| dc.contributor.author | Leyko, Małgorzata | |
| dc.contributor.editor | Ratajczyk, Krystyna | |
| dc.contributor.editor | Piasecka, Agata | |
| dc.date.accessioned | 2022-09-15T13:21:50Z | |
| dc.date.available | 2022-09-15T13:21:50Z | |
| dc.date.issued | 2022 | |
| dc.identifier.citation | Leyko M., Teatr niemiecki w pismach i praktyce teatralnej Łesia Kurbasa. Przykład Edypa króla, [w:] W kręgu zagadnień języka, literatury i kultury. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Jarosławowi Wierzbińskiemu, Krystyna Ratajczyk, Agata Piasecka (red.), WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-905-1.10 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8220-905-1 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43222 | |
| dc.description.abstract | The article attempts to trace the influence of German drama and theatre on the theatrical
thought and practice of the Ukrainian director Les Kurbas. His writings provide much
evidence that he was very well versed in contemporary German drama and theatre. Using
this knowledge, however, he wanted to transform it into his own stage solutions. Kurbas’s
artistic independence was shown using the comparative method. The performance of King
Oedipus directed by Max Reinhardt and Kurbas is compared. The basic materials come from
the extensive edition of Les Kurbas’s theatrical writings in Polish. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | W kręgu zagadnień języka, literatury i kultury. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Jarosławowi Wierzbińskiemu; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | German drama and theatre versus Les Kurbas’s theatre | pl_PL |
| dc.subject | King Oedipus by Sophocles directed by Les Kurbas | pl_PL |
| dc.title | Teatr niemiecki w pismach i praktyce teatralnej Łesia Kurbasa. Przykład Edypa króla | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 129-137 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Dramatu i Teatru | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-906-8 | |
| dc.references | Chojak, B. (1996). Łeś Kurbas, Konteksty, 3–4. | pl_PL |
| dc.references | Csendes, P., Opll, F. (red.). (2006). Wien. Geschichte einer Stadt. T. 3: Von 1790 bis zur Gegenwart. Wien: Böhlau Verlag. | pl_PL |
| dc.references | Fuchs, G. (2008). Scena przyszłości. Przekł. i wybór Małgorzata Leyko. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria. | pl_PL |
| dc.references | Kurbas, Ł. (2021). Pisma teatralne. Wybór, opracowanie i redakcja Anna Korzeniowska-Bihun, przekł. Bruno Chojak, Marta Kacwin-Duman, Anna Korzeniowska-Bihun. Warszawa: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego. | pl_PL |
| dc.references | Leyko, M. (2002). Reżyser masowej wyobraźni. Max Reinhardt i jego „teatr dla pięciu tysięcy”. Łódź: Wydawnictwo UŁ. | pl_PL |
| dc.references | Taborski, R. (1978). Gościnne występy teatru Maxa Reinhardta w Warszawie w 1912 roku, Przegląd Humanistyczny, z. 7–8, 35–41. | pl_PL |
| dc.references | Veselovska, H. (2018). The movement of bodies: gender issues in Ukrainian avant-garde theatre. W: Reclaimed avant-garde: Speces and Stages of avant-garde Theatre in Central-Eastern Europe, Z. Imre, D. Kosiński (eds). Warszawa: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8220-905-1.10 | |