Show simple item record

dc.contributor.authorGarda, Maria B.
dc.date.accessioned2022-09-20T10:08:43Z
dc.date.available2022-09-20T10:08:43Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationGarda M. B., Interaktywne fantasy. Gatunek w grach cyfrowych, Łódź 2016, https://doi.org/10.18778/7969-619-2pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-619-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43288
dc.descriptionCzym różnią się gatunki gier cyfrowych od gatunków znanych nam z filmu czy literatury, takich jak western bądź kryminał? Czy znane gry, takie jak rodzimy „Wiedźmin”, jedynie czerpią z repertuarów gatunkowych swoich książkowych lub ekranowych źródeł, czy też może oferują osobne i unikatowe wzorce gatunkowe? Autorka omawia zagadnienie gatunku w grach cyfrowych w relacji do innych mediów na przykładzie współzależności fantasy, komputerowych gier fabularnych („computer Role-Playing Games”) i gier angażujących („hardcore games”). Interesuje ją nie tylko wymiar reguł i związana z interaktywnością mechanika, ale także rama semantyczna świata gry oraz - łączące dwa poprzednie aspekty - doświadczenie rozgrywki. Jednocześnie Autorka zwraca szczególną uwagę na kontekst historyczny kultury gier cyfrowych i za pomocą licznych przykładów umieszcza prowadzoną argumentację w szerokiej perspektywie kulturoznawczej. Wprowadza do języka polskiego tłumaczenia istotnych terminów, które konsekwentnie stosuje i wyjaśnia, na potrzeby analizy wykorzystuje także własne pojęcia (m. in. model fuzji gatunkowej). Dzięki temu osadza groznawstwo w dyscyplinarnym kontekście akademickim.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Projekt „Redefinicje gatunku fantasy w grach cyfrowych” sfinansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji nr DEC2011/01/N/HS2/03030.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectgry cyfrowepl_PL
dc.subjectgry fantasypl_PL
dc.subjectcRPGpl_PL
dc.subjectWiedźminpl_PL
dc.subjectroguelikepl_PL
dc.titleInteraktywne fantasy. Gatunek w grach cyfrowychpl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Maria B. Garda, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number222pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej, Zakład Mediów Elektronicznych, 91-431 Łódź, ul. Franciszkańska 1/5pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-948-3
dc.referencesAarseth E., Cybertekst. Spojrzenie na literaturę ergodyczną, tłum. M. Pisarski, P. Schreiber, D. Sikora, M. Tabaczyński, Kraków–Bydgoszcz 2014.pl_PL
dc.referencesAarseth E., Genre Trouble, [w:] First Person: New Media as Story, Performance and Game, eds. N. Wardrip-Fruin, P. Harrigan, Cambridge, Mass., 2004.pl_PL
dc.referencesAarseth E., I Fought the Law: Transgressive Play and The Implied Player, Situated Play, Proceedings of DiGRA 2007 Conference, 2007, http://www.digra.org/wp-content/uploads/digitallibrary/07313.03489.pdfpl_PL
dc.referencesAarseth E., Smedstad M. S., Sunnanå L., A Multi-Dimensional Typology of Games, DiGRA ’03 – Proceedings of the 2003 DiGRA International Conference: Level Up, University of Utrecht, http://www.digra.org/digital-library/publications/a-multidimensional-typology-of-games/pl_PL
dc.referencesAdams E., Casual Versus Core, „Gamasutra.com”, 1 sierpnia 2000, http://www.gamasutra.com/view/feature/3120/casual_versus_core.phppl_PL
dc.referencesAdams E., Fundamentals of Game Design (3 edition.), Berkeley 2013.pl_PL
dc.referencesAdams E., Dormans J., Game mechanics: advanced game design, Berkeley 2012.pl_PL
dc.referencesAdams E., Ip B., From Casual to Core: A Statistical Mechanism for Studying Gamer Dedication, „Gamasutra.com”, 5 czerwca 2002, http://www.gamasutra.com/view/feature/131397/from_casual_to_core_a_statistical_.phppl_PL
dc.referencesAdams R., The Crowther and Woods “Colossal Cave Adventure” game. Here’s where it all began…, 2014, http://rickadams.org/adventure/a_history.htmlpl_PL
dc.referencesAddams S., CROWTHERS & WOODS, „Computer Gaming World”, April–May 1985, vol. 5.2.pl_PL
dc.referencesAltman R., Film/Genre, London 1999.pl_PL
dc.referencesApperley T. H., Genre and game studies: Toward a critical approach to video game genres, „Simulation & Gaming” 2006, nr 37 (1).pl_PL
dc.referencesArsenault D., Des typologies mécaniques à l’expérience esthétique: fonctions et mutations du genre dans le jeu vidéo [praca doktorska], 2011, https://www.academia.edu/2999430/Des_typologies_mecaniques_a_lexperience_esthetique_fonctions_et_mutations_du_genre_dans_le_jeu_videopl_PL
dc.referencesAttebery B., Stories about Stories: Fantasy and the Remaking of Myth, New York 2014.pl_PL
dc.referencesBalbus S., Zagłada gatunków, „Teksty Drugie” 1999, nr 6.pl_PL
dc.referencesBartle R., Gracze, którzy pasują do MUD-ów, tłum. P. Zająkała, [w:] Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, red. M. Filiciak, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesBarton M., Matt Chatt 45: Rogue [wideo], 15 stycznia 2010, http://www.youtube.com/watch?v=uKgCvDgBEaQpl_PL
dc.referencesBarton M., Dungeons and desktops: the history of computer role-playing games, Wellesley 2008.pl_PL
dc.referencesBaudrillard J., Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesBereś S., Sapkowski A., Historia i fantastyka, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesBerman M., „Wszystko, co stałe, ulatnia się w powietrzu”: Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, tłum. M. Szuster, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesBiletzki A., Matar A., Ludwig Wittgenstein, [w:] The Stanford Encyclopedia of Philosophy, ed. E. N. Zalta, http://plato.stanford.edu/archives/spr2014/entries/wittgenstein//pl_PL
dc.referencesBird A., Tobin E., Natural Kinds, [w:] The Stanford Encyclopedia of Philosophy, ed. E. N. Zalta, http://plato.stanford.edu/archives/win2012/entries/natural-kinds/pl_PL
dc.referencesBjörk S., Lundgren S., Holopainen J., Game Design Patterns, [w:] Level Up: Digital Games Research Conference Proceedings, eds. M. Copier, J. Raessens, Utrecht 2003.pl_PL
dc.referencesBlanchet A., Des Pixels à Hollywood. Cinéma et jeu vidéo, une histoire économique et culturelle, Paris 2010.pl_PL
dc.referencesBlume J., Is Harry Potter Evil?, „NYTimes.com”, 22 października 1999, http://www.nytimes.com/1999/10/22/opinion/is-harry-potter-evil.htmlpl_PL
dc.referencesBogost I., Unit Operations: An Approach to Videogame Criticism, Cambridge, Mass., 2006.pl_PL
dc.referencesBogost I., Ferrari S., Schweizer B., Newsgames: Journalism at Play, Cambridge, Mass., 2010.pl_PL
dc.referencesBolter D., Grusin R., Remediation: Understanding New Media, Cambridge, Mass., 2000.pl_PL
dc.referencesBoyer S. A., Soccer Moms: Conceptions of “Hardcore” and “Casual” in the Digital Games Medium [praca magisterska], 2009, http://scholarworks.gsu.edu/communication_theses/53/pl_PL
dc.referencesBriggs K. M., An Ecyclopedia of Faires: Hobgoblins, Brownies, Boogies and Other Supernatural Creatures, New York 1978.pl_PL
dc.referencesBrunetière F., Évolution des genres dans l’histoire de la literature, Paris 1914, http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k96275qpl_PL
dc.referencesBurghardt G. M., Play and Evolution, [w:] Encyclopedia of Play in Today’s Society, ed. R. P. Carlisle, London 2009.pl_PL
dc.referencesBurks A. R., Burks A. W., The First Electronic Computer: The Atanasoff Story, Ann Arbor 1989.pl_PL
dc.referencesCaillois R., Od baśni do science-fiction, tłum. J. Błoński, [w:] Odpowiedzialność i styl, red. M. Żurowski, Warszawa 1967.pl_PL
dc.referencesCaillois R., Science-fiction, tłum. B. Okólska, [w:] Spór o SF. Antologia szkiców i esejów o science-fiction, red. R. Handke, L. Jęczmyk, B. Okólska, Poznań 1989.pl_PL
dc.referencesCaillois R., Gry i ludzie, tłum. A. Tatarkiewicz, M. Żurowska, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesCarpenter H., Inklingowie. C. S. Lewis, J. R. R. Tolkien, Charles Williams i ich przyjaciele, tłum. Z. A. Królicki, Poznań 1999.pl_PL
dc.referencesChojnacki M. M., Flâneur w piaskownicy – doświadczenie nawigowalnej przestrzeni w grach komputerowych, „Replay” 2014, nr 1 (1).pl_PL
dc.referencesClute J., Grant J. (ed.), The Encyclopedia of Fantasy, London 1997.pl_PL
dc.referencesCode of Everand, 2009, http://areacodeinc.com/projects/code-of-everand/pl_PL
dc.referencesCollier B., MacLachlan J., The little engines that could’ve: The calculating machines of Charles Babbage, New York 1990.pl_PL
dc.referencesConsalvo M., Zelda 64 and video game fans: A walkthrough of games, intertextuality and narrative, „Television and New Media” 2003, no 4 (3).pl_PL
dc.referencesCook D., The Circle of Life: An Analysis of the Game Product Lifecycle, „Gamasutra.com”, 15 maja 2007, http://www.gamasutra.com/view/feature/1453/the_circle_of_life_an_analysis_of_.phppl_PL
dc.referencesCook D. Z., Advanced Dungeons & Dragons 2nd Edition. Przewodnik Mistrza Podziemi, tłum. P. Idzik, D. Konieczna, T. Kaszuba, M. Szwajcz, A. Solska, red. A. Szyndler, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesCostikyan G., Game Styles, Innovation, and New Audiences: An Historical View, 2005, s. 4, http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/06278.11155.pdfpl_PL
dc.referencesCostikyan G., Games, Storytelling, and Breaking the String, Cambridge, Mass., 2010.pl_PL
dc.referencesCraddock D., Chapter 8 finale, Stay awhile and listen, 31 października 2012, http://www.shacknews.com/article/76406/chapter-8-finale-condor-and-blizzard-lock-horns-over-diablopl_PL
dc.referencesCrawford C., The Art of Computer Game Design, Berkeley 1982.pl_PL
dc.referencesCzerny M., Globalizacja a rozwój, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesDiffey T. J., Wittgenstein, antyesencjalizm i definicja sztuki, „Estetyka i Krytyka” 2005, nr 9 (9/10).pl_PL
dc.referencesDillon T., Pool of Radiance, „Commodore User”, October 1988.pl_PL
dc.referencesDonovan T., Replay: the history of video games, Lewes 2010.pl_PL
dc.referencesEco U., Nieobecna struktura, tłum. A. Weinsberg, P. Bravo, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesEco U., Innowacja i powtórzenie: pomiędzy modernistyczną i postmodernistyczną estetyką, tłum. T. Rutkowska, „Przekazy i opinie” 1990, z. 1–2.pl_PL
dc.references„Edge Online”, Diehard Dungeon review, „Edge-Online.com”, 20 września 2012, http://www.edge-online.compl_PL
dc.referencesEliassen M., Chronology of Play, [w:] Encyclopedia of Play in Today’s Society, ed. R. P. Carlisle, London 2009.pl_PL
dc.referencesErnesto, Game of Thrones’ Most Pirated TV-Show of 2013, „TorrentFreak.com”, 25 grudnia 2013, https://torrentfreak.com/game-of-thrones-most-pirated-tv-show-of-2013-131225/pl_PL
dc.referencesEntertainment Software Association (ESA), Essential Facts About The Computer And Video Game Industry, 2013, https://www.theesa.com/facts/pdfs/ESA_EF_2013.pdfpl_PL
dc.referencesEntertainment Software Association (ESA), Essential Facts About The Computer And Video Game Industry, 2014, http://www.theesa.com/facts/pdfs/ESA_EF_2014.pdfpl_PL
dc.referencesErmi L., Mäyrä F., Fundamental Components of the Gameplay Experience: Analyzing Immersion, Proceedings of DiGRA 2005 Conference: Changing Views – Worlds in Play, 2005, http://people.uta.fi/~tlilma/gameplay_experience.pdfpl_PL
dc.referencesFiliciak M., Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesFiliciak M., Media, wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i Internetu, Gdańsk 2013.pl_PL
dc.referencesFizek S., Pivoting the Player. A Methodological Toolkit for Player Character Research in Offline Role-Playing Games [praca doktorska], 2012.pl_PL
dc.referencesFizek S., Gry na poważnie, czyli na czym polega „serious gaming”?, „Technopolis”, 22 marca 2010, http://technopolis.polityka.pl/2010/gry-na-powaznie-czyli-na-czym-polega-serious-gamingpl_PL
dc.referencesFowler A., Kinds of literature: an introduction to the theory of genres and modes, Cambridge, Mass., 1982.pl_PL
dc.referencesFranco G., Dunaway C., Gabriel Franco Interviews Cammie Dunaway on Latin America, VGC, Piracy, trans. by J. Mazel, „VGChartz.com”, 19 sierpnia 2008, http://www.vgchartz.com/article/1706/gabriel-franco-interviews-cammie-dunaway-on-latin-america-vgc-piracy/pl_PL
dc.referencesFrasca G., Ludolodzy też kochają opowiadania – notatki na temat sporu, który nigdy nie miał miejsca, [w:] Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, red. i tłum. M. Filiciak, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesGame Design Patterns Wikia, http://www. gdp2.tii.se/pl_PL
dc.referencesGarda M. B., Gry komputerowe jako dziedzictwo kulturowe, „Replay” 2014, 1 (1).pl_PL
dc.referencesGarda M. B., Limits of Genre, Limits of Fantasy: Rethinking Computer Role-Playing Games, [w:] Cultural Perspectives of Video Games: From Designer to Player, ed. A. L. Brackin, N. Guyot, Oxford 2012.pl_PL
dc.referencesGarda M. B., Neo-rogue and the essence of roguelikeness, „Homo Ludens” 2013, nr 1 (5).pl_PL
dc.referencesGarda M. B., Nostalgia in retro game design, DeFragging Game Studies – Digital Games Research Association Conference 2013, Georgia Institute of Technology, Atlanta 26–29 August 2013.pl_PL
dc.referencesGarda M. B., Grabarczyk P., Co to są gry „indie”?, „JawneSny.pl”, 18 kwietnia 2014, http://jawnesny.pl/2014/04/sa-gry-indie/pl_PL
dc.referencesGarda M. B., Grabarczyk P., Is Every Indie Game Independent? Towards the Meaning of Independence in Video Games [w druku].pl_PL
dc.referencesGardner E., Warner Bros. Wants to Disqualify Tolkien Lawyers in ‘Hobbit’ Fight, “The Hollywood Reporter”, 10 lipca 2012, http://www.hollywoodreporter.com/thr-esq/warner-bros-wantsdisqualify-tolkien-710764pl_PL
dc.referencesGaudreault A., Marion P., Cinéma et généalogie des medias, „Média Morphoses” 2006, no 16 (1), http://documents.irevues. inist.fr/bitstream/handle/2042/23485/ 2006_16_24.pdfpl_PL
dc.referencesGawrysiak P., Mańkowski P., Uchański A., Biblia komputerowego gracza, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesGłowiński M., Fantastyka, [w:] Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2000.pl_PL
dc.referencesGonsierowska D., korespondencja z autorką, 2011.pl_PL
dc.referencesGrabarczyk P., Brzemię złotego wieku demosceny, Ha!art 2014, 47.pl_PL
dc.referencesGrabarczyk P., O opozycji hardcore – casual, „Homo Ludens” 2015, nr 1 (7).pl_PL
dc.referencesGrabarczyk P., Typology of realisms. An ontology-based model of types of realism in video games [prezentacja konferencyjna], DiGRA 2015, 14–17 maja 2015, Uniwersytet Leuphana, Lüneburg.pl_PL
dc.referencesGrant B. K., Experience and Meaning in Genre Films, [w:] Film Genre Reader, t. 3, ed. B. K. Grant, Austin 2003.pl_PL
dc.referencesHalliwell S., The Aesthetics of Mimesis: Ancient Texts and Modern Problems, Princeton 2002.pl_PL
dc.referencesHandrahan M., Activision backs Destiny with $500m launch investment, „Gamesindustry.biz”, 6 maja 2014, http://www.gamesindustry.biz/articles/2014-05-06-activision-backs-destinywith-USD500m-launch-investmentpl_PL
dc.referencesHibberd J., EW interview: George R.R. Martin talks “A Dance With Dragons”, „EW.com”, 12 lipca 2011, http://www.ew.com/article/2011/07/12/george-martin-talks-a-dance-with-dragonspl_PL
dc.referencesHopper P., Understanding Cultural Globalization, Cambridge 2008.pl_PL
dc.referencesHovden J., Klevjer R., Game Space and Social Space, Kristiansand: Norsk medieforskerkonferanse, 2012, http://janfredrikhovden.files.wordpress.com/2012/10/hovdenklevjer2012videogameskristiansand.pdfpl_PL
dc.referencesHuizinga J., Homo Ludens. Zabawa jako źródło kultury, tłum. M. Kurecka, W. Wirpsza, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesIsomaa S., Genre Theory after the Linguistic Turn: An Anti-Essentialist, Hermeneutic Approach to Literary Genres, [w:] Genre and Interpretation, eds. P. Lyytikäinen, Tintti Klapuri, Minna Maijala, Helsinki 2010.pl_PL
dc.referencesIwiński M., Konferencja CD Projekt i GOG.com, 5 czerwca 2014, http://blog.cdp.pl/2014/06/05/konferencja-cd-projekt-red-i-gog-com-na-zywo/pl_PL
dc.referencesJames E., Mendlesohn F., A Short History of Fantasy, Fairngdon 2012.pl_PL
dc.referencesJames E., Mendlesohn F. (ed.), The Cambridge Companion to Fantasy Literature, Cambridge 2012.pl_PL
dc.referencesJenkins H., Medium Specificity – a Syllabus, „HenryJenkins.com”, 2 sierpnia 2010, http://henryjenkins.org/2010/08/medium_specificity_-_a_syllab.htmlpl_PL
dc.referencesJenkins H., Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów, tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesJerz D. G., Somewhere Nearby is Colossal Cave: Examining Will Crowther’s Original “Adventure” in Code and in Kentucky, „Digital Humanities Quarterly” 2007, no 1 (2), http://www.digitalhumanities.org/dhq/vol/1/2/000009/ 000009.htmlpl_PL
dc.referencesJohnson D., Media Franchising: Creative License and Collaboration in the Culture Industries, New York 2013.pl_PL
dc.referencesJuul J., A Casual Revolution: Reinventing Video Games and Their Players, Cambridge, Mass., 2010.pl_PL
dc.referencesJuul J., Gra, gracz, świat: w poszukiwaniu sedna „growości”, [w:] Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, red. i tłum. M. Filiciak, Warszawa 2010 (oryg. 2003).pl_PL
dc.referencesJuul J., The Pure Game: A Short History of Video Game Aesthetics [wideo], 5 lutego 2010, https://www.youtube.com/watch?v=NwAuHhpbgfYpl_PL
dc.referencesJuul J., High-tech Low-tech Authenticity: The Creation of Independent Style at the Independent Games Festival, [w:] Proceedings of the 9th International Conference on the Foundations of Digital Games, 2014.pl_PL
dc.referencesKaczor K., Bogactwo polskich światów fantasy. Od braku nadziei ku eukatastrophe, [w:] Anatomia wyobraźni, red. S. J. Konefał, Gdańsk 2014.pl_PL
dc.referencesKarhulahti, V. M., Adventures of ludom: a videogame geneontology [praca doktorska], Turku, 2015, https://www.academia.edu/12164114/Adventures_of_Ludom_A_Videogame_Geneontologypl_PL
dc.referencesKennick W. E., III. – DOES TRADITIONAL AESTHETICS REST ON A MISTAKE?, „Mind” 1958, LXVII (267).pl_PL
dc.referencesKing B., Borland J., Dungeons and Dreamers: The Rise of Computer Game Culture from Geek to Chic, Emeryville 2003.pl_PL
dc.referencesKing G., Indiewood, USA: Where Hollywood meets Independent Cinema, London–New York 2009.pl_PL
dc.referencesKirkpatrick G., Aesthetic Theory and the Video Game, Manchester 2011.pl_PL
dc.referencesKirkpatrick G., Constitutive Tensions of Gaming’s Field: UK gaming magazines and the formation of gaming culture 1981–1995, „Game Studies” 2012, no 12 (1).pl_PL
dc.referencesKlein G., Image, Body and Performativity: The Constitution of Subcultural Practice in the Globalized World of Pop, trans. by R. Weinzierl, [w:] The Post-Subcultures Reader, eds. D. Muggleton, R. Weinzierl, Oxford 2003.pl_PL
dc.referencesKlevjer R., Genre Blindness, „DiGRA.org”, 15 listopada 2005, http://www.digra.org/hc11-runeklevjer-genre-blindnesspl_PL
dc.referencesKłoskowska A., Teoria socjologiczna Pierre’a Bourdieu. Wstęp do wydania polskiego, [w:] P. Bourdieu, J.-C. Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesKluszczyński R., Zeidler-Janiszewska A. (red.), Perspektywy badań nad kulturą, Łódź 2008.pl_PL
dc.referencesKłys T., Film fikcji i jego dominanty, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesKroon F., Voltolini A., Fiction, [w:] The Stanford Encyclopedia of Philosophy, ed. E. N. Zalta, http://plato.stanford.edu/archives/fall2011/entries/fiction/pl_PL
dc.referencesKrzywinska T., King G., ScreenPlay: Cinema/videogames/interfaces, London 2002.pl_PL
dc.referencesLaird J., Dice, [w:] Encyclopedia of Play in Today’s Society, ed. R. P. Carlisle, London 2009.pl_PL
dc.referencesLawrence D., Telengard, b.d., http://www.aquest.com/telen.htmpl_PL
dc.referencesLee G., Diablo made me do it: An interview with Hell Gate: London’s Dave Brevik, „1up.com”, 13 września 2005, http://www.1up.com/features/diablopl_PL
dc.referencesLem S., Fantastyka i futurologia, t. 1, Warszawa 2009 (oryg. 1969).pl_PL
dc.referencesLemann N., Onomastyka i jej rola w kreowaniu świata przedstawionego w literaturze fantasy (wybrane utwory polskiej fantasy na tle niektórych utworów anglojęzycznych), [w:] Język w komunikacji, t. 2, red. G. Habrajska, Łódź 2001.pl_PL
dc.referencesLessard J., The Casual Revolution of... 1987: Making Adventure Games Accessible to the Masses, „Kinephanos.ca”, 2014, http://www.kinephanos.ca/Revue_files/2014-Lessard.pdfpl_PL
dc.referencesLoska K., Kilka uwag o problemie gatunku filmowego, [w:] Wokół kina gatunków, red. K. Loska, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesLuckie, Wyniki badań polskich graczy na Digital Dragons 2014 – w co grają Polacy?, „Gry-Online. pl”, 2014, http://www.gry-online.pl/S013.asp?ID=85098 2014pl_PL
dc.referencesŁuczak R., Czas, przestrzeń i działalność człowieka, [w:] Globalistyka, red. M. Czerny, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesMackay D., The Fantasy Role-Playing Game: A New Performing Art, Jefferson 2001.pl_PL
dc.referencesMadej M., Ficek-Madej A., RPG = Hardkorowy koksu, „Polygamia.pl”, 29 czerwca 2011, http://polygamia.pl/ Polygamia/1,96455,9863501,RPG___Hardkorowy_koksu.html?bo=1pl_PL
dc.referencesMadrigal A. C., How Netflix Reverse Engineered Hollywood, „The Atlantic”, 2 stycznia, 2014, http://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/01/how-netflix-reverse-engineered-hollywood/282679/pl_PL
dc.referencesMajkowski T. Z., W cieniu białego drzewa. Powieść fantasy w XX wieku, Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesMartell C., RPG(ology) – Interview : dnd (PLATO) Creators Gary Whisenhunt & Ray Wood [wideo], 2012, https://www.youtube.com/watch?v=ijWUQ6ri41Ypl_PL
dc.referencesMaurog [komentarz na blogu internetowym], 18 grudnia 2011, http://roguelikedeveloper.blogspot.com/2011/12/request-for-votes-ascii-dreams.htmlpl_PL
dc.referencesMayer K., The History of the Kingdom of the West. Pre-History. The Origins of the SCA, 2014, http://history.westkingdom.org/Year0/pl_PL
dc.referencesMäyrä F., An introduction to game studies games in culture, London 2008.pl_PL
dc.referencesMcGonigal J., Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World, New York 2011.pl_PL
dc.referencesMendlesohn F., Rhetorics of fantasy, Middletown 2008.pl_PL
dc.referencesMichael D., Chen S., Serious Games: Games That Educate, Train, and Inform, Boston 2005.pl_PL
dc.referencesMittell J., A Cultural Approach to Television Genre Theory, „Cinema Journal” 2001, no 3 (40).pl_PL
dc.referencesMonnens D., (2013). “I commenced an examination of a game called ‘tic-tac-to’”: Charles Babbage and the “First” Computer Game, DeFragging Game Studies – Digital Games Research Association Conference 2013, Georgia Institute of Technology, Atlanta 26–29 August 2013.pl_PL
dc.referencesMontfort N., Bogost I., Racing the beam the Atari video computer system, Cambridge, Mass., 2009.pl_PL
dc.referencesMortensen T., Me, the Other, [w:] Second Person: Role-Playing and Story in Games and Playable Media, eds. N. Wardrip-Fruin, P. Harrigan, Cambridge, Mass., 2010.pl_PL
dc.referencesMuggleton D., Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenie stylu, tłum. A. Sadza, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesNeale S., Genre and Hollywood, London 2000.pl_PL
dc.referencesNeale S., Questions of Genre, [w:] Film Genre Reader, t. 3, ed. B. K. Grant, Austin 2003.pl_PL
dc.references„NeoGAF”, What is your definition of RPG? [wątek na forum], 2008, http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=232487pl_PL
dc.references„NeoGAF”, The Witcher 2: Assassins of Kings |OT| Plough ’Em All [wątek na forum], 2011, http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=429725pl_PL
dc.references„NeoGAF”, Genre Confusion: What makes a game an RPG rather than a game with RPG elements? [wątek na forum], 2013, http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=654223pl_PL
dc.referencesNewman J., Videogames, London 2004.pl_PL
dc.referencesNewzoo, Infographic: The Polish Games Market, 2014, http://www.newzoo.com/infographics/infographic-polish-games-market/pl_PL
dc.references„Nintendo”, Consolidated Sales Transition by Region, 2014, http://www.nintendo.co.jp/ir/library/historical_data/pdf/consolidated_sales_e1403.pdfpl_PL
dc.referencesNitsche M., Video Game Spaces, Cambridge, Mass., 2008.pl_PL
dc.referencesNowicka M., „Urządzenie”, „zastosowanie”, „układ”... – kategoria dispositif u Michela Foucaulta, jej tłumaczenia i ich implikacje dla postfoucaultowskich analiz władzy, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2011, nr VII (2).pl_PL
dc.referencesOcampo J., The Witcher E3 2005 Impressions, „Gamespot.com”, 24 maja 2005, http://www.gamespot.com/articles/the-witcher-e3-2005-impressions/1100-6126436/pl_PL
dc.referencesO’Connell M., ‘Game of Thrones’ Now Rivals ‘The Walking Dead’ With 18 Million Viewers This Season, “Hollywood Reporter”, 4 czerwca 2014, http://www.hollywoodreporter.com/live-feed/game-thrones-rivals-walking-dead-709041pl_PL
dc.referencesOramus D., O pomieszaniu gatunków. Science-fiction a postmodernizm, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesPark A., The Witcher Impressions – E3 2004, „Gamespot.com”, 16 maja 2004, http://www.gamespot.com/ articles/the-witcher-impressions-e3-2004/1100-6098638/pl_PL
dc.referencesParowski M., Sapkowski Ante Portas, „Kino” 2001, nr 7–8.pl_PL
dc.referencesPetrowicz M., Ludo-narratywizm, czyli proceduralizm Iana Bogosta na tle sporu ludologii z narratologią, „Replay” 2014, nr 1 (1).pl_PL
dc.references„Pioneer Archive”, Game Developers Choice Awards, 2014, http://www.gamechoiceawards.com/archive/pioneer.htmlpl_PL
dc.referencesPlaton, Sofista. Polityk, tłum. W. Witwicki, Kęty 2002.pl_PL
dc.referencesPolish Gamers Research 2014 [raport], „DigitalDragons.pl”, 7 sierpnia 2014, http://digitaldragons.pl/en/news/678-polish-gamers-research-2014pl_PL
dc.referencesPrajzner K., Tekst jako świat i gra. Modele narracyjności w kulturze współczesnej, Łódź 2009.pl_PL
dc.referencesPrzylipiak M., O gatunkach filmowych, [w:] Od fantastyki do komiksu. W kręgu gatunków filmowych, red. K. Sobotka, Łódź 1993.pl_PL
dc.referencesPurchese R., Sawyer J., What does Fallout: New Vegas’ lead designer want from Fallout 4?, „Eurogamer. net”, 23 maja 2014, http://www.eurogamer.net/articles/2014-05-23-what-does-falloutnew-vegas-lead-designer-want-from-fallout-4pl_PL
dc.referencesPustowaruk M., Od Tolkiena do Pratchetta. Potencjał rozwojowy fantasy jako konwencji literackiej, Wrocław 2009.pl_PL
dc.referencesPym A., Exploring Translation Theories, London 2010.pl_PL
dc.referencesRadish C., George R. R. Martin Interview GAME OF THRONES, 17 kwietnia 2011, http://collider.com/george-r-r-martin-interview-game-of-thrones/pl_PL
dc.referencesRobertson R., Glocalization: Time – Space and Homogeneity – Heterogenity, [w:] Global Modernities, M. Featherstone, S. Lash, R. Robertson (ed.), London 1995.pl_PL
dc.references„RogueBasin”, Berlin Interpretation, http://www.roguebasin.com/index.php?title=Berlin_Interpretationpl_PL
dc.references„Roguelike Radio”, Episode 11: The Binding of Isaac [plik audio], 10 listopada 2011, http://www.roguelikeradio.compl_PL
dc.referencesRollings A., Morris D., Game Architecture and Design: A New Edition, Indianapolis 2004.pl_PL
dc.referencesSaarikoski P. & Suominen J., Computer Hobbyists and the Gaming Industry in Finland, „IEEE Annals of the History of Computing”, July–September 2009 (vol. 31, no 3), s. 20–33.pl_PL
dc.referencesSalen K., Zimmerman E., Rules of Play: Game Design Fundamentals, Cambridge, Mass., 2003.pl_PL
dc.referencesSapkowski A., Piróg, albo Nie ma złota w szarych górach, „Nowa Fantastyka” 1993, nr 5.pl_PL
dc.referencesSapkowski A., Rękopis znaleziony w Smoczej Jaskini. Kompendium wiedzy o literaturze fantasy, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesSchäler R., Reverse Localisation, „Translating and the Computer” November 2005, no 27, http://www.mt-archive.info/Aslib-2005-Schaler.pdfpl_PL
dc.referencesSchlegel F., Gespräch über die Poesie, [w:] Athenaeum, t. 3, Red. A. W. Schlegel, F. Schlegel, Berlin 1800, http://85.214.96.74:8080/zbk/zbk-html/B0003.htmlpl_PL
dc.referencesSchwartz R., Neo-Noir: The New Film Style from Psycho to Collateral, Lanham, Toronto, Oxford 2005.pl_PL
dc.referencesSitarski P., Rozmowa z cyfrowym cieniem. Model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesSitarski P., Dokąd prowadzą ścieżki prawdy. O narracji w systemie rozrywkowym „Z archiwum X”, [w:] Między innowacją a powtórzeniem. Seryjność w kulturze, red. A. Kisielewska, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesSitarski P., Niepowodzenie projektu rzeczywistości wirtualnej, [w:] Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury?, red. E. Wilk, I. Kolasińska-Pasterczyk, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesSkalska T., Pamięć protetyczna, [w:] Modi Memorandi. Interdyscyplinarny leksykon terminów pamięci zbiorowej [w druku], red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, współpr. J. Kalicka, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesSkwarczyńska S., O pojęcie literatury stosowanej, „Pamiętnik Literacki” 1931, nr XXVIII.pl_PL
dc.referencesSkwarczyńska S., Nie dostrzeżony problem podstawowy genologii, [w:] Problemy teorii literatury, Wrocław 1987.pl_PL
dc.referencesSmethurst T., Trauma and Play in Limbo and Braid, [w:] Conference Programme. Videogame Cultures and the Future of Interactive Entertainment (Session 7), Oxford 2012, http://interdisciplinary. netpl_PL
dc.referencesStableford B. M., Historical Dictionary of Fantasy Literature, Lanham 2005.pl_PL
dc.referencesStandage, T., Victorian Internet: The Remarkable Story of the Telegraph and the Nineteenth Century’s On-Line Pioneers, London 1999.pl_PL
dc.referencesStasieńko, J., Alien vs. Predator – gry komputerowe a badanie literackie, Wrocław 2005.pl_PL
dc.references„Steam”, Gry [zakładka głównego menu], 5 maja 2014, http://store.steampowered.com//?l= polishpl_PL
dc.references„Steam”, Prodecural Death Labyrinth [podstrona], 10 czerwca 2014, http://store.steampowered com/tag/en/Procedural%20Death%20Labyrinth/pl_PL
dc.referencesStewart D. (red.), Advanced Dungeons & Dragons 2nd Edition. Księga Potworów. Pomoc w grze, tłum. B. Strożek, T. Strożek, M. Witkiewicz, M. Witkiewicz, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesSurdyk A., Status naukowy ludologii. Przyczynek do dyskusji, „Homo Ludens” 2009, nr 1 (1).pl_PL
dc.referencesSwalwell M., Stuckey H., Ndalianis A., de Vries D., Remembering & Exhibiting Games Past: The Popular Memory Archive, Proceedings of DiGRAA 2014: What is Game Studies in Australia?, Melbourne 2014, http://digraa.org/wp-content/uploads/2014/06/46_stuckey.pdfpl_PL
dc.referencesSzeja J. Z., Gry fabularne – nowe zjawisko kultury współczesnej, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesSzelewski M., Nazewnictwo literackie w utworach Andrzeja Sapkowskiego i Nika Pierumowa, Toruń 2003.pl_PL
dc.referencesŠvelch J., Say it with a Computer Game: Hobby Computer Culture and the Non-entertainment Uses of Homebrew Games in the 1980s Czechoslovakia, „Game Studies” 2013, 2 (13).pl_PL
dc.referencesTan P., Mitgutsch K., Heterogeneity in Game Histories, [w:] Gaming Globally. Production, Play, and Place, eds. N. Huntemann, B. Aslinger, New York 2013.pl_PL
dc.referencesTaylor N., Jenson J., de Castell S., Pimps, Players and Foes. Playing Diablo II “Out-side the box”, [w:] Digital gameplay. Essays on the Nexus of Game and Gamer, ed. N. Garrelts, Jefferson 2005.pl_PL
dc.referencesThompson K., The Frodo Franchise. “The Lord of the Rings” and Modern Hollywood, Berkeley 2007.pl_PL
dc.referencesTodorov T., The fantastic: a structural approach to a literary genre, Ithaca 1975.pl_PL
dc.referencesTolkien J. R. R., Silmarillion, tłum. M. Skibniewska, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesTolkien J. R. R., O baśniach, [w:] Drzewo i liść, tłum. J. Kokot, Poznań 2000.pl_PL
dc.referencesTolkien J. R. R., Listy, tłum. A. Sylwanowicz, Poznań 2010.pl_PL
dc.referencesTrębicki G., Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesUrbańska-Galanciak D., Homo Players. Strategie odbioru gier komputerowych, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesVining N., On the Commercialization of Roguelikes (And Some Other Stuff), „GaslampGames. com”, 24 kwietnia 2011, http://www.gaslampgames.com/2011/04/24/on-the-commercialization-of-roguelikes/pl_PL
dc.referencesvon Hoflichskeit S., A Brief Look at the Past. The Society for Creative Anachronism, 1985, http://history.westkingdom.org/Year0/Brief_Look_at_the_Past_1985.pdfpl_PL
dc.referencesVoorhees G., Call J., Whitlock K. (ed.), Dungeons, dragons, and digital denizens: the digital roleplaying game, New York 2012.pl_PL
dc.referencesWallerstein I., World-system Analysis: An Introduction, Durham 2004.pl_PL
dc.referencesWelleck R., Warren A., Teoria literatury, tłum. M. Żurowski, red. I. Sieradzki, Warszawa 1970.pl_PL
dc.referencesWesołowski M., Wojownicy cyberprzestrzeni, „Wyborcza.pl”, 24 czerwca 2012, http://wyborcza.pl/duzyformat/1,127354,12002528,Wojownicy_cyberprzestrzeni.htmlpl_PL
dc.referencesWichman G. R., A Brief History of “Rogue”, 1997, http://www.wichman.org/roguehistory.htmlpl_PL
dc.referencesWilson J. L., A History of Computer Games, „Computer Gaming World” 1991, no 88.pl_PL
dc.referencesWittgenstein L., Wykłady o estetyce, [w:] Studia estetyczne, tłum. P. Graff, Warszawa 1977.pl_PL
dc.referencesWittgenstein L., Dociekania filozoficzne, tłum. B. Wolniewicz, red. Z. Kuderowicz, Warszawa 1983.pl_PL
dc.referencesWolf M. J. P., Genre and the Video Game, [w:] Handbook of Computer Game Studies, eds. J. Raessens, J. H. Goldstein, Cambridge, Mass., 2005.pl_PL
dc.referencesWolf M. J. P., Building Imaginary Worlds: The Theory and History of Subcreation, New York 2012.pl_PL
dc.referencesWorth D., Beneath the Apple Manor (Manual), Reseda 1982.pl_PL
dc.referencesBen Hur, reż. William Wyler, USA 1959.pl_PL
dc.referencesConan Barbarzyńca, reż. John Milius, USA 1982.pl_PL
dc.referencesDesperado, reż. Robert Rodriquez, USA 1995.pl_PL
dc.referencesDragonslayer, reż. Matthew Robbins, USA 1981.pl_PL
dc.referencesDrużyna Pierścienia, reż. Peter Jackson, USA–Nowa Zelandia 2001.pl_PL
dc.referencesDwie Wieże, reż. Peter Jackson, USA–Nowa Zelandia 2002.pl_PL
dc.referencesEl Mariachi, reż. Robert Rodriquez, USA 1992.pl_PL
dc.referencesFallout: Nuka Break, seria 1, twór. Zack Finfrock, USA 2011.pl_PL
dc.referencesGra o tron, seria 1–4, prod. David Benioff, D. B. Weiss, USA 2011–2014.pl_PL
dc.referencesGwiezdne Wojny, reż. George Lucas, USA 1977.pl_PL
dc.referencesHobbit (trylogia filmowa), reż. Peter Jackson, Nowa Zelandia 2012–2014.pl_PL
dc.referencesKatedra, reż. Tomasz Bagiński, Polska 2002.pl_PL
dc.referencesThe King of Kong: A Fistful of Quarters, reż. Seth Gordon, USA 2007.pl_PL
dc.referencesKrull, reż. Peter Yates, USA 1983.pl_PL
dc.referencesMatrix Reaktywacja, reż. Andrew i Laurence Wachowscy, USA 2003.pl_PL
dc.referencesMatrix Rewolucje, reż. Andrew i Laurence Wachowscy, USA 2003.pl_PL
dc.referencesNiesamowity Spider-man, reż. Marc Webb, USA 2012.pl_PL
dc.referencesObcy – decydujące starcie, reż. James Cameron, USA 1986.pl_PL
dc.referencesPowrót Króla, reż. Peter Jackson, USA–Nowa Zelandia 2003.pl_PL
dc.referencesRobin z Sherwood, pomysł. Richard Carpenter, Wielka Brytania 1984–1986.pl_PL
dc.referencesRodzina Soprano, twór. David Chase, USA 1999–2007.pl_PL
dc.referencesSpider-man (trylogia filmowa), reż. Sam Raimi, USA 2002–2007.pl_PL
dc.referencesTitanic, reż. James Cameron, USA 1997.pl_PL
dc.referencesWirtualna wojna, reż. Jacek Bławut, Polska 2012.pl_PL
dc.referencesThe Witcher, CD Projekt RED 2004, http://www.idg.pl/ftp/gry_1961/Wiedzmin.The.Wither.htmlpl_PL
dc.referencesThe Witcher – Cinematic Teaser – The Witcher, CD Projekt RED 2007, https://www.youtube.com/watch?v=LMStRRVPt6gpl_PL
dc.referencesThe Witcher 2: Assassins of Kings – Launch Trailer (PC, PS3, Xbox 360), CD Projekt RED 2011, https://www.youtube.com/watch?v=HedLjjlSy3Ypl_PL
dc.referencesThe Witcher 3: Wild Hunt – The Beginning, CD Projekt RED 2013, https://www.youtube.com/watch?v=2HGhm0H7d68pl_PL
dc.referencesŻywe trupy, seria 1, twór. Frank Darabont, Robert Kirkman, USA 2010.pl_PL
dc.references11 bit studios (2014). This War of Mine [PC]. Świat : 11 bit studios.pl_PL
dc.referencesAlmost Human (2012). Legend of Grimrock [PC]. USA : Almost Human.pl_PL
dc.referencesArea/Code (2009). Code of Everand [PC, gra sieciowa]. USA : Area/Code.pl_PL
dc.referencesAscaron (2004). Sacred [PC]. USA : Encore.pl_PL
dc.referencesAtari (1972). Pong [Arkadowa]. USA : Atari.pl_PL
dc.referencesAtlus (2007) Etrian Odyssey [3DS]. USA : Atlus.pl_PL
dc.referencesBethesda Game Studios (2008). Fallout 3 [PS3]. USA : Bethesda Softworks.pl_PL
dc.referencesBethesda Game Studios (2011). The Elder Scrolls V: Skyrim [PC]. USA : Bethesda Softworks.pl_PL
dc.referencesBGR Team (2013). Baldur’s Gate: Reloaded [PC]. Świat : Samopublikowanie.pl_PL
dc.referencesBioWare (1998). Baldur’s Gate [PC]. USA : Black Isle Studios/Interplay.pl_PL
dc.referencesBioWare (1999). Wrota Baldura [PC]. CD Projekt (lokalizacja). Polska : Black Isle Studios/Interplay.pl_PL
dc.referencesBioWare (2002). Neverwinter Nights [PC]. USA : Atari.pl_PL
dc.referencesBioWare (2011). Dragon Age II [X360]. USA : Electronic Arts.pl_PL
dc.referencesBiskup T. (1994). Ancient Domains of Mystery [PC]. USA : Samopublikowanie.pl_PL
dc.referencesBlack Isle Studios (1999). Planescape: Torment [PC]. USA : Interplay Entertainment.pl_PL
dc.referencesBlizzard Entertainment (1994). Warcraft: Orcs & Humans [PC]. USA : Blizzard Entertainment.pl_PL
dc.referencesBlizzard Entertainment (1998). StarCraft [PC]. USA : Blizzard Entertainment.pl_PL
dc.referencesBlizzard Entertainment (2002). Warcraft III: Reign of Chaos [PC]. USA : Blizzard Entertainment.pl_PL
dc.referencesBlizzard Entertainment (2012). Diablo III [PC]. USA : Blizzard Entertainment.pl_PL
dc.referencesBlizzard North (1996). Diablo [PC]. USA : Blizzard Entertainment.pl_PL
dc.referencesBlizzard North (2000). Diablo II [PC]. USA : Blizzard Entertainment.pl_PL
dc.referencesCapcom (1987). Street Fighter [Arkadowa]. USA : Capcom.pl_PL
dc.referencesCD Projekt RED (2007). Wiedźmin [PC]. Polska : CD Projekt.pl_PL
dc.referencesCD Projekt RED (2011). Wiedźmin 2: Zabójcy królów [PC]. Polska : CD Projekt.pl_PL
dc.referencesCD Projekt RED (2015). Wiedźmin 3: Dziki Gon [PC]. Polska : CD Projekt.pl_PL
dc.referencesCellar Door Games (2013). Rogue Legacy [PC]. USA : Cellar Door Games.pl_PL
dc.referencesCherry W. (1990). Solitaire [PC]. USA : Microsoft Corporation.pl_PL
dc.referencesCore Design (1996). Tomb Rider [PC]. USA : Eidos Interactive.pl_PL
dc.referencesCrawford, C. (1985). Balance of Power [PC]. USA : Mindscape.pl_PL
dc.referencesCrowther W. i Woods D. (1977) Adventure [PDP-10]. USA.pl_PL
dc.referencesCutler, A. i Astrand, A. (1990). Angband [PC]. USA : Samopublikowanie.pl_PL
dc.referencesCyan Worlds (1993). Myst [PC]. USA : Brøderbund Software.pl_PL
dc.referencesCyanide (2012). Game of Thrones [PC]. USA : Atlus.pl_PL
dc.referencesDCSS Devteam (2006). Dungeon Crawl Stone Soup [PC]. USA : Samopublikowanie.pl_PL
dc.referencesDigital Illusions CE (2011). Battlefield 3 [PC]. USA : Electronic Arts.pl_PL
dc.referencesDisruptor Beam (2013). Game of Thrones: Ascent [Facebook]. USA : Disruptor Beam.pl_PL
dc.referencesDMA Design (1991). Lemmings [Amiga] USA : Psygnosis.pl_PL
dc.referencesDreamForge Intertainment (1993). Dungeon Hack [PC]. USA : Strategic Simulations, Inc.pl_PL
dc.referencesDynamix (1993). Betrayal at Krondor [PC]. USA : Sierra On-Line.pl_PL
dc.referencesEpyx (1982). Sword of Fargoal [C64]. USA : Epyx.pl_PL
dc.referencesEul (2003). DOTA: Defense of the Ancients [PC, gra sieciowa]. USA : Samopublikowanie.pl_PL
dc.referencesFredricksen, E. (2002). Progress Quest [PC]. USA : Samopublikowanie.pl_PL
dc.referencesFrom Software (2009). Demon’s Souls [PS3]. USA : Atlus.pl_PL
dc.referencesFTL Games (1987). Dungeon Master [Atari ST]. USA : FTL Games.pl_PL
dc.referencesGas Powered Games (2002). Dungeon Siege [PC]. USA : Microsoft Game Studios.pl_PL
dc.referencesGaslamp Games (2011). Dungeons of Dredmor [PC]. USA : Gaslamp Games.pl_PL
dc.referencesGearbox Software (2009). Borderlands [PC]. USA : 2K Gamespl_PL
dc.referencesGygax, G., Perren, J. (1971) Chainmail [Gra fabularna]. USA : Guidon Games.pl_PL
dc.referencesHigginbotham W. (1958) Tennis for Two [konstrukcja własna]. USA.pl_PL
dc.referencesid Software (1993). Doom [PC]. USA : id Software.pl_PL
dc.referencesid Software (1996). Quake [PC]. USA : GT Interactive.pl_PL
dc.referencesid Software (1999). Quake III: Arena [PC] USA : Activision.pl_PL
dc.referencesInfocom (1980). Zork [PC]. USA : Infocom.pl_PL
dc.referencesIntelligent Systems (1987). Metroid [NES] USA : Nintendo.pl_PL
dc.referencesInterplay (1985). Bard’s Tale [Apple II]. USA : Electronic Arts.pl_PL
dc.referencesJackson, S. (2001). Munchkin [Gra karciana]. USA : Steve Jackson Games.pl_PL
dc.referencesJFK Reloaded (2004). Traffic Software.pl_PL
dc.referencesKoeneke R., Todd J. (1988) Moria [PC]. USA : Samopublikowanie.pl_PL
dc.referencesKonami (1986). Castelvania [NES]. USA : Konami.pl_PL
dc.referencesLawrence D. (1982). Telengard [Commodore PET]. USA : Samopublikowanie.pl_PL
dc.referencesLinden Lab (2003). Second Life [Gra sieciowa]. USA : Linden Lab.pl_PL
dc.referencesLucasfilm Games (1987). Maniac Mansion [Apple II]. USA : Lucasfilm Games.pl_PL
dc.referencesMayfield M. (1972). Star Trek [HP 2000]. USA.pl_PL
dc.referencesMcMillen E., Himsl F. (2011). The Binding of Isaac [PC] USA : Samopublikowanie.pl_PL
dc.referencesMidway Games Chicago (1992). Mortal Kombat [Gra arkadowa]. USA : Midway Games.pl_PL
dc.referencesMythos Games (1994). X-COM: UFO Defense [PC], USA : MicroProse.pl_PL
dc.referencesNamco (1980). Pac-man [Arkadowa]. USA : Midway.pl_PL
dc.referencesNeocoreGames (2013). The Incredible Adventures of Van Helsing [PC]. USA : NeocoreGames.pl_PL
dc.referencesNewsgaming.com (2003). September 12th [PC]. USA : Newsgaming.com.pl_PL
dc.referencesNintendo EAD Group No. 2. (2006). Wii Sports [Wii]. USA : Nintendo.pl_PL
dc.referencesNintendo R&D4 (1985). Super Mario Bros. [NES] USA : Nintendo.pl_PL
dc.referencesNintendo R&D4 (1986). Legend of Zelda [NES]. USA : Nintendo.pl_PL
dc.referencesObsidian Entertainment (2006). Newerwinter Nights 2 [PC]. USA : Atari.pl_PL
dc.referencesObsidian Entertainment (2010). Fallout: New Vegas (2010). USA : Bethesda Softworks.pl_PL
dc.referencesOrigin Systems (1981). Ultima I [Apple II]. USA : California Pacific Computer Company.pl_PL
dc.referencesParker Brothers (1953). Hex [Gra planszowa]. USA: Parker Brothers.pl_PL
dc.referencesPelc J. (1989). Robbo [Atari XL]. Polska : LK Avalon.pl_PL
dc.referencesPetersen C.T., Lang E.M., French M. i Stone D. (2002). A Game of Thrones: The Card Game [Gra karciana]. USA : Fantasy Flight Games.pl_PL
dc.referencesPiranha Bytes (2002). Gothic [PC]. Polska : CD Projekt.pl_PL
dc.referencesPitts B., Tuck, H. (1971) Galaxy Game [PDP-11/20]. USA.pl_PL
dc.referencesPlaydead (2011). Limbo [PC] USA : Playdead.pl_PL
dc.referencesPolytron (2012). Fez [XBLA] USA : Trapdoor.pl_PL
dc.referencesPopCap Games (2001). Bejeweled [PC]. USA : PopCap Games.pl_PL
dc.referencesPopCap Games (2004). Bejeweled 2 [PC]. USA : PopCap Games.pl_PL
dc.referencesRabelmind (2006). Frater [PC]. Polska : Akella.pl_PL
dc.referencesRaven Software (1995). Hexen: Beyond Heretic [PC]. USA : id Software.pl_PL
dc.referencesReality Pump Studios (2007). Two Worlds [PC]. Polska : SouthPeak Interactive.pl_PL
dc.referencesRiot Games (2009). Legue of Legends [gra sieciowa]. USA : Riot Games.pl_PL
dc.referencesRock Band (2007). Harmonix Music System.pl_PL
dc.referencesRockstar North (2013). Grand Theft Auto V [PS3]. USA : Rockstar Games.pl_PL
dc.referencesRunic Games (2009). Torchlight [PC]. USA : Runic Games.pl_PL
dc.referencesRussell S., Graetz M., Wiitanen W., Samson P. i Edwards D. (1962) Spacewar! [PDP-1]. USA.pl_PL
dc.referencesSony Online Entertainment (1999). EverQuest [Gra sieciowa]. USA : Online Entertainment.pl_PL
dc.referencesSquare (1990). Final Fantasy [NES]. USA : Square.pl_PL
dc.referencesSquare (1995). Chrono Trigger [SNES]. USA : Square.pl_PL
dc.referencesStephenson, M. (1987) Nethack [PC]. USA : Samopublikowanie.pl_PL
dc.referencesStrategic Simulations (1988). Pool of Radiance [PC]. USA : Strategic Simulations.pl_PL
dc.referencesSubset Games (2012). FTL: Faster Than Light [PC]. USA : Subset Games.pl_PL
dc.referencesSyzygy Engineering (1971). Computer Space [Gra arkadowa]. USA : Nutting Associates.pl_PL
dc.referencesTeam Ico (2001). Ico [PS2]. USA : Sony Computer Entertainment.pl_PL
dc.referencesTechland (2011). Dead Island [PC]. USA : Deep Silverpl_PL
dc.referencesThalion Software (1992). Amberstar [Amiga]. Niemcy : Thalion Software.pl_PL
dc.referencesThalion Software (1993). Ambermoon [Amiga]. Niemcy : Thalion Software.pl_PL
dc.referencesToy M., Wichman G., Arnold K. (1980). Rogue [UNIX]. USA : Samopublikowanie.pl_PL
dc.referencesTraffic Software (2004). JFK: Reloaded [PC]. USA : Samopublikowanie.pl_PL
dc.referencesTraveller’s Tales Games (2012). LEGO The Lord of the Rings [X360]. USA : Warner Bros Interactive Entertainment.pl_PL
dc.referencesUbisoft Montreal (2007). Assassin’s Creed [PC] USA : Ubisoft.pl_PL
dc.referencesUltimate Play the Game (1984). Knight Lore [ZX Spectrum]. USA : Ultimate Play the Game.pl_PL
dc.referencesWargaming.net. (2011). World of Tanks [PC, gra sieciowa]. Polska : Wargaming.pl_PL
dc.referencesWhisenhunt G., Wood, R. (1974). dnd [PLATO]. USA.pl_PL
dc.referencesWhittaker D. (1984). Lazy Jones USA : Terminal Software.pl_PL
dc.referencesWorth D. (1978) Beneath Apple Manor [Apple II]. USA.pl_PL
dc.referencesYu D., Hull A. (2008). Spelunky [PC]. USA : Samopublikowanie.pl_PL
dc.referencesZynga (2009). Farmville [PC]. USA : Zynga.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-619-2
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe