Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKasprzak, Marta
dc.contributor.editorJakubowska, Małgorzata
dc.date.accessioned2022-10-17T05:00:07Z
dc.date.available2022-10-17T05:00:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43738
dc.description.abstractThe article focuses on the construction of time and narration in The Third Part of the Night directed by Andrzej Żuławski. By reffering to Gilles Deleuze’s film theory and Mirosław Przylipiak’s typology of subjectivization techniques, the author attempts to indicate the variety of narrative techniques supplemented by the male protagonist’s point-of-view and mind images. This paper also contains neoformalist analysis of the two selected film scenes whose visual side may be considered as representative to The Third Part of the Night and — from the very first shots — consistently evokes the threat of impending Apocalypse.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAndrzej Żuławskipl_PL
dc.subjectfilm narrationpl_PL
dc.subjecttime-imagepl_PL
dc.subjectfilm subjectivization techniquespl_PL
dc.subjecttime-movementpl_PL
dc.titleW cieniu prywatnej Apokalipsy. Subiektywizacja czasu i narracji w filmie Trzecia część nocy Andrzeja Żuławskiegopl_PL
dc.title.alternativeIn the shadow of the private Apocalypse. The subjectivisation of time and narration in The Third Part of the Night by Andrzej Żuławskipl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number71-80pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBordwell David, Kristin Thompson (2010), Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, przeł. B. Rosińska, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGuerin-Castell Anne (2000), Dwoista forma Szyfrów Wojciecha Jerzego Hasa. Prawda do rozszyfrowania, „Kwartalnik filmowy” nr. 29–30, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDeleuze Gilles (2008), Kino: 1. Obraz-ruch, 2. Obraz-czas, przeł. J. Margański, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesDeleuze Gilles, Felix Guattari (1988), Kłącze, przeł. B. Banasiak, „Colloquia Communia” nr. 1–3, Toruń.pl_PL
dc.referencesDeleuze Gilles, Felix Guattari (2015), Tysiąc plateau, red. Bednarek J., Warszawa.pl_PL
dc.referencesDemby Łucja (2001), Kino w zwierciadle psychoanalityka. Lacanowska faza ‘lustra’ jako fundament wrażenia realności w kinie, „Estetyka i krytyka”, Krakow.pl_PL
dc.referencesJakubowska Małgorzata (2013), Kryształy czasu. Kino Wojciecha Jerzego Hasa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego i Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT, Łodź.pl_PL
dc.referencesJung Carl Gustav (1997), Psychologia przeniesienia, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo Wrota, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKletowski Piotr (2016), Filmowy kosmos Andrzeja Żuławskiego, „Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu” nr 3, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKletowski Piotr, Marecki Piotr (red.) (2008), Żuławski. Przewodnik Krytyki Politycznej, Krytyka Polityczna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKluszczyński Ryszard W. (1984), Narracja pozornie subiektywna w filmie Andrzeja Żuławskiego „Trzecia część nocy” [w:] Analizy i interpretacje: film polski, Uniwersytet Śląski, Katowice.pl_PL
dc.referencesKopczyński Krzysztof (2018), O romantycznej teorii ironii artystycznej z nieustającym odniesieniem do filmu polskiego. Szkic problemu, „Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu” nr 3, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLedochowski Aleksander (1971), Trzecia część nocy (list otwarty), „Kino” nr 12, www.akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/artykuly/trzecia-czesc-nocy/333 [dostęp: 07.2020].pl_PL
dc.referencesLedochowski Aleksander (1971), Czas zatraty, czas odkupienia, „Kino” nr 10, akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/artykuly/czas-zatraty-czas-odkupienia/329 [dostęp: 20.07.2020].pl_PL
dc.referencesPrzylipiak Mirosław (1990), Narrator literacki, narrator filmowy, „Studia Filmoznawcze”, red. Trzynadlowski J., Wrocław.pl_PL
dc.referencesPrzylipiak Mirosław (1987), O subiektywizacji narracji filmowej, „Studia Filmoznawcze”, red. Trzynadlowski J., Wrocław.pl_PL
dc.referencesRosner Katarzyna (2006), Narracja, tożsamość i czas, Universitas, Krakow.pl_PL
dc.referencesStelmach Miłosz (2018), W obliczu końca. Apokaliptyczna wrażliwość Andrzeja Żuławskiego, „Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu” nr 3, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŻuławski Andrzej (w rozmowie z Renatą Kim) (2011), Ostatnie słowo, Czerwone i Czarne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŻyto Kamila (2010), Strategie labiryntowe w filmie fikcji, Wydawnictwo UŁ, Łodź.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2020/63.2/5
dc.relation.volume63pl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe