Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKuźma, Natalia
dc.contributor.editorBiernacka, Michalina
dc.contributor.editorKaźmierczak, Paulina
dc.contributor.editorBanach, Agnieszka
dc.date.accessioned2022-09-08T15:44:13Z
dc.date.available2022-09-08T15:44:13Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationKuźma N., Wykorzystanie mnemotechnik w wybranych grach i zabawach w dydaktyce języka polskiego i glottodydaktyce polonistycznej, [w:] Ludyczność w (glotto)dydaktyce, Biernacka M., Kaźmierczak P., Banach A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 177-187, http://dx.doi.org/10.18778/8220-114.7.14pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-114-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43109
dc.description.abstractTechniki ludyczne są coraz częściej wykorzystywane w dydaktyce i glottodydaktyce. Na gruncie języka polskiego brakuje opracowań skupiających się na mnemotechnicznym wykorzystaniu gier i zabaw. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wybranych gier i zabaw w kontekście roli mnemotechnik w procesie nauczania języka polskiego jako obcego i jako ojczystego. W poniższej pracy przedstawiono funkcję mnemotechnik, rys ogólny gier i zabaw, a także zaprezentowano dwie rożne gry i zaproponowano zabawy wykorzystujące obie pozycje. Omówiono „Dixit” i „Taboo”, a także sposoby ich wykorzystywania na lekcji języka polskiego w szkole podstawowej na wszystkich poziomach edukacji i w liceum. Dodatkowo pokazano przykłady wykorzystania powyższych gier na lekcjach języka polskiego jako obcego.pl_PL
dc.description.abstractLudic techniques are more and more widely increasingly used in language teaching. In relation to the Polish language, there are no studies focusing on the mnemotechnical use of games and plays. The aim of this article is to present selected games and activities in the context of the role of mnemotechnics in the process of teaching Polish as a foreign language and as a native language. The paper presents the function of mnemotechnics, and a general outline of games and plays. The author presented three different games and the ways of playing them. “Dixit” and “Taboo” games were reviewed, as well as methods of using them them in Polish language lessons in a primary school at all levels of education and high school. In addition, she described examples of using these games in teaching Polish as a foreign language.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofBiernacka M., Kaźmierczak P., Banach A. (red.), Ludyczność w (glotto)dydaktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectmnemotechnikipl_PL
dc.subjectgry i zabawypl_PL
dc.subjecttechniki ludycznepl_PL
dc.subjectprocesy pamięciowepl_PL
dc.subjectzapamiętywaniepl_PL
dc.subjectDixitpl_PL
dc.subjectTaboopl_PL
dc.subjectart of memorypl_PL
dc.subjectmnemotechnicspl_PL
dc.subjectgames and playspl_PL
dc.subjectludic strategiespl_PL
dc.subjectmemory processespl_PL
dc.subjectrememberingpl_PL
dc.titleWykorzystanie mnemotechnik w wybranych grach i zabawach w dydaktyce języka polskiego i glottodydaktyce polonistycznejpl_PL
dc.title.alternativeMnemotechnics and Ludic Strategies in Teaching Polish as a Native and Foreign Languagepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2020; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020pl_PL
dc.page.number177-187pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski, Wydział Nauk Humanistycznych, Katedra Języka Polskiego, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublinpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-115-4
dc.referencesBaddleley A., 1998, Pamięć. Poradnik użytkowania, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBragdon A., Gamon D., 2003, Kiedy mózg pracuje inaczej, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesBuzan T., 1988, Rusz głową, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBuzan T., 2003a, Pamięć na zawołanie, Łódź.pl_PL
dc.referencesBuzan T., 2003b, Podręcznik szybkiego czytania, Łódź.pl_PL
dc.referencesHuizinga J., 2011, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMilner A. D, Goodale M. A., 2008, Mózg wzrokowy w działaniu, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOkoń W., 1987, Zabawa a rzeczywistość, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRusek B., 2010, Zabawy rozwijające sprawność mówienia w języku obcym, „Homo Ludens”, nr 1(2).pl_PL
dc.referencesSiek-Piskozub T., 1993a, Gry i zabawy na lekcji języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 2.pl_PL
dc.referencesSiek-Piskozub T., 1993b, Symulacja w nauczaniu języków obcych, „Neofilolog”, nr 6.pl_PL
dc.referencesSiek-Piskozub, 1995, Gry, zabawy i symulacje w procesie glottodydaktycznym, Poznań.pl_PL
dc.referencesSiek-Piskozub T., 2001, Uczyć się bawiąc. Strategia ludyczna na lekcji języka obcego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSkibska J., 2012, Mnemotechniki, Kraków.pl_PL
dc.referencesSurdyk A. (red), 2007, Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał, t. I i II, Poznań.pl_PL
dc.referencesSzałek M., 1993, O nauczaniu poprzez grę i zabawę, „Języki Obce w Szkole”, nr 2.pl_PL
dc.contributor.authorEmailnataliakuzma@kul.lublin.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-114.7.14
dc.disciplinejęzykoznawstwopl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe