Show simple item record

dc.contributor.authorDynkowska, Julia
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2022-10-08T04:49:26Z
dc.date.available2022-10-08T04:49:26Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43590
dc.description.abstractThis paper is a close-reading of Joyce Carol Oates’ short story The Woman in the Window inspired by Edward Hopper’s 11 A.M. An extensive narrative, which is overwritten over the painting and set in it’s space-time framework, enables the short story discussed herein to be considered as an ekphrastic apocryphon with subversive potential. Literary reaffirmation of the perspective of painted woman that is obviously omitted in Hopper’s masterpiece, allows for the alleged oppressiveness of the painting to be revealed.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;3
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectapocryphonpl_PL
dc.subjectekphrasispl_PL
dc.subjectrefocalizationpl_PL
dc.subjectJoyce Carol Oatespl_PL
dc.subjectEdward Hopperpl_PL
dc.titleJak się opowiada o „obrazie nie-do-powiedzenia” — przypadek ekfrastycznego apokryfu (Kobieta w oknie Joyce Carol Oates)pl_PL
dc.title.alternativeNarrating the Un-narratable Painting — the Case of Ekphrastic Apokryphon (Joyce Carol Oates’s The Woman in the Window)pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number47-60pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAlive in Shape and Color. 16 Paintings by Great Artists and the Stories they Inspired (2017), ed. Block L., Pegasus Books, New York.pl_PL
dc.referencesArnheim Rudolf (1978), Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, przeł. J. Mach, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBal Mieke (2012), Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przeł. zesp. pod red. Kraskowskiej E., Rajewskiej E., Wydawnictwo UJ, Krakow.pl_PL
dc.referencesBieńczyk Marek (2015), Przezroczystość, [ebook] Wielka Litera, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCarson Anne (2000), Hopper: Confessions [w:] Men in The Off Hours, [ebook] Random House, London.pl_PL
dc.referencesConnell Raewyn W., Messerschmitt James W. (2005), Hegemonic Masculinity: Rethinking the Concept, „Gender and Society”, vol. 19, is. 6, s. 829–859.pl_PL
dc.referencesDynkowska Julia (2016a), Ekfraza jako apokryf. O powieści „Saturn. Czarne obrazy z życia mężczyzn z rodziny Goya” Jacka Dehnela [w:] Literatura prze-pisana II. Od zapomnianych teorii do kryminału, red. Izdebska A., Przybyszewska A., Szajnert D., Wydawnictwo UŁ, Łodź, s. 123–134.pl_PL
dc.referencesDynkowska Julia (2016b), Refocalization as a Strategy of Apocryphal Rewriting, „Zagadnienia Rodzajow Literackich”, nr 59, z. 1, s. 63–79.pl_PL
dc.referencesDziadek Adam (2011), Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesEdward Hopper and the American Imagination (1995), eds. Lyons D., Weinberg A.D., Grau J., W.W. Norton & Company, New York.pl_PL
dc.referencesEllestrom Lars (2019), Transmedial Narration: Narratives and Stories in Different Media, Palgrave Macmillan, Vaxjo.pl_PL
dc.referencesExhibitions — Edward Hopper (2020), www.fondationbeyeler.ch/en/exhibitions/edward-hopper/ [dostęp: 28.08.2020].pl_PL
dc.referencesFilipiuk-Michniewicz Marta, Żyła Marcin (2020), Co nam daje kwarantanna, www.tygodnikpowszechny.pl/co-nam-daje-kwarantanna-163179 [dostęp: 22.04.2020].pl_PL
dc.referencesFischer Barbara (2009), Noisy Brides, Suspicious Kisses: Revising Ravishment in Experimental Ekphrasis by Women [w:] In the Frame: Women’s Ekphrastic Poetry from Marianne Moore to Susan Wheeler, University of Delaware Press, Newark, s. 72–92.pl_PL
dc.referencesFriedman Ellen G. (2006), Feminism, Masculinity, and Nation in Joyce Carol Oates’s Fiction, „Studies in the Novel”, vol. 38, no 4, s. 478–493.pl_PL
dc.referencesFryd Vivien Green (2000), Edward Hopper’s „Girlie Show”. Who Is the Silent Partner?, „American Art”, vol. 14, no 2, s. 52–75.pl_PL
dc.referencesGogler Paweł (2004), Kłopoty z ekfrazą, „Przestrzenie Teorii”, z. 3/4, s. 137–152.pl_PL
dc.referencesGreenberger Alex (2020), No, We Are Not All Edward Hopper Paintings Now, www.artnews.com/art-news/news/edward-hopper-coronavirus-1202682553/ [dostęp: 20.04.2020].pl_PL
dc.referencesHedley Jean (2009), The Subject of Ekphrasis [w:] In the Frame: Women’s Ekphrastic Poetry from Marianne Moore to Susan Wheeler, red. Hedley J., Halpern N., Spiegelman W., Univeristy of Delaware Press, Newark, s. 15–40.pl_PL
dc.referencesHeffernan James A.W. (2004), Museum of Words. The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery, The University of Chicago Press, Chicago.pl_PL
dc.referencesHendrykowski Marek (2000), Film jako źródło historyczne, Ars Nova, Poznań.pl_PL
dc.referencesHorstkotte Silke, Pedri Nancy (2011), Focalization in Graphic Narrative, „Narrative” 19 no. 3, s. 330–357.pl_PL
dc.referencesIwasiow Inga (2008), Kobieca saga i potrzeba genealogii [w:] Gender dla średnio zaawansowanych, W.A.B., Warszawa, s. 136–162.pl_PL
dc.referencesJones Jonathan (2020), We are all Edward Hopper Paintings Now: Is He the Artist of the Coronavirus Age?, www.theguardian.com/artanddesign/2020/mar/27/we-are-all-edward-hopperpaintings-now-artist-coronavirus-age [dostęp: 22.04.2020].pl_PL
dc.referencesLindgren Michael (2016), What Can Fiction Writers Bring to Edward Hopper’s Paintings?, „The Washington Post”, www.washingtonpost.com/entertainment/books/what-can-fiction-writers-bring-to-edward-hoppers-paintings/2016/12/27/869c396c-cc46-11e6-a87fb917067331bb_story.html [dostęp: 10.01.2019].pl_PL
dc.referencesLipiński Filip (2008), Widzące obraz. Motyw postaci w twórczości Edwarda Hoppera, „Atrium Questiones”, nr 18, s. 151–194.pl_PL
dc.referencesLipiński Filip (2013), Hopper wirtualny. Obrazy w pamiętającym spojrzeniu, Wydawnictwo UMK, Toruń.pl_PL
dc.referencesLisak-Gębala Dobrawa (2014), Ultraliteratura. O strategiach transmedialnych i poszukiwaniu pozawerbalnego we współczesnej literaturze polskiej, Universitas, Krakow.pl_PL
dc.referencesLisak-Gębala Dobrawa (2016), Wizualne odskocznie. Wokół współczesnej polskiej eseistyki o malarstwie i fotografii, Universitas, Krakow.pl_PL
dc.referencesLodge Guy (2013), Shirley. Visions of Reality, „Variety”, variety.com/2013/film/markets-festivals/shirley-visions-of-reality-1117949207/ [dostęp: 15.02.2020].pl_PL
dc.referencesMarkowski Michał Paweł (2010), Słońce, możliwość, radość [w:] Słońce, możliwość, radość, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesMikkonen Kai (2011), Graphic narratives as a challenge to transmedial narratology: The question of focalization, „Amerikastudien/American Studies”, no 56, s. 637–652.pl_PL
dc.referencesMitchell William John Thomas (1994), Ekphrasis and the Other [w:] Picture Theory, The University of Chicago Press, Chicago, s. 151–181.pl_PL
dc.referencesMorris Daniel (2002), Remarkable Modernisms: Contemporary American Authors on Modern Art, Univeristy of Massachusetts Press, Boston.pl_PL
dc.referencesMrozewicz Anna Estera (2010), Śladami ekfrazy. Duńscy pisarze współcześni wobec sztuk wizualnych, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.pl_PL
dc.referencesOates Joyce Carol (2012), Edward Hopper’s „11 A.M.”, 1926, „The New Yorker”, www.newyorker.com/magazine/2012/08/27/edward-hoppers-11-a-m-1926 [dostęp: 15.02.2020].pl_PL
dc.referencesOates Joyce Carol (2016), The Woman in the Window [w:] In Sunlight or in Shadow. Stories Inspired by the Paintings of Edward Hopper, red. Block L., Pegasus Books, New York, s. 183–205.pl_PL
dc.referencesOates Joyce Carol (2018), Kobieta w oknie, przeł. J. Kozłowski [w:] W świetle i w mroku. Opowiadania inspirowane malarstwem Edwarda Hoppera, red. Block L., przeł. Ł. Witczak, M. Jaszczurowska i in., W.A.B., Warszawa 2018.pl_PL
dc.referencesRadkiewicz Małgorzata (2016), Władca spojrzenia [w:] Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, red. Rudaś-Grodzka M., Nadana-Sokołowska K. i in., [ebook] Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSendyka Roma (2011), Antropologia zmysłów, „Autoportret”, nr 3 [35], s. 20–27.pl_PL
dc.referencesSkucha Mateusz (2014), Męskość hegemoniczna (hegemonialna) [w:] Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, red. Rudaś-Grodzka M., Nadana-Sokołowska K. i in., [ebook] Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSwoboda Bartosz (2011), Zniewalająca siła ekfrazy (rzecz o zmaganiach słowa i obrazu w poglądach W.J.T. Mitchella), „Przestrzenie Teorii”, nr 16, s. 41–50.pl_PL
dc.referencesSwoboda Bartosz (2015), Ekfrazy modernistyczne i „mowa dzieła sztuki”, „Slovo. Journal of Slavic Languages, Literatures and Cultures”, nr 56, s. 90–104.pl_PL
dc.referencesSzajnert Danuta (2000), Mutacje apokryfu [w:] Genologia dzisiaj, red. Bolecki W., Opacki I., IBL PAN, Warszawa, s. 137–157.pl_PL
dc.referencesSzajnert Danuta (2011), Dywersyjny potencjał apokryfu, „Zagadnienia Rodzajow Literackich”, nr 54, z. 2, s. 357–371.pl_PL
dc.referencesSzajnert Danuta (2014), Apokryf literacki, „Zagadnienia Rodzajow Literackich”, nr 57, z. 2, s. 203–215. Święcicka Aneta Eliza (2004), Edward Hopper — oblicza samotności, „Format. Pismo artystyczne”, nr. 3, 4, s. 51–52.pl_PL
dc.referencesThe Poetry of Solitude. A Tribute to Edward Hopper (1995), ed. Levin G., Universe Publishing, New York.pl_PL
dc.referencesUpdike John (1995), Hopper’s Polluted Silence, „The New York Review of Books”, www.nybooks. com/articles/1995/08/10/hoppers-polluted-silence/ [dostęp: 15.02.2020].pl_PL
dc.referencesWenders Wim (2020a), Two or Three Things I Know About Edward Hopper, www.wim-wenders.com/event/two-or-three-things-i-know-about-edward-hopper/ [dostęp: 15.02.2020].pl_PL
dc.referencesWenders Wim (2020b), Wim Wenders on Edward Hopper, www.youtube.com/watch?v=rK5nfchdcKc [dostęp:15.02.2020].pl_PL
dc.referencesWieczorkiewicz Anna (2000), Muzeum ludzkich ciał. Anatomia spojrzenia, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2020/63.3/3
dc.relation.volume63pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe