, Anna | |
dc.date.accessioned | 2022-10-18T14:34:44Z | |
dc.date.available | 2022-10-18T14:34:44Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43776 | |
dc.description.abstract | The aim of the article is to discuss the work of Zofia Kulik Garden (Libera and flowers) in the context of artistic detournement. Kulik, playing a game with the aesthetic principles of presenting masculine and feminine body in patriarchal culture, shows how subversive repetition can be. The artist questions various orders of power, avoiding masculinization and the feminization of the male body. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;2 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | body | pl_PL |
dc.subject | power | pl_PL |
dc.subject | masculinity | pl_PL |
dc.subject | woman | pl_PL |
dc.subject | photo-collage | pl_PL |
dc.title | Przechwycenia estetyzacji — Zofia Kulik Ogród (Libera i kwiaty) | pl_PL |
dc.title.alternative | Detournement of Aestheticization — Zofia Kulik The Garden (Libera and Flowers) | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 103-116 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Filologiczny, Instytut Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego, Zakład Krytyki i Literatury Ponowoczesnej | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Bakke Monika (b. r.), Rozkwitający seks. Roślinne transpozycje w pracach Natalii LL i Zofii Kulik, https://www.academia.edu/31359607/Rozkwitający_seks._Roślinne_transpozycje_w_pracach_Natalii_LL_i_Zofii_Kulik [dostęp: 8.06.2018]. | pl_PL |
dc.references | Brauer Fae (2017), Naturyzacja ewolucji: kolonie zwierzęce, drzewa życia i modernizm międzygatun-kowy, przeł. B. Połowińska [w:] Superorganizm. Awangarda i doświadczenie przyrody, pod red. A. Jach, P. Kurc-Maj, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Butler Judith (2008), Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, przeł. K. Krasuska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bzik kulturalny: Kulik Zofia [wideo] (2011), http://culture.pl/pl/wideo/bzik-kulturalny-zofia--kulik-wideo [dostęp: 3.03.2018]. | pl_PL |
dc.references | Crary Jonathan (2009), Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przeł. Ł. Zaremba, Wydawnictwo UW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Czubak Bożena (2004), Archiwum gestów, http://kulikzofia.pl/archiwum/bozena-czubak-ar-chiwum-gestow/ [dostęp: 3.03.2018]. | pl_PL |
dc.references | Czubak Bożena (2008), Desenie, http://kulikzofia.pl/archiwum/bozena-czubak-desenie/ [dostęp: 3.03.2018]. | pl_PL |
dc.references | Debord Guy (2006), Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu, przeł. M. Kwaterko, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Debord Guy (2006a), A User’s Guide to Détournement [w:] Situationist International Anthology, pod red. K. Knabb, http://www.bopsecrets.org/SI/index.htm [dostęp: 3.03.2018]. | pl_PL |
dc.references | Deleuze Gilles, Félix Guattari (2015), Tysiąc plateau, przeł. J. Bednarek, bęc zmiana, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Freedberg David (2005), Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, przeł. E. Kle-kot, Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Fudała Tomasz (2004), Ogrody Zofii Kulik czyli Libera w królestwie flory, „Odra”, nr 11, http://kulikzofia.pl/archiwum/tomasz-fudala-ogrody-zofii-kulik-czyli-libera-w-krolestwie-flory/ [dostęp: 3.03.2018]. | pl_PL |
dc.references | Jakubowska Agata (2004), Na marginesach lustra. Ciało kobiece w pracach polskich artystek, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kowalczyk Izabela (2002), Zofia Kulik: dekonstrukcja systemów władzy [w:] tejże, Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., Wydawnictwo sic!, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kowalczyk Izabela (2010), Odczarowanie „męskości” w sztuce krytycznej [w:] tejże, Matki-Polki, Chłopcy i Cyborgi... Sztuka i feminizm w Polsce, Galeria Miejska „Arsenał”, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Kozyra Katarzyna (1992), Karaski. Serie fotografii czarno-białych, http://katarzynakozyra.pl/pra-ce/karaski/ [dostęp: 3.03.2018]. | pl_PL |
dc.references | Kozyra Katarzyna 2001a), Boys. Wideo oraz seria fotografii, http://katarzynakozyra.pl/prace/boys/ [dostęp: 3.03.2018]. | pl_PL |
dc.references | Kozyra Katarzyna (2001b), Lekcja tańca. Performans, instalacja wideo, fotografie barwne, http://katarzynakozyra.pl/prace/lekcja_tanca/ [dostęp: 3.03.2018]. | pl_PL |
dc.references | Le Goff Jacques, Nicolas Truong (2006), Historia ciała w średniowieczu, przeł. I. Kania, Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Leszkowicz Paweł (2012), Nagi mężczyzna. Akt męski w sztuce polskiej po 1945 roku, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Nead Lynda (1998), Akt kobiecy. Sztuka, obscena i seksualność, przeł. E. Franus, Rebis, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Piotrowski Piotr (1999), Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Rebis, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Piotrowski Piotr (2007), Od Syberii do Cyberii [w:] tegoż, Sztuka według polityki. Od melancholii do Pasji, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Ronduda Łukasz (2009), W kręgu formy otwartej: gry wizualne, działania, partycypacja, archiwa, wspól-noty [w:] tegoż, Sztuka polska lat 70. Awangarda, koncepcja wydawnicza P. Uklański, Polski Western, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Jelenia Góra, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Salwa Mateusz (2016), Estetyka ogrodu. Między sztuką a ekologią, Przypis, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Turowicz Joanna (2011), Zofia Kulik [w:] Artystki polskie, pod red. A. Jakubowska, Szkolne PWN, Warszawa–Bielsko-Biała. | pl_PL |
dc.references | Wilson Sarah (1999), Odkrywanie psyche: Zofia Kulik, kat., Muzeum Narodowe, Poznań, http://kulikzofia.pl/archiwum/sarah-wilson-odkrywanie-psyche-zofia-kulik/ [dostęp: 3.03.2018]. | pl_PL |
dc.references | Wróblewska Hanna (2011), Katarzyna Kozyra [w:] Artystki polskie, pod red. A. Jakubowska, Szkolne PWN, Warszawa–Bielsko-Biała. | pl_PL |
dc.references | Załuski Tomasz (2010), Procesualne archiwum jako materia sztuki. O działaniach duetu KwieKulik [w:] Materia sztuki, pod red. Michał Ostrowicki, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Zofia Kulik. Autoportrety i Ogród / Self-Portraits and the Garden (2004), pod red. B. Czubak, tłum. M.B. Guzowska, Galeria Le Guern, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zofia Kulik. Od Syberii do Cyberii (2004), pod red. B. Czubak, Z. Kulik, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Warszawa, Kraków. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.26485/ZRL/2018/61.2/8 | |
dc.relation.volume | 61 | pl_PL |
dc.discipline | nauki o sztuce | pl_PL |