dc.contributor.author | Gajewska, Klaudia | |
dc.contributor.editor | Biernacka, Michalina | |
dc.contributor.editor | Kaźmierczak, Paulina | |
dc.contributor.editor | Banach, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2022-09-08T15:34:42Z | |
dc.date.available | 2022-09-08T15:34:42Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Gajewska K., Gry jako źródło mowy spontanicznej w kontekście ćwiczenia wymowy przez polskich średnio zaawansowanych uczniów języka angielskiego jako obcego, [w:] Ludyczność w (glotto)dydaktyce, Biernacka M., Kaźmierczak P., Banach A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 77-92, http://dx.doi.org/10.18778/8220-114.7.06 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-114-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43101 | |
dc.description.abstract | Celem poniższego artykułu jest stwierdzenie, który z trzech gatunków wypowiedzi ustnych, czytanie na głos, prezentacja i mowa spontaniczna – różniących się między sobą poziomem spontaniczności – ma pozytywny wpływ na jakość wymowy uczniów w odniesieniu do wybranych elementów leksykalnych oraz ich komfort psychiczny podczas produkcji języka mówionego. Tekst został podzielony na dwie, uzupełniające się części. Pierwsza, teoretyczna, prezentuje informacje dotyczące sprawności mówienia i wymowy oraz elicytacji języka mówionego w kontekście pomocy wizualnych i „storytelling”, stanowiąc wstęp do części kolejnej. Druga, praktyczna, opisuje przebieg oraz wyniki badania eksperymentalnego i ankietowego, przeprowadzonego w 15-osobowej grupie uczniów liceum ogólnokształcącego. Zebrane dane wskazują na przewagę prezentacji nad pozostałymi rodzajami wypowiedzi ustnych zarówno pod względem ćwiczenia mówienia i wymowy, jak również samopoczucia badanych, jednakże dalsze badania są niezbędne, aby potwierdzić otrzymane wyniki. | pl_PL |
dc.description.abstract | The objective of the current article is to find out which of the three genres differing in the level of the spontaneity – a read-aloud task, presentation or spontaneous speech – has a positive influence on the quality of the students’ pronunciation with regard to a set of selected lexical items. Moreover, it aims to discover whether the types of utterances produced by EFL learners affect their emotional well-being during foreign language speech production. The article has been divided into two complementary parts. The first one introduces theoretical background to the issue of speaking, pronunciation and elicitation of oral language with the help of visuals and storytelling. The second one, on the other hand, describes the procedure as well as the results of the experimental study and a questionnaire survey that were conducted with a group of 15 secondary school students. The data point to the advantage of presentations over other types of oral performance both with respect to speaking and pronunciation practice as well as the students’ mental state. However, further research is necessary to prove the correctness of the above-mentioned statement. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Biernacka M., Kaźmierczak P., Banach A. (red.), Ludyczność w (glotto)dydaktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | gry | pl_PL |
dc.subject | mowa spontaniczna | pl_PL |
dc.subject | czytanie na głos | pl_PL |
dc.subject | prezentacja | pl_PL |
dc.subject | storytelling | pl_PL |
dc.subject | wymowa | pl_PL |
dc.subject | games | pl_PL |
dc.subject | spontaneous speech | pl_PL |
dc.subject | reading aloud | pl_PL |
dc.subject | presentation | pl_PL |
dc.subject | storytelling | pl_PL |
dc.subject | pronunciation | pl_PL |
dc.title | Gry jako źródło mowy spontanicznej w kontekście ćwiczenia wymowy przez polskich średnio zaawansowanych uczniów języka angielskiego jako obcego | pl_PL |
dc.title.alternative | Game-Based Elicitation of Spontaneous Speech in the Context of Pronunciation Practice Among Polish Intermediate Learners of English as a Foreign Language | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2020; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020 | pl_PL |
dc.page.number | 77-92 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Humanistyczny, Instytut Neofilologii, Katedra Językoznawstwa Angielskiego i Ogólnego, Plac Marii Skłodowskiej-Curie 4A, 20-031 Lublin | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-115-4 | |
dc.references | Bailey K., 2003, Speaking, w: D. Nunan (red.), In practical English language teaching, New York, s. 47–66. | pl_PL |
dc.references | Broughton G., Brumfit C., Flavell R., Pincas A., 1978, Teaching English as a foreign language, London. | pl_PL |
dc.references | Brown G., Yule G., 1983, Teaching the spoken language, Cambridge–New York–Melbourne. | pl_PL |
dc.references | Bygate M., 1987, Speaking, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Byrne D., 1976, Teaching oral English, Harlow. | pl_PL |
dc.references | Byrne D., 1978, Visuals in language teaching, w: S. Holden (red.), Visual aids for classroom interaction, Loughborough, s. 9–14. | pl_PL |
dc.references | Cervantes E. P., 2009, Livening up college English classes with games, „English Teaching Forum”, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Cockett S., Fox G., 1999, Keep talking!: learning English through drama, storytelling and literature, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Dakowska M., 2005, Teaching English as a foreign language, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Darski J., 2010, Jak można perfekcyjnie opanować mówienie w języku obcym?, w: M. Pawlak, E. Waniek-Klimczak (red.), Mówienie w języku obcym – sukcesy i porażki uczenia się i nauczania, Poznań–Kalisz–Konin, s. 37–50. | pl_PL |
dc.references | Eisner W., 2008, Graphic storytelling and visual narrative: principles and practices from the legendary cartoonist, New York–London. | pl_PL |
dc.references | De Freitas S., 2006, Learning in immersive worlds. A review of game-based learning [online], https://core.ac.uk/download/pdf/30618159.pdf?repositoryId=169 [18.07.2019]. | pl_PL |
dc.references | Gaudart H., 1999, Games as teaching tools for teaching English to speakers of other languages, „Simulation & Gaming”, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Goh Ch., 2007, Teaching speaking in the language classroom, Singapore. | pl_PL |
dc.references | Hanghoj T., Brund C. E., 2011, Teacher roles and positionings in relation to educational games, w: S. Egenfeldt-Nielsen, B. Meyer, B. Holm Sorensen (red.), Serious games in education: a global perspective, Arhus, s. 125–136. | pl_PL |
dc.references | Jessen K., 2011, Learning games and the disruptive effects of play, w: S. Egenfeldt-Nielsen, B. Meyer, B. Holm Sorensen (red.), Serious games in education: a global perspective, Arhus, s. 153–169. | pl_PL |
dc.references | Klippel F., 1984, Keep talking! Communicative fluency activities for language teaching, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lazaraton A., 2001, Teaching oral skills, w: M. Celce-Murcia (red.), Teaching English as a second or foreign language, Boston, s. 103–115. | pl_PL |
dc.references | Leon W., Cely E. V., 2010, Encouraging teenagers to improve speaking skills through games in a Colombian public school, „Profile”, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Levelt W., 1989, Speaking: from intention to articulation, Cambridge–London. | pl_PL |
dc.references | Liu T., Chu Y., 2010, Using ubiquitous games in an English listening and speaking course: impact on learning outcomes and motivation, „Computers & Education”, nr 55. | pl_PL |
dc.references | Nowacka M., 2014, The assessment of prepared talks: interface between speaking and pronunciation, w: H. Chodkiewicz, M. Trepczyńska (red.), Language skills. Traditions, transitions and ways forward, Newcastle upon Tyne, s. 134–162. | pl_PL |
dc.references | Nunan D., 1991, Language teaching methodology: a textbook for teachers, New York. | pl_PL |
dc.references | Reilly P., 2012, Understanding and teaching Generation Y, „English Teaching Forum”, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Siek-Piskozub T., 1994, Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Thornbury S., 2005, How to teach speaking?, Edinburgh Gate–Harlow–Essex. | pl_PL |
dc.references | Thornbury S., 2006, An A–Z of ELT concepts. A dictionary of terms and concepts, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Tonkyn A., 2000, Speaking, w: M. Byram, A. Hu (red.), Routledge encyclopedia of language teaching and learning, Oxon–New York, s. 647–652. | pl_PL |
dc.references | Underhill N., 1987, Testing spoken language. A handbook of oral testing techniques, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Wright A., 1989, Pictures for language learning, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Wright A., Betteridge D., Buckby M., 2006, Games for language learning, Cambridge. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | klaudia.e.gajewska@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-114.7.06 | |
dc.discipline | językoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |