dc.contributor.author | Kuźma, Natalia | |
dc.contributor.editor | Biernacka, Michalina | |
dc.contributor.editor | Kaźmierczak, Paulina | |
dc.contributor.editor | Banach, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2022-09-08T15:44:13Z | |
dc.date.available | 2022-09-08T15:44:13Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Kuźma N., Wykorzystanie mnemotechnik w wybranych grach i zabawach w dydaktyce języka polskiego i glottodydaktyce polonistycznej, [w:] Ludyczność w (glotto)dydaktyce, Biernacka M., Kaźmierczak P., Banach A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 177-187, http://dx.doi.org/10.18778/8220-114.7.14 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-114-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43109 | |
dc.description.abstract | Techniki ludyczne są coraz częściej wykorzystywane w dydaktyce i glottodydaktyce. Na gruncie języka polskiego brakuje opracowań skupiających się na mnemotechnicznym wykorzystaniu gier i zabaw. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wybranych gier i zabaw w kontekście roli mnemotechnik w procesie nauczania języka polskiego jako obcego i jako ojczystego. W poniższej pracy przedstawiono funkcję mnemotechnik, rys ogólny gier i zabaw, a także zaprezentowano dwie rożne gry i zaproponowano zabawy wykorzystujące obie pozycje. Omówiono „Dixit” i „Taboo”, a także sposoby ich wykorzystywania na lekcji języka polskiego w szkole podstawowej na wszystkich poziomach edukacji i w liceum. Dodatkowo pokazano przykłady wykorzystania powyższych gier na lekcjach języka polskiego jako obcego. | pl_PL |
dc.description.abstract | Ludic techniques are more and more widely increasingly used in language teaching. In relation to the Polish language, there are no studies focusing on the mnemotechnical use of games and plays. The aim of this article is to present selected games and activities in the context of the role of mnemotechnics in the process of teaching Polish as a foreign language and as a native language. The paper presents the function of mnemotechnics, and a general outline of games and plays. The author presented three different games and the ways of playing them. “Dixit” and “Taboo” games were reviewed, as well as methods of using them them in Polish language lessons in a primary school at all levels of education and high school. In addition, she described examples of using these games in teaching Polish as a foreign language. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Biernacka M., Kaźmierczak P., Banach A. (red.), Ludyczność w (glotto)dydaktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | mnemotechniki | pl_PL |
dc.subject | gry i zabawy | pl_PL |
dc.subject | techniki ludyczne | pl_PL |
dc.subject | procesy pamięciowe | pl_PL |
dc.subject | zapamiętywanie | pl_PL |
dc.subject | Dixit | pl_PL |
dc.subject | Taboo | pl_PL |
dc.subject | art of memory | pl_PL |
dc.subject | mnemotechnics | pl_PL |
dc.subject | games and plays | pl_PL |
dc.subject | ludic strategies | pl_PL |
dc.subject | memory processes | pl_PL |
dc.subject | remembering | pl_PL |
dc.title | Wykorzystanie mnemotechnik w wybranych grach i zabawach w dydaktyce języka polskiego i glottodydaktyce polonistycznej | pl_PL |
dc.title.alternative | Mnemotechnics and Ludic Strategies in Teaching Polish as a Native and Foreign Language | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2020; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020 | pl_PL |
dc.page.number | 177-187 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katolicki Uniwersytet Lubelski, Wydział Nauk Humanistycznych, Katedra Języka Polskiego, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-115-4 | |
dc.references | Baddleley A., 1998, Pamięć. Poradnik użytkowania, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bragdon A., Gamon D., 2003, Kiedy mózg pracuje inaczej, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Buzan T., 1988, Rusz głową, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Buzan T., 2003a, Pamięć na zawołanie, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Buzan T., 2003b, Podręcznik szybkiego czytania, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Huizinga J., 2011, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Milner A. D, Goodale M. A., 2008, Mózg wzrokowy w działaniu, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., 1987, Zabawa a rzeczywistość, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rusek B., 2010, Zabawy rozwijające sprawność mówienia w języku obcym, „Homo Ludens”, nr 1(2). | pl_PL |
dc.references | Siek-Piskozub T., 1993a, Gry i zabawy na lekcji języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Siek-Piskozub T., 1993b, Symulacja w nauczaniu języków obcych, „Neofilolog”, nr 6. | pl_PL |
dc.references | Siek-Piskozub, 1995, Gry, zabawy i symulacje w procesie glottodydaktycznym, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Siek-Piskozub T., 2001, Uczyć się bawiąc. Strategia ludyczna na lekcji języka obcego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Skibska J., 2012, Mnemotechniki, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Surdyk A. (red), 2007, Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał, t. I i II, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Szałek M., 1993, O nauczaniu poprzez grę i zabawę, „Języki Obce w Szkole”, nr 2. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | nataliakuzma@kul.lublin.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-114.7.14 | |
dc.discipline | językoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |