Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBrzostek, Dariusz
dc.contributor.editorŚniecikowska, Beata
dc.contributor.editorSygizman, Kinga
dc.date.accessioned2022-09-15T09:11:20Z
dc.date.available2022-09-15T09:11:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43208
dc.description.abstractThis paper focuses on the problem of silence regarded as an acoustic framework in which uncanny sonic phenomena appear. Some of these haunting noises take the form of sound abject — an unwanted sound of the human body, „neither [sound] subject nor [sound] object”. Borrowing terms from two eminent authors of twentieth-century aesthetics — Julia Kristeva, who proposed the concept of abject, and Pierre Schaeffer, who announced the existence of acousmatic sound objects, I hereby take the liberty of introducing the idea of „sound abject” — an unwanted, uncanny corporeal sound (the sound of the body itself ), uncontrolled by the self and constituting neither a subject nor an object but a sound phantasm that separates from the body and resounds worrisomely. I analyse the cases of sound installation created by Jan Simon as well as the Jamaican dub music production strategies.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;4
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectsilencepl_PL
dc.subjectnoisepl_PL
dc.subjectspecterpl_PL
dc.subjectabjectpl_PL
dc.subjectmourningpl_PL
dc.titleHałasy, które nas nawiedzają. Cisza, żałoba i dźwiękowe abiektypl_PL
dc.title.alternativeHaunting Noises. Silence, Mourning and Sound Abjectspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number13-26pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika, Katedra Kulturoznawstwapl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesArtaud Antonin (1978), Teatr Okrucieństwa (Pierwszy Manifest), przeł. J. Błoński [w:] tenże, Teatr i jego sobowtór, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBachelard Gaston (1975), Dom rodzinny i dom oniryczny [w:] tenże, Wyobraźnia poetycka, przeł. H. Chudak, A. Tatarkiewicz, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBirkholc Robert (2019), Podwójna perspektywa. O subiektywizacji zapośredniczonej w filmie, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesBrzostek Dariusz (2014), Przez ściany. O słuchaniu dźwięków dobiegających spoza [w:] tenże, Nasłuchiwanie hałasu. Audioantropologia między ekspresją a doświadczeniem, Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.pl_PL
dc.referencesBrzostek Dariusz (2016), O abiektach dźwiękowych. Intymne hałasy, zdyscyplinowana spontaniczność i wstręt do improwizacji, „Res Facta Nova”, nr 17 (26).pl_PL
dc.referencesBrzostek Dariusz (2017), Psztykanie tuż przy mikrofonie… Słuchanie medium i jouissance słuchacza [w:] Sposoby słuchania, red. Misiak T., Olejniczak M., Wyd. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie, Konin.pl_PL
dc.referencesBrzostek Dariusz (2019), Niedyskrecja medium i wstydliwość zapisu. O abiektualnym charakterze tego, co nagrane [w:] Antropologia, media, komunikacja. Colloquia Anthropologica et Communicativa vol. 12, red. Czapiga M., Rydlewski M., Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesCage John (1961), Experimental music [w:] tenże, Silence: Lectures and Writings, Wesleyan UP, Middletown.pl_PL
dc.referencesCage John (1969), A Year from Monday, Wesleyan UP, Middletown.pl_PL
dc.referencesCage John (1996), 45’ dla prelegenta, przeł. A. Sosnowski, „Literatura na Świecie”, nr 1–2.pl_PL
dc.referencesCorbett John (1994), Extended Play: Sounding Off from John Cage to Dr. Funkenstein, Duke UP, Durham.pl_PL
dc.referencesCorbin Alain (2019), Historia ciszy i milczenia. Od renesansu do naszych dni, przeł. K. Kot-Simon, Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzyżewski Andrzej (2004), Interdyscyplinarne ujęcie problemu szumów usznych i wynikające z niego technologie elektronicznego wspomagania diagnostyki i terapii, „Audiofonologia”, nr 25.pl_PL
dc.referencesDerrida Jacques (2016), Widma Marksa. Stan długu, praca żałoby i nowa Międzynarodówka, przeł. T. Załuski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDoyle Peter (2005), Echo & Reverb. Fabricating Space in Popular Music Recording 1900–1960, Wesleyan UP, Middletown.pl_PL
dc.referencesEdmonds Ennis B. (2003), Rastafari. From Outcasts to Culture Bearers, Oxford UP, Oxford.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (1998), Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady w College de France, 1976, przeł. M. Kowalska, Wydawnictwo KR, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFoucault Michele (2012), Hermeneutyka podmiotu, przeł. M. Herer, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFreud Sigmund (1997), Niesamowite [w:] tenże, Pisma psychologiczne, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFreud Sigmund (2007), Żałoba i melancholia [w:] tenże, Psychologia nieświadomości, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGoffman Erving (2006), Symptomy psychiatryczne a porządek publiczny [w:] tenże, Rytuał interakcyjny, przeł. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrolschs Artboom Festival w Krakowie 6–22.06.2014. Nowa Huta. Redefinicja (2014), red. Białkowski Ł., Kraków.pl_PL
dc.referencesJones Simon (1988), Black Culture, White Youth. The Reggae Tradition from JA to UK, Macmillan, London.pl_PL
dc.referencesKristeva Julia (2007), Czarne słońce. Depresja i melancholia, przeł. M.P. Markowski, R. Ryziński, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesKultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej (2010), red. Cox Ch., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesLe Fanu Joseph S. (2013), Niezwykłe zajścia przy Aungier Street [w:] tenże, Duch pani Crowl, przeł. M. Dżdża, Wydawnictwo C&T, Toruń.pl_PL
dc.referencesListy wybrane Ludwika van Beethovena (1927) przeł. W. Fabry, Dom Książki Polskiej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMasłoń Sławomir (2016), Co dzwoni nam w uszach? Od ciszy Cage’a do krzyku Schönberga i z powrotem, „Er(r)go. Teoria–Literatura–Kultura”, nr 33(2).pl_PL
dc.referencesMunro Martin (2010), Different Drummers: Rhythm and Race in the Americas, University of California Press, Berkeley.pl_PL
dc.referencesMurray Schafer Raymond (2010), Muzyka środowiska, przeł. D. Gwizdalanka [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, red. Cox Ch., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesPartridge Christopher (2010), Dub in Babylon. Understanding the Evolution and Significance of Dub Reggae in Jamaica and Britain from King Tubby to Post-Punk, Equinox Publishing Ltd., London.pl_PL
dc.referencesSchwartz Hillel (2011), Making Noise: From Babel to the Big Bang and Beyond, Zone Books, New York.pl_PL
dc.referencesSlouka Mark (2010), Nasłuchując ciszy: uwagi o życiu słuchowym, przeł. M. Matuszkiewicz [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, red. Cox Ch., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSullivan Paul (2014), Remixology. Tracing the Dub Diaspora, Reaktion Books, London.pl_PL
dc.referencesSułkowski Wiesław J. (2009), Uszkodzenia słuchu spowodowane hałasem u dzieci i młodzieży: przyczyny i prewencja, „Medycyna Pracy”, nr 60 (6).pl_PL
dc.referencesToop David (1995), Ocean of Sound. Aether Talk, Ambient Sound and Imaginary Worlds, Serpent’s Tail, London.pl_PL
dc.referencesVeal Michal E. (2007), Dub. Soundscapes and Shattered Songs in Jamaican Reggae, Wesleyan UP, Middletown.pl_PL
dc.referencesWalker Klive (2005), Dubwise. Reasoning from the Reggae Underground, Insomniac Press, Toronto.pl_PL
dc.referencesWeiss Allen S. (2002), Breathless. Sound Recording, Disembodient, and the Transformation of Lyrical Nostalgia, Wesleyan UP, Middletown.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2020/63.4/1
dc.relation.volume63pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe