Show simple item record

dc.contributor.authorŽák-Caplot, Katarzyna
dc.contributor.editorBiernacka, Michalina
dc.contributor.editorKaźmierczak, Paulina
dc.contributor.editorBanach, Agnieszka
dc.date.accessioned2022-09-08T15:45:11Z
dc.date.available2022-09-08T15:45:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationŽak-Caplot K., Zabaw się w muzeum, czyli jak nie ucząc, uczyć? Wykorzystanie technik ludycznych w nauczaniu języka polskiego jako obcego na wystawie muzealnej (teatralizacja, storytelling, grywalizacja), [w:] Ludyczność w (glotto)dydaktyce, Biernacka M., Kaźmierczak P., Banach A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 189-198, http://dx.doi.org/10.18778/8220-114.7.15pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-114-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43110
dc.description.abstractZabawa i gra inspirują do twórczej działalności, jednoczą wokół siebie grupy zaangażowanych uczestników i dają możliwość wyrażania samego siebie i swoich poglądów. Jednocześnie pozwalają na miłe i pełne emocji spędzanie wolnego czasu. Podobne cele stawia sobie nowoczesne muzeum partycypacyjne, które pragnie tworzyć ekspozycje, wchodząc w dialog ze swoimi odbiorcami i uwzględniając ich historyczne i kulturowe doświadczenia. Naturalne wydaje się więc prowadzenie muzealnych zajęć edukacyjnych w oparciu o techniki ludyczne. Aby jednak nić porozumienia między uczestnikami zajęć i muzeum mogła się nawiązać, niezbędna jest komunikacja, której częścią składową jest medium, czyli wspólny język. W swoich działaniach edukacyjnych Muzeum Warszawy zdecydowało się skupić na tym ważnym elemencie, bez którego nawiązanie stałego kontaktu z nową grupą odbiorców, którymi są obcokrajowcy mieszkający w stolicy, nie byłoby możliwe. Wprowadziło do oferty zajęcia z języka polskiego jako obcego, wykorzystujące takie elementy ludyczne, jak: teatralizacja, storytelling czy grywalizacja. Niniejszy artykuł przedstawi zasadność ich zastosowania w kontekście edukacji muzealnej i językowej, a także pokaże sposoby ich praktycznego zastosowania.pl_PL
dc.description.abstractWhen we play, it inspires us to creative activity. Games unite groups of engaged participants and give us the opportunity to express ourselves. At the same time, games allow us to spend a free time pleasantly. Similar goals are set for a modern participatory museum, which wants to create exhibitions, to enter into a dialogue with its recipients and to take into account their historical and cultural experiences. Therefore, it seems natural to conduct museum educational classes based on ludic techniques. The Museum of Warsaw is deeply interested in cooperation with a new group of participants, who are foreigners living in the capital. Their observations and cultural experience will likely make them see Warsaw from a different perspective. However, to cooperate and communicate efficiently a communication channel is needed. For this reason the Museum of Warsaw decided to set up a classes of Polish to foreigners which take place directly at the exhibition. To involve the participants fully a teacher uses a lot of ludic elements like: staging, storytelling or gamification. This article presents the validity of ludic elements in museum and language education. It will also show the methods of their practical application in a language lessons in the Museum of Warsaw.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofBiernacka M., Kaźmierczak P., Banach A. (red.), Ludyczność w (glotto)dydaktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectjęzyk polski jako obcypl_PL
dc.subjectteatralizacjapl_PL
dc.subjectstorytellingpl_PL
dc.subjectgrywalizacjapl_PL
dc.subjectedukacja muzealnapl_PL
dc.subjectmuzeum partycypacyjnepl_PL
dc.subjectmetoda przedmiotowo-językowapl_PL
dc.subjectPolish as a foreign languagepl_PL
dc.subjecttheatralisationpl_PL
dc.subjectstorytellingpl_PL
dc.subjectgamificationpl_PL
dc.subjectmuseum educationpl_PL
dc.subjectparticipatory museumpl_PL
dc.subjectContent and Language Integrated Learningpl_PL
dc.titleZabaw się w muzeum, czyli jak nie ucząc, uczyć? Wykorzystanie technik ludycznych w nauczaniu języka polskiego jako obcego na wystawie muzealnej (teatralizacja, storytelling, grywalizacja)pl_PL
dc.title.alternativeHave Fun at the Museum or How to Teach Without Teaching. The Use of The Ludic Techniques in the Polish as a Foreign Language Teaching Lessons Conducted at the Museum Exhibition (Theatralisation, Storytelling, Gamification)pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2020; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020pl_PL
dc.page.number189-198pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationMuzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 28, 00-272 Warszawapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-115-4
dc.referencesCombs J. E., 2019, Narodziny nowego wieku ludycznego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCyrklaff M. J., 2017, Grywalizacja jako metoda komunikacji i edukacji, w: Projektowanie informacji w przestrzeni biblioteki, Kraków, s. 187–199.pl_PL
dc.referencesHuizinga J., 1985, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMakowski M., 2018, Miasto przez pryzmat. Gry miejskie jako narzędzie w nauczaniu historii i szerzeniu świadomości o dziedzictwie kulturowym, w: K. Sanojca (red.), Historyczne gry dydaktyczne. Rozrywka, regionalizm, refleksja, Wrocław, s. 99–108.pl_PL
dc.referencesPater R., 2017, Edukacja muzealna – wychowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze, „Parezja”, nr 1.pl_PL
dc.referencesPobojewska A., 2014, Waga pytań w procesie edukacji, w: P. Mroczkiewicz, W. Kamińska (red.), Jak uczyć, by nauczyć. Refleksje akademików i praktyków, Warszawa, s. 107–120.pl_PL
dc.referencesRajchert M., Kwiatkowska A., 2016, Narracje krymskie jako przykład grywalizacji stosunków międzynarodowych, w: Gry w komunikacji, T. Gackowski, K. Brylska (red.), Warszawa, s. 135–158.pl_PL
dc.referencesSimon N., 2015, Muzeum partycypacyjne, w: Laboratorium Muzeum. Społeczność, Warszawa, s. 22–38.pl_PL
dc.referencesSkierczyński M., Krawczykowski F., 1932, Zabawy i gry ruchowe. Podręcznik metodyczny, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStarzyński S., 2012, 3 „F” Gryfikacji: http://www.gryfikacja.pl/index.php/2012/01/3-f-gryfikacji/ [18.07.2019].pl_PL
dc.referencesŚniadecki J., 1903, Uwagi o fizycznym wychowaniu dzieci, w: S. Brzozowski, Jędrzej Śniadecki jego pisma i dzieło, Warszawa, s. 113–127.pl_PL
dc.referencesWaloszek D., 2006, Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków.pl_PL
dc.referencesWasilewski J., Olczyk T., 2017, Storytelling jako narzędzie marketingu politycznego – model, „Studia Politologiczne”, nr 45.pl_PL
dc.referencesWrona K., 2012, Grywalizacja i gry oraz ich potencjał do wykorzystania w strategiach marketingowych, „Prace Instytutu Lotnictwa”, nr 4.pl_PL
dc.referencesWyrwisz J., 2017, Marketingowe aspekty wykorzystania grywalizacji, „Marketing i Rynek”, nr 7.pl_PL
dc.referencesZimnica-Kuzioła E., 2001, Widz teatralny – typologia odbiorców sztuki scenicznej i ich dyskursów, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 29.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkatarzyna.zak@muzeumwarszawy.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-114.7.15
dc.disciplinejęzykoznawstwopl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe