Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMarcela, Mikołaj
dc.date.accessioned2022-10-18T13:58:57Z
dc.date.available2022-10-18T13:58:57Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43773
dc.description.abstractIn Cyborg Manifesto Donna Haraway writes: “cyborgs (…) make very problematic the statuses of man or woman, human, artefact, member of a race, individual entity, or body”. This paper returns to the very beginning of thinking about this figure and examines the first protocyborg images created by Futurist and Dada female artists. I also look at Dracula’s Mina Harker as one of the first Western protocyborg figures. I ask to what extent such images anticipated the new forms of subjectivity and how they made the relation between human-nature and human-technology problematic as well as thinking in categories of gender.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectcyborgpl_PL
dc.subjectfeminismpl_PL
dc.subjectfemalepl_PL
dc.subjectdadaismpl_PL
dc.subjectfuturismpl_PL
dc.titleManifesty cyborgów: awangardowa wizja fuzji kobiety z maszyną (Hannah Höch — Giannina Censi — Mina Harker)pl_PL
dc.title.alternativeCyborg Manifestos: Avant-garde Vision of Female and Machine Fusion (Hannah Höch — Giannina Censi — Mina Harker)pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number63-73pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Filologiczny, Instytut Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego, Zakład Historii Literatury Poromantycznejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBiro Matthew (2009), The Dada Cyborg, University of Minnesota Press, Minneapolis.pl_PL
dc.referencesBraidotti Rosi (2009), Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym, przeł. A. Derra, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDoane Mary Anne (1990), Technophilia: Technology, Representation, and the Feminine [in:] Body/ Politics: Women and the Discourse of Science, eds. M. Jacobus, E. Fox-Keller, S. Shuttleworth, Routledge, New York.pl_PL
dc.referencesGelder Ken (2001), Reading the Vampire, Routledge, London.pl_PL
dc.referencesGonzalez Jennifer (1995), Envisioning Cyborg Bodies: Notes From Current Research [in:] The Cyborg Handbook, eds. C.H. Gray, H. Figueroa-Sarriera, S. Mentor, Routledge, New York.pl_PL
dc.referencesHaraway Donna (1998), Manifest cyborga, przeł. E. Franus, http://www.magazynsztuki.home. pl/post_modern/9.htm [dostęp: 14.01.2018].pl_PL
dc.referencesHaraway Donna (2003), Manifest cyborga, przeł. S. Królak i E. Majewska, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, nr 1.pl_PL
dc.referencesHaraway Donna (2012), Manifest cyborgów stowarzyszonych, przeł. J. Bednarek [w:] Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, pod red. A. Gajewska, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.pl_PL
dc.referencesKlöck Anja (1999), Of Cyborg Technologies and Fascistized Mermaids: Giannina Censi’s Aerodanze in 1930s Italy, „Theatre Journal”, Vol. 51, No. 4.pl_PL
dc.referencesMelzer Patricia (2006), Alien Constructions. Science Fiction and Feminist Thought, University of Texas Press, Austin.pl_PL
dc.referencesOrbaugh Sharalyn (2005), The Genealogy of the Cyborg in Japanese Popular Culture [in:] World Weavers: Globalization, Science Fiction, and the Cybernetic Revolution, eds. W. K. Yuen, G. Westfahl, A. K. Chan, Hong Kong UP, Hong Kong.pl_PL
dc.referencesSconce Jeffrey (2000), Haunted Media, Duke UP, Durham–London.pl_PL
dc.referencesSpringer Claudia (1996), Electronic Eros: Bodies and Desires in the Postindustrial Age, University of Texas Press, Austin.pl_PL
dc.referencesStoker Bram (2009), Drakula, przeł. M. Król, Zielona Sowa, Kraków.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2018/61.2/5
dc.relation.volume61pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe