Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPopczyk-Szczęsna, Beata
dc.contributor.editorJakubowska, Małgorzata
dc.date.accessioned2022-10-17T04:45:46Z
dc.date.available2022-10-17T04:45:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43736
dc.description.abstractThe starting point of these considerations in the form of a case study are two issues: intermediality as a distinguishing mark of contemporary hybrid art forms and numerous references to famous films in the latest Polish theatre. The article concerns the performance Between the mouth and the edge of the cup (directed by Remigiusz Brzyk, Zagłębie Theatre in Sosnowiec, 17.05.2019). This performance, inspired by the biography of Maria Rodziewiczówna, is an example of the corelation of various media and an autothematic show whose theme is the writer's biography, popular novel, film and their reception.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1-2
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjecttheatrepl_PL
dc.subjectintermedialitypl_PL
dc.subjectbiographypl_PL
dc.subjectgenrepl_PL
dc.subjectpopular literaturepl_PL
dc.titleLiteratura — film — teatr. Praktyki intermedialne w spektaklach biograficznych. Studium przypadkupl_PL
dc.title.alternativeLiterature — film — theatre. Intermedial practices in biographical performances. A case studypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number43-55pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski, Wydział Humanistyczny, Instytut Nauk o Kulturzepl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAbramowska Janina (2000), Gatunek i temat [w:] Genologia dzisiaj, red. Bolecki W., Opacki I., IBL, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAmalgamaty sztuki. Intermedialne uwikłania teatru (2011), red. Limon J., Żukowska A., słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesBalcerzan Edward, Osiński Zbigniew (2003), Spektakl teatralny w świetle teorii informacji [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, t. 2. Teatr, red. Degler J., Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesBalme Christopher (2007), Zastępcze sceny: teatr, perfomans i wyzwania nowych mediów, przeł. E. Partyga, „Dialog”, nr 12.pl_PL
dc.referencesBolter J. Dawid, Grusin Richard (2000), Remediation: Understanding New Media, MIT Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesBorowski Mateusz, Sugiera Małgorzata (2012), Konszachty z medialnością, „Didaskalia”, nr 107.pl_PL
dc.referencesDebray Regis (2010), Wprowadzenie do mediologii, przeł. A. Kapciak, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDobrowolski Piotr (2015), Kinoteatr. Film i techniki filmowe we współczesnym teatrze polskim [w:] Teatr wobec filmu, film wobec teatru, red. Partyga E., Nadgrodkiewicz G., Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFiliciak Marek, Tarkowski Alek (2010), Alfabet nowej kultury: R jak remediacja, dwutygodnik.com, www.dwutygodnik.com/artykul/701-alfabet-nowej-kultury-r-jak-remediacja.html [dostęp: 4.01.2020]. Fischer-Lichte Erika (2012), Teatr i teatrologia. Podstawowe pytania, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesGosk Hanna (2009), Sylwa ponowoczesna. Fragment, autobiografia, konwencja literacka [w:] Polska genologia. Gatunek w literaturze współczesnej, red. Cudak R., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMarkowski Michał Paweł (2013), Medium doskonałe, „Tygodnik Powszechny”, www.tygodnikpowszechny.pl/medium-doskonale-19489 [dostęp: 3.01.2020].pl_PL
dc.referencesMartuszewska Anna (1989), Jak szumi Dewajtis? Studia o powieściach Marii Rodziewiczówny, Wydawnictwo Literackie, Krakow.— (1997), „Ta trzecia”. Problemy literatury popularnej, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesMcLuhan Marshall (2004), Zrozumieć media: przedłużenia człowieka, przeł. N. Szczucka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPavis Patrice (1998), Słownik terminów teatralnych, przeł. S. Świontek, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesPavis Patrice (2011), Media na scenie [w:] Amalgamaty sztuki. Intermedialne uwikłania teatru, red. Limon J., Żukowska A., słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSajewska Dorota (2012), Pod okupacją mediów, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa. Słownik terminologii medialnej (2006), red. Pisarek W., Universitas, Krakow.pl_PL
dc.referencesTeatr wobec filmu, film wobec teatru (2015), red. Partyga E., Nadgrodkiewicz G., Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTeatr wśród mediów (2015), red. Duda A., Wiśniewska M., Oleszek B., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.pl_PL
dc.referencesTomasik Krzysztof (2014), Butch polskiej literatury (Maria Rodziewiczówna) [w:] tegoż, Homobiografie, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.— (2019), Czy Rodziewiczówna może być seksi?, „Krytyka Polityczna”, krytykapolityczna.pl/kultura/teatr/tomasik-czy-rodziewiczowna-moze-byc-seksi/ [dostęp: 3.01.2020].pl_PL
dc.referencesWach-Malicka Henryka (2019), Rodziewiczówna, czyli co jest ukryte między literaturą a życiem, serwis „Dziennik Zachodni”, nr 116 (20.05.2019), www.e-teatr.pl/pl/artykuly/275503,druk.html [dostęp: 03.02.2020].pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2020/63.2/3
dc.relation.volume63pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe