| dc.contributor.author | Žák-Caplot, Katarzyna | |
| dc.contributor.editor | Biernacka, Michalina | |
| dc.contributor.editor | Kaźmierczak, Paulina | |
| dc.contributor.editor | Banach, Agnieszka | |
| dc.date.accessioned | 2022-09-08T15:45:11Z | |
| dc.date.available | 2022-09-08T15:45:11Z | |
| dc.date.issued | 2020 | |
| dc.identifier.citation | Žak-Caplot K., Zabaw się w muzeum, czyli jak nie ucząc, uczyć? Wykorzystanie technik ludycznych w nauczaniu języka polskiego jako obcego na wystawie muzealnej (teatralizacja, storytelling, grywalizacja), [w:] Ludyczność w (glotto)dydaktyce, Biernacka M., Kaźmierczak P., Banach A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 189-198, http://dx.doi.org/10.18778/8220-114.7.15 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8220-114-7 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43110 | |
| dc.description.abstract | Zabawa i gra inspirują do twórczej działalności, jednoczą wokół siebie grupy zaangażowanych uczestników i dają możliwość wyrażania samego siebie i swoich poglądów. Jednocześnie pozwalają na miłe i pełne emocji spędzanie wolnego czasu. Podobne cele stawia sobie nowoczesne muzeum partycypacyjne, które pragnie tworzyć ekspozycje, wchodząc w dialog ze swoimi odbiorcami i uwzględniając ich historyczne i kulturowe doświadczenia. Naturalne wydaje się więc prowadzenie muzealnych zajęć edukacyjnych w oparciu o techniki ludyczne. Aby jednak nić porozumienia między uczestnikami zajęć i muzeum mogła się nawiązać, niezbędna jest komunikacja, której częścią składową jest medium, czyli wspólny język. W swoich działaniach edukacyjnych Muzeum Warszawy zdecydowało się skupić na tym ważnym elemencie, bez którego nawiązanie stałego kontaktu z nową grupą odbiorców, którymi są obcokrajowcy mieszkający w stolicy, nie byłoby możliwe. Wprowadziło do oferty zajęcia z języka polskiego jako obcego, wykorzystujące takie elementy ludyczne, jak: teatralizacja, storytelling czy grywalizacja. Niniejszy artykuł przedstawi zasadność ich zastosowania w kontekście edukacji muzealnej i językowej, a także pokaże sposoby ich praktycznego zastosowania. | pl_PL |
| dc.description.abstract | When we play, it inspires us to creative activity. Games unite groups of engaged participants and give us the opportunity to express ourselves. At the same time, games allow us to spend a free time pleasantly. Similar goals are set for a modern participatory museum, which wants to create exhibitions, to enter into a dialogue with its recipients and to take into account their historical and cultural experiences. Therefore, it seems natural to conduct museum educational classes based on ludic techniques. The Museum of Warsaw is deeply interested in cooperation with a new group of participants, who are foreigners living in the capital. Their observations and cultural experience will likely make them see Warsaw from a different perspective. However, to cooperate and communicate efficiently a communication channel is needed. For this reason the Museum of Warsaw decided to set up a classes of Polish to foreigners which take place directly at the exhibition. To involve the participants fully a teacher uses a lot of ludic elements like: staging, storytelling or gamification. This article presents the validity of ludic elements in museum and language education. It will also show the methods of their practical application in a language lessons in the Museum of Warsaw. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Biernacka M., Kaźmierczak P., Banach A. (red.), Ludyczność w (glotto)dydaktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | język polski jako obcy | pl_PL |
| dc.subject | teatralizacja | pl_PL |
| dc.subject | storytelling | pl_PL |
| dc.subject | grywalizacja | pl_PL |
| dc.subject | edukacja muzealna | pl_PL |
| dc.subject | muzeum partycypacyjne | pl_PL |
| dc.subject | metoda przedmiotowo-językowa | pl_PL |
| dc.subject | Polish as a foreign language | pl_PL |
| dc.subject | theatralisation | pl_PL |
| dc.subject | storytelling | pl_PL |
| dc.subject | gamification | pl_PL |
| dc.subject | museum education | pl_PL |
| dc.subject | participatory museum | pl_PL |
| dc.subject | Content and Language Integrated Learning | pl_PL |
| dc.title | Zabaw się w muzeum, czyli jak nie ucząc, uczyć? Wykorzystanie technik ludycznych w nauczaniu języka polskiego jako obcego na wystawie muzealnej (teatralizacja, storytelling, grywalizacja) | pl_PL |
| dc.title.alternative | Have Fun at the Museum or How to Teach Without Teaching. The Use of The Ludic Techniques in the Polish as a Foreign Language Teaching Lessons Conducted at the Museum Exhibition (Theatralisation, Storytelling, Gamification) | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2020; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020 | pl_PL |
| dc.page.number | 189-198 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawa | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-115-4 | |
| dc.references | Combs J. E., 2019, Narodziny nowego wieku ludycznego, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Cyrklaff M. J., 2017, Grywalizacja jako metoda komunikacji i edukacji, w: Projektowanie informacji w przestrzeni biblioteki, Kraków, s. 187–199. | pl_PL |
| dc.references | Huizinga J., 1985, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Makowski M., 2018, Miasto przez pryzmat. Gry miejskie jako narzędzie w nauczaniu historii i szerzeniu świadomości o dziedzictwie kulturowym, w: K. Sanojca (red.), Historyczne gry dydaktyczne. Rozrywka, regionalizm, refleksja, Wrocław, s. 99–108. | pl_PL |
| dc.references | Pater R., 2017, Edukacja muzealna – wychowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze, „Parezja”, nr 1. | pl_PL |
| dc.references | Pobojewska A., 2014, Waga pytań w procesie edukacji, w: P. Mroczkiewicz, W. Kamińska (red.), Jak uczyć, by nauczyć. Refleksje akademików i praktyków, Warszawa, s. 107–120. | pl_PL |
| dc.references | Rajchert M., Kwiatkowska A., 2016, Narracje krymskie jako przykład grywalizacji stosunków międzynarodowych, w: Gry w komunikacji, T. Gackowski, K. Brylska (red.), Warszawa, s. 135–158. | pl_PL |
| dc.references | Simon N., 2015, Muzeum partycypacyjne, w: Laboratorium Muzeum. Społeczność, Warszawa, s. 22–38. | pl_PL |
| dc.references | Skierczyński M., Krawczykowski F., 1932, Zabawy i gry ruchowe. Podręcznik metodyczny, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Starzyński S., 2012, 3 „F” Gryfikacji: http://www.gryfikacja.pl/index.php/2012/01/3-f-gryfikacji/ [18.07.2019]. | pl_PL |
| dc.references | Śniadecki J., 1903, Uwagi o fizycznym wychowaniu dzieci, w: S. Brzozowski, Jędrzej Śniadecki jego pisma i dzieło, Warszawa, s. 113–127. | pl_PL |
| dc.references | Waloszek D., 2006, Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków. | pl_PL |
| dc.references | Wasilewski J., Olczyk T., 2017, Storytelling jako narzędzie marketingu politycznego – model, „Studia Politologiczne”, nr 45. | pl_PL |
| dc.references | Wrona K., 2012, Grywalizacja i gry oraz ich potencjał do wykorzystania w strategiach marketingowych, „Prace Instytutu Lotnictwa”, nr 4. | pl_PL |
| dc.references | Wyrwisz J., 2017, Marketingowe aspekty wykorzystania grywalizacji, „Marketing i Rynek”, nr 7. | pl_PL |
| dc.references | Zimnica-Kuzioła E., 2001, Widz teatralny – typologia odbiorców sztuki scenicznej i ich dyskursów, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 29. | pl_PL |
| dc.contributor.authorEmail | katarzyna.zak@muzeumwarszawy.pl | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8220-114.7.15 | |
| dc.discipline | językoznawstwo | pl_PL |
| dc.discipline | pedagogika | pl_PL |