Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLniak, Agnieszka
dc.contributor.editorŚniecikowska, Beata
dc.contributor.editorSygizman, Kinga
dc.date.accessioned2022-09-15T09:53:43Z
dc.date.available2022-09-15T09:53:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43210
dc.description.abstractThe article presents a critical approach to the sound studies debate, concerning its metatheoretical aspects. The point of departure is a paper by Brian Kane that opens the first issue of “Sound Studies: An Interdisciplinary Journal”. Kane criticizes the ontoaesthetic perspective within the discipline. My aim is to introduce sound studies both as an interdisciplinary and transdisciplinary field of humanities, dominated by two — instead of one referred by Kane — research strategies: audio-antropological and onto-aesthetical. By focusing on the latter, where the works by Christoph Cox and Salomé Voegelin are situated, I want to propose a different, affective-materialistic approach to sound studies, based not on the opposition between signification and sound/vibration, but on the relationship between the Deleuzoguattarian machinic concepts and the musical avant-garde. Referring to excerpts from articles and manifestos by Luigi Russolo, Edgar Varèse, Pierre Schaeffer and Pauline Oliveros, I show that the machinic sound imagination once accompanied the historical avantgarde and neo-avant-garde movements. It is the key to break with the anti-post-structural approach in sound studies in favor of a more relational perspective. This perspective, within the onesthetic paradigm, would allow for the interpretation of sound machinery as elements of the machine system (aesthetic, social, cultural) in which sound operates.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;4
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectsound studiespl_PL
dc.subjectonto-aestheticspl_PL
dc.subjectauditory culturepl_PL
dc.subjectsound culture studiespl_PL
dc.subjectsound machineriespl_PL
dc.titleOntoestetyka dźwięku i kultura słuchania. Dyskurs metateoretyczny sound studiespl_PL
dc.title.alternativeOnto-aesthetics of Sound and Auditory Culture. Metatheoretical Discourse in Sound Studiespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number27-39pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Literaturoznawstwa, Uniwersytet Śląski w Katowicachpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBarthes Roland (2015), Ziarno głosu, przeł. J. Momro, „Teksty Drugie”, nr 5.pl_PL
dc.referencesBrzostek Dariusz (2014), Nasłuchiwanie hałasu: audioantropologia między ekspresją a doświadczeniem, Wyd. Naukowe UMK, Toruń.pl_PL
dc.referencesBrzostek Dariusz (2015), Tyrania oka, pokora ucha? O potrzebie sound studies, „Teksty Drugie”, nr 5.pl_PL
dc.referencesCage John (2017[1968]), Experimental Music [w:] tegoż, Silence. Lectures and Writings, Marion Boyars Publishers, London.pl_PL
dc.referencesCavarero Adrianna (2015), For More than One Voice. Toward a Philosophy of Vocal Expression, trans. P.A. Kottman, Stanford UP, Stanford, California.pl_PL
dc.referencesCox Christoph (2011), Beyond Representation and Signification: Toward a Sonic Materialism, „Journal of Visual Culture, vol. 10(2).pl_PL
dc.referencesDeleuze Gilles, Guattari Felix (2015), Tysiąc Plateau, red. językowa i merytoryczna Bednarek J., Wydawnictwo Bęc Zmiana, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDeleuze Gilles, Guattari Felix (2016), Kafka. Ku literaturze mniejszej, przeł. A.Z., K.M. Jaksender, Wydawnictwo Eperons- Ostrogi, Kraków.pl_PL
dc.referencesDerrida Jacques (1997), Głos i fenomen. Wprowadzenie do problematyki znaku w fenomenologii Husserla, przeł. B. Banasiak, Wydawnictwo KR, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDolar Mladen (2006), The Voice and Nothing More, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts.pl_PL
dc.referencesEitan Zohar, Rothschild Inbar (2011), How Music Touches: Musical Parameters and Listeners’ Audio-tactile Metaphorical Mappings, „Psychology of Music”, vol. 39, no 4.pl_PL
dc.referencesGlosowitz Monika (2019), Maszynerie afektywne. Literackie strategie w najnowszej polskiej poezji kobiet, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHilmes Michele (2015), Is There a Field Called Sound Culture Studies?, „American Quarterly”, vol. 57, no. 1.pl_PL
dc.referencesIngold Tim (2007), Against Soundscape [w:] Autumn Leaves: Sound and the Environment in Artistic Practice, ed. Carlyle A., Double Entendre, Paris.pl_PL
dc.referencesKane Brian (2015), Sound Studies without Auditory Culture: a Critique of the Ontological Turn, „Sound Studies”, no 1.pl_PL
dc.referencesKultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej (2010), red. Cox Ch., Warner D., przeł. J. Kutyła, M. Matuszkiewicz, M. Mendyk, S. Wieczorek, I. Socha, D. Gwizdalanka, J. Gałuszka, J. Jarniewicz, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesOliveros Pauline (2010), Kilka obserwacji dźwiękowych, przeł. J. Kutyła [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, red. Cox Ch., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesRussolo Luigi (2010), Sztuka hałasów: Manifest futurystyczny, przeł. M. Matuszkiewicz [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, red. Cox Ch., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSchaeffer Pierre (2010), Akuzmatyka, przeł. J. Kutyła [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, red. Cox Ch., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesThe Sound Studies Reader (2012), ed. Sterne J., Routledge, London – New York.pl_PL
dc.referencesVarese Edgar (2010), Wyzwolenie dźwięku, przeł. M. Matuszkiewicz [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, red. Cox Ch., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesVoegelin Salomé (2016), Historical Interest: a Pragmatic Provocation for a Continuum of Sound [w:] Colloguium: Sound Art and Music, eds. Gardner T., Voegelin S., Zer0 Books, Winchester.pl_PL
dc.referencesVoegelin Salomé (2019), The Political Possibility of Sound, Bloomsbury Academic, New York.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2020/63.4/2
dc.relation.volume63pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe