dc.contributor.author | Brzostek, Dariusz | |
dc.contributor.editor | Śniecikowska, Beata | |
dc.contributor.editor | Sygizman, Kinga | |
dc.date.accessioned | 2022-09-15T09:11:20Z | |
dc.date.available | 2022-09-15T09:11:20Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43208 | |
dc.description.abstract | This paper focuses on the problem of silence regarded as an acoustic framework in which uncanny sonic phenomena appear. Some of these haunting noises take the form of sound abject — an unwanted sound of the human body, „neither [sound] subject nor [sound] object”. Borrowing terms from two eminent authors of twentieth-century aesthetics — Julia Kristeva, who proposed the concept of abject, and Pierre Schaeffer, who announced the existence of acousmatic sound objects, I hereby take the liberty of introducing the idea of „sound abject” — an unwanted, uncanny corporeal sound (the sound of the body itself ), uncontrolled by the self and constituting neither a subject nor an object but a sound phantasm that separates from the body and resounds worrisomely. I analyse the cases of sound installation created by Jan Simon as well as the Jamaican dub music production strategies. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;4 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | silence | pl_PL |
dc.subject | noise | pl_PL |
dc.subject | specter | pl_PL |
dc.subject | abject | pl_PL |
dc.subject | mourning | pl_PL |
dc.title | Hałasy, które nas nawiedzają. Cisza, żałoba i dźwiękowe abiekty | pl_PL |
dc.title.alternative | Haunting Noises. Silence, Mourning and Sound Abjects | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 13-26 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Katedra Kulturoznawstwa | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Artaud Antonin (1978), Teatr Okrucieństwa (Pierwszy Manifest), przeł. J. Błoński [w:] tenże, Teatr i jego sobowtór, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bachelard Gaston (1975), Dom rodzinny i dom oniryczny [w:] tenże, Wyobraźnia poetycka, przeł. H. Chudak, A. Tatarkiewicz, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Birkholc Robert (2019), Podwójna perspektywa. O subiektywizacji zapośredniczonej w filmie, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Brzostek Dariusz (2014), Przez ściany. O słuchaniu dźwięków dobiegających spoza [w:] tenże, Nasłuchiwanie hałasu. Audioantropologia między ekspresją a doświadczeniem, Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Brzostek Dariusz (2016), O abiektach dźwiękowych. Intymne hałasy, zdyscyplinowana spontaniczność i wstręt do improwizacji, „Res Facta Nova”, nr 17 (26). | pl_PL |
dc.references | Brzostek Dariusz (2017), Psztykanie tuż przy mikrofonie… Słuchanie medium i jouissance słuchacza [w:] Sposoby słuchania, red. Misiak T., Olejniczak M., Wyd. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie, Konin. | pl_PL |
dc.references | Brzostek Dariusz (2019), Niedyskrecja medium i wstydliwość zapisu. O abiektualnym charakterze tego, co nagrane [w:] Antropologia, media, komunikacja. Colloquia Anthropologica et Communicativa vol. 12, red. Czapiga M., Rydlewski M., Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Cage John (1961), Experimental music [w:] tenże, Silence: Lectures and Writings, Wesleyan UP, Middletown. | pl_PL |
dc.references | Cage John (1969), A Year from Monday, Wesleyan UP, Middletown. | pl_PL |
dc.references | Cage John (1996), 45’ dla prelegenta, przeł. A. Sosnowski, „Literatura na Świecie”, nr 1–2. | pl_PL |
dc.references | Corbett John (1994), Extended Play: Sounding Off from John Cage to Dr. Funkenstein, Duke UP, Durham. | pl_PL |
dc.references | Corbin Alain (2019), Historia ciszy i milczenia. Od renesansu do naszych dni, przeł. K. Kot-Simon, Aletheia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Czyżewski Andrzej (2004), Interdyscyplinarne ujęcie problemu szumów usznych i wynikające z niego technologie elektronicznego wspomagania diagnostyki i terapii, „Audiofonologia”, nr 25. | pl_PL |
dc.references | Derrida Jacques (2016), Widma Marksa. Stan długu, praca żałoby i nowa Międzynarodówka, przeł. T. Załuski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Doyle Peter (2005), Echo & Reverb. Fabricating Space in Popular Music Recording 1900–1960, Wesleyan UP, Middletown. | pl_PL |
dc.references | Edmonds Ennis B. (2003), Rastafari. From Outcasts to Culture Bearers, Oxford UP, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Foucault Michel (1998), Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady w College de France, 1976, przeł. M. Kowalska, Wydawnictwo KR, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Foucault Michele (2012), Hermeneutyka podmiotu, przeł. M. Herer, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Freud Sigmund (1997), Niesamowite [w:] tenże, Pisma psychologiczne, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Freud Sigmund (2007), Żałoba i melancholia [w:] tenże, Psychologia nieświadomości, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Goffman Erving (2006), Symptomy psychiatryczne a porządek publiczny [w:] tenże, Rytuał interakcyjny, przeł. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Grolschs Artboom Festival w Krakowie 6–22.06.2014. Nowa Huta. Redefinicja (2014), red. Białkowski Ł., Kraków. | pl_PL |
dc.references | Jones Simon (1988), Black Culture, White Youth. The Reggae Tradition from JA to UK, Macmillan, London. | pl_PL |
dc.references | Kristeva Julia (2007), Czarne słońce. Depresja i melancholia, przeł. M.P. Markowski, R. Ryziński, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej (2010), red. Cox Ch., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Le Fanu Joseph S. (2013), Niezwykłe zajścia przy Aungier Street [w:] tenże, Duch pani Crowl, przeł. M. Dżdża, Wydawnictwo C&T, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Listy wybrane Ludwika van Beethovena (1927) przeł. W. Fabry, Dom Książki Polskiej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Masłoń Sławomir (2016), Co dzwoni nam w uszach? Od ciszy Cage’a do krzyku Schönberga i z powrotem, „Er(r)go. Teoria–Literatura–Kultura”, nr 33(2). | pl_PL |
dc.references | Munro Martin (2010), Different Drummers: Rhythm and Race in the Americas, University of California Press, Berkeley. | pl_PL |
dc.references | Murray Schafer Raymond (2010), Muzyka środowiska, przeł. D. Gwizdalanka [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, red. Cox Ch., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Partridge Christopher (2010), Dub in Babylon. Understanding the Evolution and Significance of Dub Reggae in Jamaica and Britain from King Tubby to Post-Punk, Equinox Publishing Ltd., London. | pl_PL |
dc.references | Schwartz Hillel (2011), Making Noise: From Babel to the Big Bang and Beyond, Zone Books, New York. | pl_PL |
dc.references | Slouka Mark (2010), Nasłuchując ciszy: uwagi o życiu słuchowym, przeł. M. Matuszkiewicz [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, red. Cox Ch., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Sullivan Paul (2014), Remixology. Tracing the Dub Diaspora, Reaktion Books, London. | pl_PL |
dc.references | Sułkowski Wiesław J. (2009), Uszkodzenia słuchu spowodowane hałasem u dzieci i młodzieży: przyczyny i prewencja, „Medycyna Pracy”, nr 60 (6). | pl_PL |
dc.references | Toop David (1995), Ocean of Sound. Aether Talk, Ambient Sound and Imaginary Worlds, Serpent’s Tail, London. | pl_PL |
dc.references | Veal Michal E. (2007), Dub. Soundscapes and Shattered Songs in Jamaican Reggae, Wesleyan UP, Middletown. | pl_PL |
dc.references | Walker Klive (2005), Dubwise. Reasoning from the Reggae Underground, Insomniac Press, Toronto. | pl_PL |
dc.references | Weiss Allen S. (2002), Breathless. Sound Recording, Disembodient, and the Transformation of Lyrical Nostalgia, Wesleyan UP, Middletown. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.26485/ZRL/2020/63.4/1 | |
dc.relation.volume | 63 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | nauki o kulturze i religii | pl_PL |